Списанието
Изберете рубрика:

През 2015 г. продажбите в Хърватия по текущи цени, без включено ДДС, са отчели ръст в стойност от 0,1%, по данни на Euromonitor International. Основно заради бързия ръст на интернет продажбите, които регистрираха увеличение от 7,5% през последната година, продажбите, които не се извършват в магазини (в тях влизат и директните продажби освен онлайн), са отчели значително по-добри резултати в сравнение с останалите от 4% ръст в стойност за 2015 г.
Въпреки че икономиката в страната се възстановява и беше отчетен ръст на БВП през последната година, е нужно още време, за да се върне потребителското доверие от предишните нива. Новини за ръстове и възстановяване започнаха да се появяват през втората половина на годината и едва тогава се видя подобрението в потребителското поведение на практика. След шест години в състояние на стагнация консуматорите все още са ориентирани към по-малко харчене и повече спестяване.
Може да се каже обаче, че 2015 г. беше година на трансформация. Според анализатори, ако са налице няколко последователни периода с възходящи резултати, това несъмнено ще се отрази върху увеличението на потреблението и свързания с него ръст на продажбите в магазините. Търговията в Хърватия се продължава да се модернизира, макар този процес да стартира преди повече от двадесет години. Най-сигурният индикатор, че това все още се случва, е увереният растеж на модерните канали за продажба. През изминалата година те са се увеличили, докато традиционните търговски обекти са отчели понижение. Например хипермаркетите са с ръст от 4,4% при постоянни цени, а дискаунтърите – с 3,5 на сто. От друга страна, независимите малки търговски обекти губят с 6,3%, докато специализираните магазини, които продават храни, напитки и тютюн, отчитат понижение от 3 на сто през 2015 г.
Друг важен индикатор за модернизацията на хърватския бързооборотен пазар през последния петгодишен период (до 2015 г.) е очевидната консолидация. Изхождайки от факта, че независимите малки магазини са отбелязали спад през последната година, големите вериги логично увеличават дела си. Данните на Euromonitor International показват, че делът в стойност на топ 10 вериги, опериращи под местни брандове, е скочил от 35,5% през 2010 г. на 46,3 на сто през 2015 г. Бавният изход от кризата през 2015 г. възвестява повратната точка в хърватската икономика.
Въпреки че е твърде рано да се каже с абсолютна убеденост, изглежда, че ръстът на БВП и икономическото възстановяване ще продължат и през идните години. Те ще се отразят предимно в увеличеното потребление. Основните мотиватори на растежа ще бъдат понижението на безработицата, подобрението на потребителските нагласи и ръстът на кредитирането, които, взети заедно, ще рефлектират в по-висок разполагаем доход. През тази и следващата година се очаква слаб ръст на хърватския пазар. По-важният въпрос е дали ще има увеличение в стойност. Трендът на падащите цени и увеличеното търсене на собствени марки се наблюдава от известно време и се очаква да продължи и в бъдеще. В периода до 2020 г. може би ще има дори постоянен растеж и опит да се възвърнат нивата отпреди кризата.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай