В рамките на 13-тата PROGRESSIVE конференция се проведе отново традиционната за събитието дискусия с търговските вериги. От страна на Лидл България се включи Любомир Хърсев, управител ресор “Администрация“, а от страна на Кауфланд България – Васил Василев, прокурист и Директор направление "Свежи храни". Очертаха се основните предизвикателства, с които се сблъска ритейла в България през последната година. Васил Василев изтъкна това, че по време на пандемията клиентите започнаха да пазаруват по-рядко, но по-големи количества, което остана трайна тенденция в потребителското поведение. Също така сериозна промяна беше и, че храненето вкъщи беше преоткрито от страна на потребителите и се увеличи трайно.
На въпрос как търговските вериги отговарят на тези промени Любомир Хърсев заяви, че от Лидл се стремят да следват клиента и да разширяват асортимента в зони, в които търсенето е по-голямо. Други тенденции, на които се обърна внимание са, че в ситуация на криза страдат стоки като алкохола и чипсовете и снаксовете и там се реагира най-вече на промоция, но трайно има ръст в търсенето и потреблението на био храните, а също така все повече се търсят по-екзотични вкусове, нещо, което вериги се опитват да задоволят.
По думите на Васил Василев има два основни тренда в момента. Единият е, че цените растат и намалява покупателната способност на домакинствата, а другият, че се наблюдава постпандемична еуфория. Тези два тренда се компенсират един друг, но наесен може да се очакват по-сериозните предизвикателства.
На въпрос каква е политиката на двете търговски вериги спрямо продажбата на руски продукти, Васил Василев заяви, че корпоративната политика на Кауфланд е, че продуктите от руски производители са спрени и са извадени от асортимента и към настоящият момент няма да се поръчват. Любомир Хърсев пък подчерта, че Лидл и преди не е продавал продукти, произведени в Русия. Като мярка свързана с войната в Украйна и двамата участници в дискусията заявиха, че техните компании предоставят възможност на украински бежанци да започнат работа при тях.
Засегнат беше и въпросът за проблемите във веригата на доставки. „ В близко бъдеще не очакваме предизвикателства във веригата на доставки.“, каза Васил Василев и допълни: „Ние се стремим, когато има някакво предизвикателство, това нещо да бъде компенсирано и да не достига до клиента.“
„Рецептата да се предпазиш от провал е да си подготвен добре, тоест внимателно да следиш ситуацията, да създаваш алтернативни възможности за доставка, да следиш наличности.“ Това каза по темата Любомир Хърсев и добави, че със сигурност ще има продължаващи предизвикателства по отношение на нехранителните стоки най-вече. Ефектите според него са много на брой и отекват в различни отрасли и ще отнеме време, за да се създадат нови канали, нови логистични пътища и нови доставчици, за да се преодолеят тези проблеми.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай