Списанието

Изберете рубрика:

 

Топ 10 глобални потребителски тенденции за 2022 г.

Брой 2, февруари 2022

Дата: 28.02.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Топ 10 глобални потребителски тенденции за 2022 г.

Euromonitor International идентифицира нововъзникващите и бързо развиващите се тенденции, които се очаква да придобият по-голяма сила през следващата година. Тези тенденции дават представа за променящите се потребителски ценности, какво може да очаква бизнеса и как би могъл да посрещне новостите, за да извлече максимална полза.

Продължение от предишния брой

 

 

Голямото житейско обновление

Пандемията предизвика консуматорите да пристъпят към Голямото житейско обновление, което доведе до драстични личностни промени и колективно преосмисляне на ценностите, начина на живот и житейските цели. Бизнесите следва да направят иновации в стоките, услугите и преживяванията, които да отговарят на този момент, придружени от маркетинг, който взема предвид и „прегръща“ въпросния катаклизъм. 

4 милиона американци напуснаха работата си през юли 2021 г. и още 4 милиона през август.

Кризите могат да накарат хората да анализират и променят ценностите си. През изминалата година потребителите направиха инвентаризация на живота си и сега активно се опитват да начертаят нов път напред. През 2015 г. само 12% са приоритизирали отделянето на време за себе си. Този процент се е удвоил, достигайки 24% през 2021 г. Консуматорите сега ценят много повече баланса между работа и личен живот. Те променят работата си или напускат работното си място, за да открият своята лична цел.

Разтърсени от пандемията, потребителите станаха по-мотивирани да мислят за своите страсти и потенциал.  Голямото житейско обновление представлява действията, предприети от тях за постигането на нови цели. Промяната ще остане водеща тенденция. Дейностите и продуктите, които позитивно повлияват менталното и физическото здраве, като осиновяването на домашен любимец или възможността да пътуваш докато работиш от дистанция, оказват влияние на решението за правене на покупка. 

44% от професионалистите вярват, че техните компании ще инвестират в здравето на служителите и благосъстоянието в бъдеще.

Пазарите на труда по света стават свидетели на безпрецедентен поток. Някои потребители избират или им се налага да напуснат работа, особено тези които поемат грижата за някого, водейки до това дори Linkedin да добави нови имена на длъжности като: „стоящ у дома родител“, за да отрази коректно тези роли.  Работниците се опитват да навигират държавните помощи, риска за здравето и завръщането към нормалния начин на живот, както и разширяването на личните ценности. Те търсят кариера, която да е в полза и на живота им извън офиса. Компаниите имплементираха Работата в нови пространства и установиха, че нивата на продуктивност се запазват, което изцяло промени кога, как и къде може да се върши работа. 

Доброто психично състояние също е част от Голямото житейско обновление. Свалянията на приложения като Calm и Headspace насочени към облекчаване на тревожността се увеличиха. Осиновяването на домашни любимци нарасна до небесата и глобалният ръст на продажбите на продукти за грижа за домашни любимци се удвои спрямо 2019 г. Бизнесът трябва да отговаря на нуждите на потребителите, където и да се намират в живота си.

Перспектива спрямо Голямото житейско обновление

Потребителите ще продължат да навигират трусовете на пандемията. Компаниите, които ще се насочат към тенденцията Голямото житейско обновление ще бъдат виждани като партньори в очите на потребителите, помагащи им да се адаптират към новия начин на живот.

Бизнесите трябва да приспособят маркетинга си към отразяване и подкрепа на решенията на потребителите да предприемат действия. Връщането към поведението от преди пандемията може да няма същият ефект занапред. Потребителите ще предпочетат марки, които са адекватни на момента. Компаниите трябва да предлагат политики и продукти, които осигуряват стойност и подкрепят личностното израстване, за да стимулират лоялност.

Движението на Метавселената

Дигиталният свят се развива отвъд виртуалното общуване и до потапящи 3D реалности. Потребителите все по-добре възприемат дигиталните пространства за социализация. Марките в центъра на The Metaverse Movement биха могли да увеличат своя капитал. Тези виртуални среди могат да засилят електронната търговия и продажбите на дигитални продукти.

38% от потребителите са участвали в онлайн видеоигри поне веднъж седмично през 2021 г., от 29% през 2015 г.

