Списанието

Изберете рубрика:

 

Търговските вериги продължават да се разширяват

Брой 1 / 2, януари / февруари 2010

Дата: 11.04.2012 Коментари: 0
Снимки (1)
Снимка: Progressive

За съжаление мерките, предприети от унгарското правителство, оказаха огромен негативен ефект върху домакинства и това доведе до спад в потреблението, който беше регистриран в страната през трудния период на 2000 г. За разлика от местното управление мерките, предприети от правителствата на страните от западна европа, се отразиха по-скоро на инвестициите в бизнес сектора, отколкото на потреблението на домакинствата.През първата половина на годината реакцията на домакинствата в Унгария по отношение на новосъздалата се обстановка беше преминаването към по-евтини стоки. Tака те бяха в състояние да поддържат обема на консумацията си, но през втората половина на периода вече нямаха друг избор, освен да намалят и сумите за пазаруване. 

 

това се дължеше и отчасти на факта, че унгарското правителство увеличи ДДс върху хранителните стоки от 20 на 25%. Изключения бяха допуснати за хлебните и млечните изделия, които се категоризираха като основни храни и се обложиха с 18% ДДс.
 
Експанзия на търговците въпреки кризата
 
Въпреки кризата и намаленото потребление повечето присъстващи на пазара в унгария международни търговски вериги продължиха да се разширяват през 2009 г. трите местни вериги – Coop, CBA и Real, се опитваха да запазят позициите си. 
Според проучване на „нилсен” през 2009 г. най-агресивни в разширяването си са били дискаунтърите и дрогериите. Aldi, който присъства на унгарския пазар повече от две години, отвори повече от 50 магазина, като 10 от тях през 2009 г. Другият основен участник на пазара – Lidl, притежава повече от 100 магазина, а Penny Market, който от много по-дълго време оперира на пазара, е близо да отвори своя 200-ен обект. Интересно е да се отбележи, че през ноември м.г. CBA отвори своя първи магазин в дискаунт формат.
Търговската верига Spar, която претендира, че е експерт по супермаркетите с високо качество, не само отвори няколко нови магазина, но и смени формата на дискаунтъра „Плюс” (174 магазина), който закупи през 2008 г., и го превърна в супермаркети. Това е интересна концепция, имайки предвид посочените по-горе тенденции и факта, че повечето експерти предполагаха, че тази стратегия няма да е успешна при настоящата ситуация на пазара. Но Spar, чиято мрежа от магазини в унгария наброява 400 
обекта, отхвърли тези твърдение и подчерта, че висококачествените магазини също предлагат добър избор от отстъпки за по-неплатежоспособните клиенти.
В същото време Tesco разширяваше мрежата си от хипермаркети с умерени темпове и през 2009 г. отвори около 10 магазина (присъства на пазара с мрежа от 100 обекта) и вложи големи усилия в налагането на формата Tesco Express – магазини, подходящи за централната част на градовете. Въпреки че засега са отворени по-малка от 20 магазина, през 2010 г. този формат ще продължава да се развива и трябва да се отбележи, че чрез него Tesco успя да влезе в центъра на градовете, където досега не 
е присъствал.
Факт е, че през годината независимите търговски обекти губеха пазарен дял непрекъснато. За повечето периодът на коледните празници може би ще бъде последен и много от тях ще решат да затворят врати, преди да отмине положителният ефект от постигнатия баланс по време на празниците. Същият този период се очаква да бъде критичен и за някои от по-големите търговски вериги – ситуация, която ще е нова за тях и с която ще трябва да се справят.
Петер Салго
Списание Progressive, Унгария