Списанието

Изберете рубрика:

 

Работната ръка и средствата са пречките за развитието на предприятията

Брой 7, юли 2024

Дата: 01.08.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Работната ръка и средствата са пречките за развитието на предприятията

Резултати oт национално проучване сред българските малки и средни предприятия (МСП), организирано от Изпълнителна агенция за насърчаване на малки и средни предприятия (ИАНМСП) в партньорство с Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ показва, че основните проблеми пред предприятията са свързани с липсата на квалифицирана работна ръка (61,9 % от анкетираните) и липсата на достатъчно финансови средства за въвеждане на иновации (47 % от анкетираните). Проучването е осъществено през февруари 2024 година, а целта му е да изследва мнението на ръководителите на МСП за проблемите, предизвикателствата, перспективите и потребностите, пред които са изправени техните предприятия.

 

 

На следващите места се нареждат липсата на оборотни средства (34,4 %) и високите цени на материалите и суровините (33,5 %), които отново са свързани с недостига на финансови средства. С недостига на средства е свързан и проблемът с високите цени на енергоносителите (21,4 %), посочват респонентите.

За участие в анкетата са се отзовали 215 МСП от цялата страна. Преобладават микропредприятията с персонал до 10 души, което е очаквано, предвид най-големия им относителен дял в страната, следвани от малките предприятия с персонал до 50 души.

От проучените предприятия най-голям е делът на МСП от сектор „производство“, следвани от сектор „услуги“ и сектор „търговия“.

Най-голям е делът на МСП от Югозападен регион, което също е очаквано, следван от Североизточен регион и Южен централен регион. Останалите региони са почти равномерно представени.

Може да се очаква, че голямата част от основните проблеми на МСП в страната са сходни и те се нуждаят от сходна подкрепа от държавата, става ясно от проучването.

Основни проблеми

Получените резултати показват, че липсата на квалифицирана работна ръка и недостигът на финансови средства са двете основни категории проблеми пред дейността и възможностите за развитие на МСП. Явно е, че върху тях трябва да се фокусират мерките за подпомагане от страна на държавата.

В условията на глобализация и свободна търговия между държавите МСП непрекъснато търсят пътища за експорт на своите продукти и услуги. Те разбират, че това е начин за постигане на по-висока възвращаемост на влаганите средства и за осигуряване на фирмен растеж

Като най-голямо препятствие пред интернационализацията на МСП, анкетираните отново посочват липсата на квалифицирани кадри (43,3% от отговорилите). На второ място те поставят недостатъчно доброто ниво на конкурентоспособност на собствените предприятия (36,3%), а на трето липсата на информация за спецификата на съответните чужди пазари (32,1 %).

Инвестиции и финансови възможности

Представителите на МСП изразяват ясно разбирането си за необходимостта от влагане на нови инвестиции и извършване на иновации, като важни условия за постигане на конкурентоспособност и устойчив растеж на бизнеса им.

23,3 % от анкетираните демонстрират желание да инвестират над 500 хил. лв. в предприятията си през следващите 3 години, 34,4 % – от 150 до 500 хил. лв., а 42,3% от 50 до 150 хил. лева.

Необходимо е обаче да се обърне внимание, че инвестиционни намерения на МСП са посочени при условието, че са налице финансови възможности за реализацията им. Отговорите на поставените в анкетата въпроси показват, че в действителност финансовите възможности на МСП за осъществяване на необходимите им инвестиции не са достатъчни. Така например 74% от запитаните отговарят, че могат да осигурят само между 10% и 30% от необходимите финансови средства и само 3% между 50 и 75% от парите.

Недостигът на финансови средства е сложил отпечатък и върху иновационната активност на МСП през последната година. Тя не е била висока, а значителна част от иновациите са били малки и на ниска стойност. Въобще не са осъществили иновации  34,9% от предприятията. Останалите са въвели иновации в организацията, процесите, продуктите и маркетинга.

Финансиране на МСП

От проучването става ясно, че без безвъзмездно финансиране МСП не биха били в състояние да постигнат висока конкурентоспособност и да се развиват. Те се нуждаят от финансова подкрепа, както за инвестиционната и иновационната си дейност, така и за текущата си дейност.

Анкетираните ръководители на МСП посочват, че на първо място от безвъзмездно финансиране се нуждаят за закупуване на машини и оборудване (посочено от 155 от тях), на второ място за закупуване на специализиран софтуер и лицензии (посочили 95) и на трето място за цифровизация на бизнеса и киберсигурност на данните (65 посочили).

