Списанието

Изберете рубрика:

 

Ръст в обем от 3% за замразените храни

Брой 11, ноември 2021

Дата: 01.12.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Ръст в обем от 3% за замразените храни

Замразените храни регистрират ръст на продажбите в обем от 3% и 10% в стойност, за МАТ периода  октомври 2020 - септември 2021, сравнен с предишния МАТ период (октомври 2019 - септември 2020), показват данните на Потребителски панел на „GfK България“.

 

На първо място по обем и стойност са замразените плодове, следвани от печивата, специалитетите и зеленчуците. От данните става ясно, че цената общо на категорията се е повишили с 6%, което е водено от най-голямо повишаване на цените в сегментите „Специалитети“, „Печива“ и „Зеленчуци“. Най-малко е регистрираното повишение на цените при замразените плодове от 1%.

Най-много при единично пазаруване се купуват специалитети и зеленчуци, следвани от печива и плодове. Честотата на покупка за анализирания период намалява с -3%, като най-голям спад се наблюдава при замразените плодове (-14%). От друга страна нараства обемът на единично пазаруване, което говори за по редки посещения в магазините, но по-големи покупки.

 Делът на собствените марки в категорията е 41%, като най-много те са в сегмента „Плодове“ (83%), следвани от „Зеленчуци“ (46%), „Печива“ (44%) и „Специалитети“ (29%). Делът на промоциите в категорията „Замразени храни“ е 34%.

С най-голяма важност за категорията са Дискаунтърите, с ръст в реализираните продажби от 3% за анализирания МАТ период, следват Минимиркетите с ръст от 1%, а останалите канали – Хипермаркети и Кеш енд Кери регистрират спад. Малките магазини и Супермаркетите остават стабилни по важност за категорията – 10% и 22% съответно.



 

Наблюдаваме  значителен ръст в продажбите на замразени продукти

 

Боян Георгиев, Директор „Стоково снабдяване“, „Лидл България“
 

Наблюдавате ли промяна на пазара на замразени храни?

Като цяло замразените храни са нещо, към което българският потребител посяга, когато няма свежа и прясна алтернатива на същия продукт. Това, което наблюдаваме обаче, е значителен ръст в продажбите на замразени продукти през последните месеци, като само от началото на тази година, категорията бележи двуцифрен ръст.

Отдаваме този растеж на няколко причини: от една страна това е силният летен сезон, в който продажбите на сладолед вървяха много успешно – макар и за кратко, тази година имахме няколко периода с много горещо време, което се отрази много позитивно върху продажбите. На второ място, ръстът при замразените храни е резултат и от разширяването на асортимента, за което ние положихме доста усилия през последната година. Разбира се, значително влияние оказа и ковид пандемията – хората предпочитат да имат нещо във фризера за всеки случай, което да може да се приготви бързо и има по-дълъг срок на годност.

Кои са най-често купуваните продукти от тази категория (по сегменти)?

Тенденция, която наблюдаваме на пазара като цяло, но вече намира отражение и в категорията на замразените продукти, е растящия интерес към храни, които са полуготови, приготвят се лесно и бързо и са добра алтернатива, когато нямаш достатъчно време за готвене. От това, което наблюдаваме, но то е свързано и с асортиментното ни развитие, е че все повече се купуват замразени пици и тестени изделия. Все повече се купуват и замразени плодове и зеленчуци, като в момента, тъй като сме извън сезона и цената на пресните боровинки е висока, клиентите предпочитат замразените.

Расте интересът и към замразени рибни продукти, по-екзотични рибни филета, по-скъпи замразени скариди, по-готови храни, които Lidl предлага – например филе с билкова коричка или други поръски, които просто трябва да се запекат и са готови за консумация.

Има ли нови предложения в категорията в последните години и кое от тях смятате, че се приема положително от страна на потребителите?

Както вече споменах, в „Лидл България“ полагаме много усилия да развиваме асортимента и в тази категория, така че да отговорим по най-добрия начин на променящите се потребителски нагласи. 

Следвайки пазарната тенденция на все по-голям интерес към вегетариански и веган храни, започнахме да предлагаме нашия Next Level бургер – изцяло на растителна основа, много близък като вкус до истинско месо, на изключително достъпна цена. Разширихме асортимента и с още две нови предложения – готови веган ястия с булгур с чили или с къри, а съвсем скоро предстои да предложим и веган бургери на основата на тиква, червено цвекло и моркови.

От тази година предлагаме постоянно в асортимента и веган сладолед.

В синхрон с нашата политика да предлагаме повече устойчиви и сертифицирани храни и тук вдигаме броя на сертифицираните продукти (сертификати ASC / MSC за замразените рибни артикули и UTZ/ Fairtrade при сладоледите).

Кое, според вашите наблюдения, може да се определи като иновация в тази категорията за българския пазар?

Иновация за категорията на замразени храни, е разширяването на асортимента с високопротеинови продукти – стъпка, която предприехме в отговор на засиленото търсене на такива продукти,  които виждаме в другите сегменти. Това, което планираме да предложим в най-кратък срок, е високопротеинов сладолед и високопротеинова пица.

 

Все повече се търсят миксове и готови ястия

Наблюдавате ли промяна на пазара на замразени храни? 

Любомила Стойкова, Бранд мениджър във ВК Комерсиал Европродукт, официален дистрибутор на Bonduelle: През последните години наблюдаваме нарастване на потребителския интерес към замразените зеленчуци, което се отразява и в ръста на категорията. Той вече не е чисто сезонен, а е целогодишен с пик, разбира се, през студения сезон. Все още лидери в категорията са определени моно зеленчуци, но все повече се търсят миксове и готови ястия, които улесняват потребителите в приготвянето на ежедневната вечеря след натоварен ден. Засилва се и интересът към всякакви иновации в категорията – миксове предварително приготвени по специална технология на пара, миксове за крем супи, миксове със зърнени храни, нови моно зеленчуци като кейл, романеско и други. Хората сякаш започнаха да са по-добре информирани за технологията по замразяването и да вярват повече в качеството на този тип продукти. 

Кои са най-често купуваните продукти от тази категория (по сегменти)?

Цветан Вълчев, Key Account Manager Bonduelle: Дори и потребителските навици да са ориентирани към традиционни продукти като грах, зелен фасул, спанак и броколи, днешният потребител има желание да опитва и други иновативни, качествени, здравословни и вкусни продукти. Също така на ниво категория миксове наблюдаваме консумация на мексикански, китайски и други миксове, които предоставят на потребителите различни идеи и вдъхновение за нови експерименти в кухнята. Тази тенденция се засили особено през изминалата година, когато категорията готови ястия нарасна почти двойно, докато някои утвърдени монозеленчукови артикули регистрираха отрицателни резултати.

Има ли нови предложения в категорията в последните години и кое от тях смятате, че се приема положително от страна на потребителите?

Любомила Стойкова, Бранд мениджър във ВК Комерсиал Европродукт, официален дистрибутор на Bonduelle: Новите предложения в категорията обикновено са свързани с различните комбинации от зеленчуци, с нови технологии за предварителна обработка на зеленчуците и с нови видове зеленчуци. Прави впечатление, че и в категорията на замразените продукти потребителите са склонни да експериментират, отворени са към иновации.

Цветан Вълчев, Key Account Manager Bonduelle: През последните три години Bonduelle представи на пазара голямо разнообразие от нови продукти, които са ориентирани към лесно приготвяне, здравословност, удобство и които могат да задоволят и най-изисканите вкусове, като гамата Vapeur - зеленчуци, предварително приготвени на пара преди замразяване, и зеленчуци за гамата крем супи. И двете серии бяха бързо възприети от потребителите, което показва предпочитанията им към продукти, които са лесни и бързи за приготвяне, но също така богати на ценни хранителни вещества.

Кое, според вашите наблюдения, може да се определи като иновация в тази категорията за българския пазар? 

Monica Rosu, Tърговски директор за Румъния, България, Молдова и Маркетинг директор Югоизточна Европа: Категорията замразени зеленчуци се развива интензивно в последните години, разширява се чрез множество иновации, които са насочени както към нови технологии и нови зеленчукови комбинации, така и към растителна храна, като заместител на месото.

Bonduelle добавиха към асортимента си гамата Vapeur – зеленчуци, предварително приготвени на пара чрез уникална технология, при която вкусът, текстурата, хранителните качества и цвета се запазват, предлагайки видимо качество в чинията и конкурентна продажна цена. В момента гамата включва три артикула, всички те са миксове. Друга важна иновация е гамата Cereali, която представлява балансиран микс от зеленчуци и предварително приготвени зърнени храни и се предлага в два формата.

 

Пазарът на замразена пица продължава да расте с бързи темпове

Ирина Георгиева, Маркетинг мениджър, „Д-р Йоткер България“ ООД

Наблюдавате ли промяна на пазара на замразени храни? 

Пазарът на замразена пица продължава да расте с бързи темпове. Инвестициите ни в това отношение играят също голяма роля. Естествено, това привлича и нови марки и различно предлагане като сегмент, цена, асортимент. Активностите от страна на търговците в категорията също подпомагат развитието, като отделят по-голямо пространство и промотират по-активно асортимента на брошура. 

Кои са най-често купуваните продукти от тази категория (по сегменти)?

В замразената пица определено италианският стил пица (тънка и хрупкава) е най-предпочитана в класическите италиански вкусове – прошуто, четири сирена и др. В този сегмент и има и най-голямо предлагане. 

 

Има ли нови предложения в категорията в последните години и кое от тях смятате, че се приема положително от страна на потребителите?

Като още „млада“ категория се появяват много нови предложения, тестват се различни вкусове, различни сегменти пица. Това е добре за потребителя, защото така може да опитва различни пици и да се ориентира в новата за него категория, но и понякога би могло да бъде проблем за цялата категория, ако той има разочароващ опит - в случай че пицата не отговори на очакванията му, които например опаковката, цената или друг елемент е създала у него. Така категорията губи потребителя.  

Кое, според вашите наблюдения, може да се определи като иновация в тази категорията за българския пазар? 

В тази категория предстоят да се случват много иновации предвид степента ѝ на развитие. Всичко зависи от това колко бързо ще се развива в следващите години.