Списанието

Изберете рубрика:

 

2014 – годината на екстремното развитие

Брой 1 / 2, януари / февруари 2015

Дата: 09.02.2015 Коментари: 0
Снимки (1)
2014 – годината на екстремното развитие

2014 беше година на крайностите за Централна и Източна Европа. Макар някои ритейл пазари, като Полша да бяха повлияни от дефлацията, Русия и Украйна преживяха силно нарастване на инфлацията при храните (до 12% в Русия).

Това оказа значително влияние върху финансовите резултати на ритейлърите. Докато един от търговците с най-добри резултати в Полша Biedronka, докладва отрицателни продажби за третото тримесечие (в сравнение със същия период на предишната година), ритейлърите в Русия се възползваха от декемврийската пазарна ситуация, когато потребителите се опитваха да обменят спестяванията си със скъпи продукти. От друга гледна точка към Централна и Източна Европа, макар че Балканите бяха залети от вълна на придобивания, развитието на ритейл сектора в Полша, Чехия, Словакия и Румъния може да се характеризира и с думата „иновации”.

Пазарно консолидиране на Балканите. Сливания и придобивания в бивша Югославия

Agrokor завърши придобиването на 53,1% дялове на 12 инвеститори, базирани в Словения, включително дълговете им и преразпределянето на заем от 200 млн. евро. Обединението на Agrokor и Mercator създаде ритейлър с регинални приходи от 7 млрд. евро и доминантна позиция на бившия югославски пазар. Agrokor планира да слее Mercator с Konzum и Idea, хърватското и сръбското си ритейл разклонение, под шапката на Adria Retail, но ще трябва да закрие някои от магазините си в Хърватия и Словения по изискванията за конкуренцията на техните институции, за да избегне пренасищане на пазара. Процесът ще е истинско предизвикателство и за завършването му може да са необходими две години.

Delhaize напусна България, Metro Group се отдръпва от Гърция

Delhaize Group се изтегли от България, като продаде 28 магазина Piccadilly и 24 Piccadilly Daily. В Гърция Carrefour Marinopoulos, местният франчайз, придоби 18 магазина Kronos, които бяха превърнати в супермаркети Marinopoulos или в кварталните Carrefour Express. И на последно място, но не по значение, Metro Group продаде девет Metro cash & carry операции в Гърция на местния Sklavenitis за 65 млн. евро.

SPAR напуска Чехия

Ahold придоби бизнес операциите на Spar (26 хипермаркета Interspar и 14 супермаркета Spar) в Чехия на стойност 191,6 млн. евро. Докато Ahold се оттегля от единствените си операции в Централна и Източна Европа, в Чехия австрийският ритейлър Spar ще се фокусира върху пазари като Италия, Унгария, Словения и Хърватия. Auchan и Metro Group обявиха, че стартират международно търговско партньорство. Макар че този тип сътрудничество не е ново, разликите тук са, че то комбинира покупателната сила на ритейлъра Auchan с предимно продаващата на едро Metro Group. Auchan и Metro се застъпват в Китай и на десет европейски пазара (Франция, Италия, Португалия, Испания, Люксембург, Полша, Румъния, Унгария, Украйна и Русия). По отношение на развитието на нехранителни собствени марки синергии могат да се създават в страни, където Metro Cash & Carry на Metro Group все още таргетира обикновените потребители като Русия, Украйна и Китай.

Експанзия на мултиканалните стратегии и особено на местните и електронните магазини

През 2014 г. в Централна и Източна Европа видяхме мощен отговор на растящата европейска тенденция за електронно търгуване в областта на кварталните магазини и малките специализирани търговски обекти. След почти двайсет години в Полша Tesco представи на тамошния пазар своя удобен квартален магазин Tesco Express. Пазарният лидер в страната Jeronimo Martins започна да тества концепцията си Biedronkadiscount, която носи някои черти на кварталните магазини като разрастването на категорията на пресните продукти и продажбите на щандове. Tesco разшири и географското си покритие в онлайн търговията на всички източноевропейски пазари, като представи своята услуга „кликни и вземи“ в Чехия. Auchan увеличи онлайн зоната си в Полша и Русия, включвайки нови региони като Урал и Сибир. Най-големият търговец на едро в Полша – Eurocash, вижда сериозен потенциал в канала на кварталните магазини. Той навлезе в него чрез сътрудничеството си с PKN Orlen, изпробвайки такъв формат магазини на Delikatesy Centrum на бензиностанциите. В допълнение към това Eurocash придоби 410 търговски обекта Inmedio, собственост на Lagardere Services и сключи франчайз споразумение с HDS Polska, която управлява кварталните магазини „1 минута“. След като тези придобивания бъдат одобрени от полската Служба за конкуренцията и защита на потребителя, Eurocash ще управлява около 11 000 малки магазина в Полша, което го прави силен съперник на Carrefour, Tesco и Zabka. И последно, но не по значимост, Carrefour стартира уникална магазинна концепция Supeco в Румъния – ценово ориентиран формат, който може да се окаже голям успех. В Русия Dixy Group премина от своята дискаунт концепция към супермаркети/квартални магазини, а X5 Retail Group представи нова концепция – дискаунт магазините Pyaterochka, които носят и някои характеристики на кварталните магазини като предлагането на ястия, печени на грил например. Заради инвестициите си в този формат X5 Retail Group затвори портала си www.e5.ru в края на 2014 г.

