Списанието

Изберете рубрика:

 

Централна и Източна Европа 2013 г. - Консолидиране, удобство и ниска цена

Брой 1 / 2, януари / февруари 2014

Дата: 05.02.2014 Коментари: 0
Снимки (1)
снимка: PROGRESSIVE

Не е новина, че търговията в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) не е така добре развита, както тази на западните пазари. Euromonitor International се фокусира върху някои от най-изявените тенденции, които оформяха пейзажа на търговията на дребно в региона през последната година. Най-открояващи са следните три тенденции: консолидиране на пазара, увеличаваща се популярност на удобните формати магазини и нарастващ дял на дискаунтърите.

Пазарът на бързооборотни стоки в страните от Централна и Източна Европа бе силно фрагментиран през далечната 1990 г. Много скоро започна да се наблюдава консолидация. Първоначално се появиха малки вериги, които се развиваха бързо и изтикваха от пазара традиционните търговци, особено някогашните много популярни независими малки бакалии. Паралелно с това големите търговски вериги от Западна Европа навлязоха поетапно на всички пазари в страните от ЦИЕ и засилиха конкуренцията на местна почва. Няколко важни събития от 2013 г. показаха, че този процес е далеч от финал. Хърватската Agrokor Group придоби контрол върху словенската Mercator през юни 2013 г. и по този начин се превърна в безспорен лидер в търговията на дребно в страните от бивша Югославия. Състоя се и една любопитна сделка в Полша, където все по-разширяващата се Žabka Polska купи 43 магазина от веригата Spolem Zabrze.

Последната тенденция е нарастващата популярност на магазините от „удобния” формат. Те се развиват най-вече за сметка на традиционните търговски обекти. Според Euromonitor International този канал е реализирал 10% годишен темп на растеж за периода 2008–2013 г. в ЦИЕ. В същото време делът на удобните магазини е нараснал от 4% на 6%, докато малките бакалии са загубили 2 процентни пункта от 14% на 12 на сто. Един от най-ярките примери може да се наблюдава в наскоро присъединилата се към еврозоната Латвия. Там през последните пет години делът на удобните магазини се е увеличил от 25 на 28 на сто, докато този на независимите малки бакалии е намалял от 8% на 5%.

Дискаунтърите стават все по-популярен формат в страните от Централна и Източна Европа. Делът на този канал е все още много нисък в сравнение с пазарите в Западна Европа, но се увеличава бързо. За сравнение делът на дискаунтърите в Източна Европа е 3% от всички магазини, а в Западна - 7 на сто. Някои пазари са все още много неразвити в тази посока. Подходящи примери за това са Македония, която има само един дискаунтър – KAM Market. На пазара в България оперират само два дискаунтъра, докато в Чехия са четири.

Има и други фактори, които оформят пейзажа на търговията на дребно в ЦИЕ. Един от тях е увеличението на дела на собствените марки във всички категории бързооборотни стоки. За друг фактор може да се приеме растежът на интернет продажбите, който от 1%, достигна 3 на сто от общата търговия на дребно в ЦИЕ през последните пет години.

Забелязва се и увеличаване на броя на големите международни вериги във всички пазари в региона. Например през ноември 2013 г. френската Casino отвори първия си от планираните засега общо 7 магазина в Сърбия. Именно там се очаква навлизането на Lidl и Carrefour в скоро време.

Според прогнозите на Euromonitor International предстои консолидиране на пазара и увеличаване дела на удобните магазини и дискаунтърите. Очаква се форматът „удобен” магазин да постигне 6% годишен темп на растеж до 2018 г., а дискаунтърите ще се увеличат средно с 5 на сто през следващите пет години. Очертава се именно тези сравнително слабо развити формати да предложат най-добрата възможност за растеж и разширяване на пазарните играчи. Въпреки че не съществуват явни заплахи за ръста и развитието на търговията на пазарите в ЦИЕ, не трябва да се пренебрегва фактът, че кризата причини забавяне в развитието на икономиката, което се отрази особено на решенията на големите вериги за навлизането им на нови пазари.

 

Елвио Андраде и Милан Какич,

Euromonitor International

 

*В Централна и Източна Европа влизат следните държави – Естония, Латвия, Литва, Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, България, Словения, Босна и Херцеговина, Сърбия и Македония.