Повечето от анкетираните МСП (52,6 %) са кандидатствали за безвъзмездна финансова помощ по европейските структурни и инвестиционни фондове. Макар в редица случай да не са имали очаквания успех, то може да се приеме, че са натрупали известен опит в тази.

Основната част от МСП са кандидатствали за безвъзмездната финансовата помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ (ОПИК) 2014-2020 и програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ (ПКИП) 2021-2027 (51,3 % от МСП). На второ място по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 (ОПРЧР) и програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027 (ПРЧР) – 15,9 % от предприятията и на трето място по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) -13,3 %.

Много показателни са причините, поради които МСП са се въздържали да кандидатстват за безвъзмездна финансова помощ по европейските фондове. На първо място, като такава причина са посочени твърде утежняващите правила за кандидатстване и изпълнение (посочени от 63 от анкетираните). Следват липсата на достатъчен капацитет за подготовка на проект и/или финансови средства за наемане на консултанти; недостатъчен финансов капацитет за съфинансиране на дейностите и липса на информация за възможностите.

Въпреки съществуващите пречки и негативен опит, значителна част от МСП биха кандидатствали за безвъзмездно финансиране за въвеждане на нова или значително подобрена стока или услуга или за въвеждане на нов или значително подобрен бизнес процес. Почти 90 % от анкетираните са потвърдили това.

Голямата  част от МСП, които биха кандидатствали за безвъзмездно финансиране, предпочитат да го направят съвместно с партньорска организация с цел възползване от техните  знания, опит и финансови възможности за съфинансиране. Най-предпочитани за партньори са другите сходни предприятия, университетите и научно-изследователски организации. Само 32,1 % от анкетираните биха предпочели да кандидатстват самостоятелно.

Анкетата показва, че предприятията са по-малко склонни да кандидатстват за финансова подкрепа чрез финансови инструменти, предоставяни от банки, инвестиционни фондове и др. Немалка част от тях (41,9 %) отговарят, че по-скоро не биха търсили такава форма на финансиране. Други 49,3 % от МСП биха кандидатствали за кредит, но само при по-облекчени условия по отношение на лихви, обезпечение и други дългови инструменти. Недостигът на финансови средства за развитие е причината 23,3 % от предприятията да изразят готовност да предоставят свои дялове на инвестиционни фондове срещу подкрепа за инвестиране.

Нефинансова подкрепа

Според анкетираните ръководители на МСП най-голяма е необходимостта им от обучение, свързано с подготовката за кандидатстване за финансиране по европейските програми и проекти (50,7% от отговорилите). На второ място по важност е обучението за успешен експорт и навлизане на чужди пазари (47%). Необходимостта от допълнително обучение по проблемите на дигитализацията е поставена на трето място по значимост (35,3%).

Освен от допълнително обучение, МСП се нуждаят и от редица други нефинансови услуги. Анкетираните отново са поставили на първо място потребността от услуги, свързани с финансирането и с достъпа до чужди пазари. Така например, 131 от тях са посочили като най-необходима услуга предоставянето на информация за достъп до финансиране, а 117 – услуги, свързани с възможности за ориентиране към международни пазари. Значително по-назад по значимост са поставени услугите, свързани с изготвяне на маркетингови стратегии и бизнес планове.

 

Забележка: Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) е институцията, отговорна за провеждане и изпълнение на държавната политика в сферата на насърчаване на предприемачеството и иновациите в МСП, съгласно Закона за малките и средните предприятия и Националната стратегия за насърчаване на малките и средните предприятия 2021-2027 г.

Основна задача на ИАНМСП е и насърчаването на интернационализацията на българската икономика чрез улесняване на достъпа на българските МСП до целеви външни пазари и осигуряване на условия за доброто им позициониране и устойчиво присъствие в международен мащаб. За целта тя организацията международни прояви като търговски мисии, бизнес форуми, конференции, двустранни срещи и други, които целят да подпомогнат МСП (производители и износители), притежаващи експортни възможности, в установяването на преки контакти с потенциални техни чуждестранни партньори и създаване или разширяване на резултатно търговско и производствено сътрудничество.

 

Агенцията инициира периодични национални количествени проучвания сред МСП в България, за получаване на информация за състоянието на предприятията, за техните проблеми и очаквания.

*Материалът е публикуван със съкращения. Заглавието е на редакцията.

Източник: www.sme.government.bg