Миналата година физическият и виртуалният свят се сблъскаха. Заради изискванията за социално дистанциране, потребителите се научиха как да остават свързани, образувайки нови онлайн общности, които предлагат редица възможности за комуникация, от предаване на живо до игри. Социалните мрежи развиват своите възможности и в някои случаи, придобиват технологични стартъпи, за да влязат в Движението на Метавселената. Постоянният поток от съдържание и способност за добиване на популярност в доминиращите видео социални платформи като TikTok и YouTube демонстрират влиянието на формиращите общности социални мрежи. Сега онлайн социализацията е предпочитаната форма на забавление за много потребители, особено за по-младите поколения, които прекарват повече време в игри на мобилни устройства, настолни компютри и устройства за виртуална реалност. По време на Движението на Метавселената, потребителите ще обличат своите аватари, за да изследват виртуални светове заедно с потребители от цял ​​свят. 

56% глобален ръст на продажбите на AR / VR очила от 2017 до 2021 г.

Модни марки и търговци на дребно използват TikTok за краудсорсинг съдържание и дизайн, популяризиране на продукти и обучаване на сътрудници как да изграждат последователи. През 2021 г. повече от 30% от потребителите са закупили стоки или услуги, след като са видели публикация на инфлуенсър или фирмена реклама в TikTok. Спортни отбори, геймъри и художници използват платформи като YouTube и Twitch за организиране на виртуални концерти на живо и събития и компаниите искат да се срещнат с потребителите в платформата. Марките купуват билбордове и продуктови разположения, наред с другото рекламно съдържание в тези онлайн пространства. Виртуалните магазини улесняват електронната търговия и предлагат дори изцяло дигитални продукти за покупка, включително незаменими токени (NFT), за обличане и настаняване на аватари. Основната цел е да се изгради информираност за марката сред влиятелни потребители, които са пионери в участието в дадена платформа. Компаниите, които започват да установяват присъствие сега ще бъдат на преден план, когато виртуалните социални среди и виртуалната реалност се развият още повече.

Перспектива спрямо Движението на Метавселената

Иновативните компании вече използват AR / VR приложения в техните бизнес процеси. Потребителите, използващи онлайн игри и социални медии с предимно видео съдържание за стрийминг и общуване изграждат основите за Движението на Метавселената. Подобрения в AR / VR възможностите и по-ниски разходите за оборудване ще увеличат достъпа до 3D виртуални пространства. Потребители, които вече взаимодействат с подобни онлайн социални мрежи ще отделят още повече време в изцяло компютърно генерирани среди. Докато Движението на Метавселената продължава да печели технологични участници, компаниите трябва да научат ролята си за увеличаване на познаването на марката и генерирането на приходи.

Преследване на Новото старо

Втората употреба, препродажбата и пиър ту пиър търговията стават все по-актуални. Спестяването е тенденция. Потребителите се движат от притежаването към преживяването. Устойчивостта  и индивидуалността премахват стигмата, свързана с пазаруването втора употреба и peer-to-peer търговията. Бизнесът трябва да прави повече с по-малко. Инвестирането в инициативи за кръгова икономика, като рециклиране, отдаване под наем или програми за препродажба, ще стимулират продажбите, като същевременно въздействат положително върху околната среда.

33% от потребителите купуват употребявани стоки поне на всеки няколко месеца.

Потребителите искат да живеят устойчиво и да минимизират екологичните си отпечатъци. В същото време достъпността се превърна в решаващ фактор по време на нестабилната икономическа ситуация. Някои потребители също желаят ексклузивни или уникални стоки, които може да са на по-висока цена. Тези фактори тласнаха пазаруването втора употреба към масовия поток. Винтидж и бавната мода помогнаха на тази тенденция да процъфтява в пазара на облекло. Младите поколения са в Преследване на Новото старо, търсейки единствени по рода си продукти. Една пета от потребителите ще обмислят увеличаване на покупките втора употреба в бъдеще. Потребителите непрекъснато преглеждат своите вещи, за да определят кои артикули да запазят, надстроят, препродадат или дарят. Изобилието от приложения за продажба и закупуване втора употреба и желанието за устойчиви опции оказват положително влияние върху тази тенденция.

67% от професионалистите са заявили, че тяхната компания се занимава с отговорно потребление и производство (SDG12) през 2021 г.

Компаниите внедряват нови бизнес модели и възприемане на кръговата икономика. Преследването на Новото старо вече е разпространено в шивашката индустрия от години, но се разширява в други бързооборотни потребителски стоки. Бизнес моделите се развиват, за да включват програми за обратно изкупуване, инициативи за многократна употреба, поправени продуктови предложения и пиър то пиър пазари. Карти за подаръци, кредит в магазина и точки за лоялност са предимства, които насърчават потребителите да участват в тези програми. Бизнеси, които намират възможности да се докоснат до Преследването на Новото старо може да се възползват от допълнителен поток от приходи.

Перспектива спрямо Преследването на Новото старо

Повторната търговия ще става все по-разпространена и ще обхваща повече категории. Потребителите ще продължат да обмислят закупуването на втора употреба, особено когато пазаруват по-дълготрайни стоки. Платформите ще предлагат различни марки и опции за препродажба, за да отговорят на търсенето. Освен това компаниите ще трябва да използват повторно или рециклират материали за разработването на нови продукти и за намаляването отпадъците. Преследването на Новото старо несъмнено ще подобри устойчивото производство и консумация и репутацията на марките. 

Селски урбанизъм

Най-доброто от двата свята предстои да се съчетава все по-често. Крайградските и селските общности предлагат по-просторни жилища и по-зелена природа, които примамват потребителите от градските райони. Градските жители също искат тези предимства внесени в техните квартали. Бизнеси, които укрепват разпространението на електронната търговия, разширяват устойчивите продуктови линии и обслужването на селските райони ще излязат като победители.

37% от потребителите очакват да работят от вкъщи в бъдеще.

Миналата година потребителите търсеха оазис на открито, временно преместване в селските райони или прекарване на повече време сред природата. Сега все повече градски жители искат да се преместят за постоянно в селски район. Предимствата на градския живот, включително близостта и удобството, намалиха своята сила заради лок-дауните и дистанционната работа. Тези потребители се чувстваха затворени в малките си пространства, същевременно плащайки по-високи разходи за живот без съответните привилегии. Междувременно по-доброто качество на въздуха, по-малкото задръствания и желанието за семпъл живот, както и устойчивостта се превръщат в ключови фактори за покупка на жилище в предградията, провинцията или по-малките градове. Тенденцията на преместването е особено актуална в развитите страни, като се има предвид по-малката инфраструктурна разлика между градовете и предградията, по-удобното пътуване до работното място и по-ниските разходи за жилище. Не всички потребители са готови да се откажат от градския живот. Нуждата от зелени площи в близост до дома и по-бързото, по-чисто пътуване до работното място променя предпочитанията за жилище за онези привърженици на Селския урбанизъм, които остават в града. Като цяло потребителите инвестират повече в своите домове и общности, тъй като прекарват повече време там.

40% от професионалистите са заявили, че тяхната компания се занимава с изграждането на устойчиви градове и общности (SDG11) през 2021 г.

Тъй като работата става по-малко обвързана с физически офис, потребителите се движат както в рамките на града, така и извън него. Появяват се нови бизнес възможности, заради тази тенденция за движение. Мащабното разпространение на електронната търговия е жизненоважно. Разширяването на територията и възможностите за доставка ще доведе до по-добро обслужване на селските общности и разширяване на клиентската база. Куриерите на колети също увеличават географското покритие. В Обединеното кралство, DPD си партнира с Collect+, за да добави над 3000 магазина през 2020 г., което поставя 97% от населението в рамките на пет мили от a DPD Pickup магазин. Включване на по-устойчиви инициативи в градските райони ще резонира със тенденцията на Селския урбанизъм. Отглеждането на култури на закрито и градините върху покриви могат да донесат местни продукти на пешеходно разстояние за жителите на града. Пренасочването на празни или неизползвани инфраструктурни обекти в обществени паркове и зелени площи ще се отрази положително на тези гъсто населени общности. Бизнеси и правителствата се стремят да създадат мини градове, където магазини, ресторанти и училища, наред с други заведения, са на 15 минути от работното място.

Перспектива спрямо Селския урбанизъм

Потребителите искат безопасна, чиста и зелена среда, независимо дали са в града, предградията или провинцията. Просторните и устойчивите общности ще диктуват къде подвластните на тенденцията Селски урбанизъм жители избират да живеят. Независимо от местоположението, марките и фирмите трябва коригират стратегиите си, за да задържат клиенти. Разширяване на магазини, увеличаване на обекти и услуги по време на инвестиране в електронната търговия ще помогне на компаниите да достигнат до по-широка публика.

Любов към себе си

Приемането и грижата за себе си са все повече на преден план в потребителския начин на живот. Тенденцията Любов към себе си се състои в това потребителите да приоритизират своето щастие, усещане за комфорт и търсене на стоки и услуги, които ги карат да се чувстват по-добре в кожата си. Бизнесът трябва да създаде дълбоки връзки със своите клиенти. Продукти, които предизвикват физическо, емоционално или духовно благополучие ще резонира с този тип потребители.

56% от потребителите вярват, че ще бъдат по-щастливи през следващите пет години.

Потребителите жадуват за комфорт и любов, докато животът се връща към нормалното. Вече не са в режим на оцеляване и прегръщат бъдещето, гордеейки се с преодоляването на трудностите. Търсещите Любов към себе си оценяват своята стойност и приемат своите борби и недостатъци. Осъзнаването на дадени реалности позволява на тези потребители да бъдат своят собствен източник на щастие. Те инвестират в грижата за телата и умовете си, която включва това, което консумират и продуктите, които използват. Те се глезят по начини, които съответстват на техния начин на живот. Продукти и преживявания, които дават възможност на тези потребители да бъдат своята най-добра версия ще доведат до решения за покупка и лоялност.

