Списанието

Изберете рубрика:

 

22% от българите закусват с овесени ядки, мюсли или корнфлейкс

Брой 5, май 2017

Дата: 31.05.2017 Коментари: 0
Снимки (1)
22% от българите закусват с овесени ядки, мюсли или корнфлейкс

„Ипсос България” проведе поредното си национално представително изследване, обхващащо 1000 души на възраст от 15 до 69 години от всички региони на страната. Този път фокусът бе поставен върху потреблението на категорията „Зърнени закуски”. 

Зърнените храни са част от диетата на човечеството от столетия, ако не и от хилядолетия. Археологически изследвания показват, че овесената каша е част от менюто на европейците още от неолита. Съвременната хранителна индустрия не пропуска да сложи своя отпечатък върху този тип храни в резултат, на което днес можем да избираме между все повече и по-разнообразни видове зърнени закуски.

Зърнените закуски представляват продукт, направен от преработено зърно, което често се яде като първото хранене за деня. Възможно е да се хапва топло или студено, обикновено се смесва с кисело/прясно мляко или сок. Често компаниите рекламират своите продукти, разчитайки на здравословните ефекти от приемането на богати на фибри овесени храни. Нерядко зърнените закуски са обогатени с витамини или калций. Въпреки че не малко от тях са с високо съдържание на захар, се наблюдава тенденция за намаляване на количеството й, за сметка на витамините и калция при продуктите за деца.

Предимствата от бързото приготвяне, положителните здравословни ефекти, както и убедителните маркетингови подходи правят този тип продукти популярни в редица държави. Въпросът е как стоят нещата у нас?

Какво закусваме?

Дали защото са традиционалисти и обичат българското или защото не слушат съветите на диетолозите, 44% от българите предпочитат сутрин да похапват някакъв вид тестени продукти – баница, геврек, рогче и др. Този тип закуска е предпочитана значително повече (от средното ниво за страната) от мъжете, както и от тийнейджърите между 15 и 19 години. Изследването показва, че софиянци избягват тестени закуски, за разлика от жителите на Благоевград, където над 50% от запитаните твърдят, че обикновено закусват тестени продукти. Около една четвърт от респондентите посочват, че сутрин се задоволяват единствено с прясно/кисело мляко или топла напитка като чай или кафе, а един от всеки десет човека изобщо не закусва.

Как обаче стоят нещата при категорията „Зърнените закуски”? Като цяло 22% от българите споделят, че сутрин закусват с овесени ядки, мюсли или корнфлейкс. Изборът на този тип закуска е процентно по-висок при тийнейджърите между 15 и 19, както и при младите хора до 29 годишна възраст. В допълнение можем да кажем, че дамите определено харесват този тип закуска повече от мъжете. Неженените и неомъжените закусват със зърнени закуски над средното ниво за страната.

Познатост на категорията

Анализите на „Ипсос” показват следната подредба на основните брандове зърнени закуски:

Като цяло дамите, както и младите хора, използват и познават по-широка гама от зърнени закуски. Ако погледнем профила на потребителите, които познават и консумират основно топ 4 от изброените брандове ще видим, че това са неомъжени дами, между 20 и 40 годишна възраст, от големи градове с население над 100 000 човека.

Делът на запитаните, които не посочват нито една търговска марка е 15%. Спонтанната познатост сред респондентите над 60 годишна възраст, при мъжете, както и при хората с доходи до 400 лв., е значително по-ниска.

Закупуване на зърнени закуски

Измерената познатост на зърнените закуски до голяма степен се препокрива с основните брандове, купувани от респондентите. Приблизително три четвърти от хората, живеещи в семейство от двама и повече членове твърдят, че не пазаруват категорията за други възрастни членове на своето семейство. Докато при семейните с деца нещата са „на кантар”: малко над половината от запитаните купуват зърнени закуски за децата си.

Избирайки зърнена закуска за себе си, по-голяма част от хората залагат на Nestle Muesli (48%), Fitness (47%) и Nesquik (33%). Втора група от продукти, които имат сравнително сходен дял, са „Фамилия Никола” (14%), „Биосет” (13%) и Lion (13%). Не се наблюдават специфични разлики и нюанси на предпочитанията при двата пола, при отделните възрастови групи, както и според месечния доход. Единствено най-младите (на възраст 15-19 години) са отявлени фенове на Nesquik и Chocapic. Прави впечатление също така, че възрастните потребители над 60 години, с доход между 200 и 400 лв., предпочитат да пазаруват за себе си небрандирани зърнени закуски на дребно от пазари и малки магазинчета.

Изследването не показва специфични разлики при пазаруване, когато става въпрос за избор на зърнена закуска за друг възрастен член на семейството. Тук отново топ три избора са Nestle Muesli, Fitness и Nesquik (33%). Родителите избират същите водещи марки за своите деца, но към менюто добавят и Chocapic.

Фактори, определящи избора

След като разгледахме какво похапват българите на закуска, както и по-детайлните данни за познатостта и закупуването на зърнени закуски, следва да се насочим към факторите, които мотивират потребителския избор. Според половината от анкетираните водещ мотив при избора са полезните съставки, съдържащи се в продукта – наличието на фибри, витамини, калций, а често основание е и липсата на глутен. Съотношението на плодовете и ядките към зърнените култури е втората причина, която е посочена от 42% от потребителите. Една трета от запитаните посочва, че за тях е важно съотношението цена-качество. Ниската калоричност и цената са фактори, посочени от равен брой анкетирани, или 30 на сто. Разфасовката и типът на опаковката събират най-малък процент гласове. Демографски критерии оказват равномерно влияние и в този смисъл не се наблюдават значителни разлики между отделните групи консуматори.

Нагласи към категорията

Над две трети от анкетираните ценят удобството и бързината при приготвянето на зърнените закуски. Това са предимно хора на възраст между 20 и 40 години. За разлика от тях по-възрастните респонденти над 60 години или не могат да преценят, или не са напълно убедени в практичността на този тип закуска. Изглежда, че за разлика от мъжете, дамите ценят по-високо личното си времето сутрин и предпочитат бързо приготвената и здравословна закуска. Последното се отнася с пълна сила и за респондентите, живеещи на семейни начала, както и за тези с доход над 1000 лв.

Предвид полезните ефекти на зърнените закуски, не е учудващо, че 60% от запитаните считат този тип продукт за важен източник на много полезни вещества, който представлява балансирана и полезна закуска за хора от всички възрасти. Дамите, както и хората на възраст между 20-29 години, залагат на зърнените закуски, защото те представляват относително по-нискокалорична опция за пълноценна закуска.

Казват, че денят се познава по сутринта, а закуската е едно от важните неща сутрин. Тоест можем да допуснем, че денят се познава по закуската. От това какво закусваме до голяма степен зависи дали и доколко енергични и концентрирани ще бъдем през деня. Независимо дали човек е вегетарианец, спазва диета за подобряване на здравословното си състояние, или иска да коригира теглото си, пазарът предлага разнообразен асортимент от зърнени закуски, който може да отговори на специфичните нужди на потребителите.

Никола Атанасов, „Ипсос България”