Списанието

Изберете рубрика:

 

Цените на дамските превръзки с ръст от 6,4%

Брой 7 / 8, юли / август 2016

Дата: 26.07.2016 Коментари: 0
Снимки (1)
Цените на дамските превръзки с ръст от 6,4%

Категориите „Превръзки” и „Тампони” регистрират ръст в стойност за годишния период май 2015 – април 2016 спрямо същия период на предходната година, който се дължи предимно на увеличението в средните цени на закупена опаковка.

Ръстът на цените при тампоните е 10,5%, а при превръзките 6,4%. Превръзките увеличават и броя на закупените опаковки на отделно посещение. И двете категории губят купувачи. Тампоните регистрират и спад в закупени бройки, но по-високата цена допринася за увеличението на категорията в стойност.

Превръзките с крилца държат значителен дял в потреблението на българските домакинства (81%), като той остава непроменен спрямо предходната година. При тампоните най-предпочитани са нормалните и те увеличават значимостта си с 5 процентни пункта и достигат до 65% в стойност.

Разпределението на типовете магазини при превръзките и тампоните е различно. С най-голяма тежест в стойност при превръзките е каналът на модерната търговия в лицето на хипермаркети, супермаркети и дискаунтъри, чийто сумарен дял достига 43%. Голям остава делът и на традиционната търговия (23%), представлявана от малки магазини, обслужвани от касиер зад щанд, но тя намалява с 1 процентен пункт спрямо предходната година. Този канал при тампоните обаче е значително по-малък (9%) и се свива със 7 процентни пункта. Хипермаркетите държат най-голям дял при покупките на тампони, но той намалява с 1 процентен пункт (24%). Супермаркетите увеличават дела си при покупките както на тампони, така и на превръзки. Минимаркетите (бел. ред. по-малки магазини за хранителни стоки с 1 или 2 каси и на самообслужване) запазват постоянен дял, който при превръзките е 17%, а при тампоните – 13%. Квотата на дискаунтърите при превръзките също остава неизменна – 6%, но при тампоните се увеличава с 2 процентни пункта и достига 5% през май 2015 – април 2016 година. Аптеките и дрогериите намаляват своята тежест при покупките на тампони от 8% на 7%, но при превръзките увеличават дела си от 3% на 4%.

Продуктите с етикет „Собствена марка“ отчитат ръст в стойност в превръзките и спад при тампоните. През предходната година този дял в категорията превръзки е бил 7% в стойност, а през текущия нараства до 8%. Делът на собствените марки при тампоните се свива от 12% в стойност до 10% през текущия анализиран период.

И двете категории са доминирани от чуждестранни марки, които доминират в общите покупки. Основният двигател на този ръст са повечето опаковки, които се пазаруват на единично посещение. Най-голямо е присъствието на международни играчи в превръзките 72% от покупките в стойност принадлежат на чуждестранни марки. Делът им в тампоните е 62% и нараства с 11 процентни пункта спрямо предходната година, като за това увеличение допринасят освен по-големият брой опаковки, падащи се на единично пазаруване, и по-честите покупки, които са били извършени през втория анализиран период.

Методология: Данните са на база изследването Потребителски панел на „ГфК България”, измерващо домашното потребление на бързооборотни стоки от домакинствата в страната. Изследването е представително за потреблението на всички 3 млн. домакинства в България. Данните за покупките на домакинствата се събират на двуседмична база, като включват детайлна информация за потреблението на разнообразни категории бързооборотни стоки.

Обхватът на изследването включва не само стандартните типове канали, но също така домашно-произведените продукти, покупките от каталожна търговия, онлайн търговия, дискаунтърите и всички останали налични формати и вериги магазини, които предлагат стоки за ежедневно потребление.  

Мария Вельова, консултант изследовател, „Потребителски панел”, „ГфК България”