Влияние на политиката върху ритейл пазара в Унгария, Ук райна и Русия

В резултат на приетите закони, които ще повлияят едновременно на ритейлъри, производители и клиенти от март 2015 г. в Унгария супермаркетите няма да работят в неделя. Кварталните магазини с търговско пространство под 200 кв. м и тези, които са семеен бизнес, няма да бъдат засегнати от законите, което облагодетелства местните ритейл дружества като CBA и COOP. Приетите малко преди тях други закони принуждават ритейлърите с приходи над 50 млн. унгарски форинта (3,6 млн. евро), но без печалба за последните две години, да прекратят търговията. В тази категория попадат SPAR, Auchan. Metro Group и Aldi, докато Lidl не е реализирал печалба през 2012 г., а Tesco през 2013 г. Всъщност SPAR Австрия вече реагира на промените и обяви съкращения на инвестиционната си програма в Унгария. SPAR планираше да инвестира 59 млн. евро през 2015 г. в страната, където вече има 400 аутлета. Новата й инвестиция обаче сега е редуцирана до 25 млн. евро, а компанията заяви, че ще завърши само текущото си вложение и после ще се фокусира върху разширяването на мрежата си от франчайзи.

Санкциите на ЕС /САЩ срещу Русия и последвалата забрана за внос на пресни продукти причиниха повече неприятности на доставчиците от Полша и Литва, отколкото на руските ритейлъри, които заместиха забранените продуктови категории с доставки от Турция, Сърбия и други от местното производство. Основните последствия от санкциите и забраната на вносни стоки беше стремителната инфлация при храните. В очакване на голямото им покачване руските купувачи харчеха спестяванията си през ноември и декември 2014 г. в опит да ги инвестират в премиум продукти. IKEA и ритейлърът на електроника M.video бяха много заети, докато Apple затвори онлайн магазина си през декември за втори път от октомври насам. Всички автомобилни дилъри в Москва останаха без коли, а луксозни продукти като кожи изчезнаха от пазара. Това беше период на изобилие за ритейлърите, много от които докладваха силен ръст на приходите през четвъртото тримесечие. Но този растеж приключи в края на годината.

2015 – умните купувачи и иновациите в магазините

На Русия предстои година на предизвикателства. Вероятно икономиката й ще изпадне в рецесия през 2015 г., а свободните доходи на потребителите ще падат. При ограничения достъп до заеми се очаква и ритейлърите, и потребителите да орежат значително инвестициите и покупките си. Прогнозираме, че отварянето на редица нови магазини ще се забави, а промоционалните активности ще играят значима роля в привличането на купувачи в магазините. Цените ще бъдат ключовият фактор не само в Русия, но също и на дефлационните пазари като Полша. Лоялността на клиентите може да спадне в бъдеще и те ще отделят повече време за търсене на най-добрите предложения. Ритейлърите, които успеят да излязат от тази ситуация като победители, ще са тези, които управляват силно ефективни бизнес модели като Schwarz Group (Kaufland, Lidl), Auchan и Biedronka. Други ритейлъри може да си поставят за цел да подобрят своята ефективност, като поддържат на склад по-малко продуктови единици.

Следвайки предизвикателствата през 2014 г., Дейв Луис, главен изпълнителен директор на Tesco, променя стратегията на компанията и ще се концентрира върху намаляването на цените за купувачите, за да ги върне в магазина. Предполага се също така, че търговците могат да намалят броя на продуктите на склад с почти една трета. Друг начин, по който големите търговци ще се борят за лоялността на купувачите, ще е, като приспособят магазините си към пазарните условия и нуждите на клиентите. Lidl (Schwartz Group) ще следва стратегията да се превърне в ценово ориентиран супермаркет с площ до 1600 кв. м, разширяване на линията от предлагани пресни продукти и екслузивни партньорства с водещите брандове в различните категории. В канала на кварталните магазини ритейлърите ще изследват нови локации като бензиностанциите и офис сградите. През 2015 г. иновациите ще са тези, които ще разграничават отделните конкурентни и ще подпомогнат развитието на някои от тях.  

Милош Риба, старши анализатор „Международни пазари”, IGD