54% от професионалистите вярват, че по-персонализираното преживяване на купувачите ще има силно въздействие върху търговията на дребно през следващите пет години.

Индивидуалните продуктови иновации процъфтяват в световен мащаб. Козметични марки предлагат продукти със салонно качество за вкъщи. Производителите на храни и напитки инвестират във функционални съставки и ниско-алкохолни или безалкохолни напитки, тъй като потребителите търсят по-здравословни възможности. В западните страни, продуктите с масло от канабис процъфтяват, докато луксозните стоки продължават да се представят по-добре в Китай. Предприятията инвестират в технологии, за да предоставят персонализирана грижа. Персонализацията ще напредне и ще се измести към масовото приемане в различни сектори, като красота, лична грижа и здравето на потребителите. Освен това маркетинга и предложенията на компаниите трябва да бъдат все по-приобщаващи. Марките разбиват стереотипите и обществените норми, позволявайки на търсещите себе си да се чувстват комфортно и уверени, изразяващи истинското си аз.

Перспектива спрямо Любов към себе си

Потребителите ще се съсредоточат върху личното израстване и приемане, тъй като несигурността продължава, но с варираща степен. Бизнесът трябва да подкрепя потребителите в тяхното пътуване и да разбира техните приоритети. Предложения, които помагат на потребителите да се чувстват удовлетворени, позитивни и самоуверени ще подобрят възприятието за дадена марка. Инвестирането в технологии, като AI, може да доведе до улесняване на по-сложни персонализирани решения. Най-важното е, че потребителите ще търсят продукти и услуги, които съответстват на техните мотивации и идентичности, които трябва да останат в основата на бизнес стратегиите.

Парадоксът на социализацията

Потребителите се приближават към връщането към живота преди пандемията по различни начини в зависимост от техните нива на комфорт. Някои потребители са нетърпеливи, докато други се колебаят да възобновят нормалните си дейности, създавайки Парадокса на социализацията. Компаниите трябва да предоставят безпроблемни решения и множество опции в различни канали, без да се жертва доброто преживяване.

76% от потребителите са взели предпазни мерки за здравето и безопасността си, когато се е налагало да напускат домовете си през 2021 г.

Връщането към нормалното вече е на хоризонта. През 2021 г. 51% от потребителите очакват животът им да бъде по-добър през следващите пет години. Парадоксът на социализацията дефинира многото начини, по които потребителите се връщат към обичайното си ежедневие. Определени потребители свикнаха с живота в изолация и ще продължат да правят предимно покупки за домашна консумация. Други бяха неспокойни и настроени бунтарски по време на разгара на пандемията и са готови отново да участват пълноценно в обществото. Между тези два вида предпочитания са онези, които желаят форма на нормалност - да се впуснат в избрани дейности, но все пак са предпазливи и загрижени за здравето си.

47% от професионалистите посочват, че проучването на нови бизнес модели (напр. директно към потребителите) е стратегически приоритет за тяхната компания през следващите 12 месеца.

Бизнесите се промениха и показаха устойчивост, предлагайки дигитални възможности за компенсиране на физическите посещения. Хибридните бизнес модели трябва да създават безпроблемно клиентско изживяване независимо от канала. Тъй като фокусът се измества от оцеляване към растеж, компаниите, прилагащи тези модели, ще могат лесно да преминават между фазите на възстановяване.

Всяка държава ще се отвори отново на различни етапи. Вътрешният туризъм се възстановява, което дава възможности за задоволяване на натрупаната нужда от почивки и пътувания. Потребителите предприемат повече пътувания, бизнесите могат отново да се възползват от разходите свързани с туризима. Докато потребителите пазаруват онлайн за удобство или безопасност, те също така жадуват за смислени междуличностни връзки. Използването на смесен подход при обслужване е от решаващо значение.

Перспектива спрямо Парадоксът на социализацията

Парадоксът на социализацията е поведенческа фаза, влияеща върху навиците на потребителите. Потребителите искат да общуват, но изискват гъвкав подход. Бизнесът трябва да бъде възприемчив и да осигурява безпроблемно преживяване с иновативни и адаптивни решения. Дистанционната работа и виртуалните събития ще съществуват съвместно с личните ангажименти, но потребителите искат да имат опция за избор. Компаниите трябва да бъдат наясно и подготвени за вариращите нива на комфорт на отделните потребители. Хибридните бизнес модели ще позволят на потребителите известен контрол върху желаното от тях преживяване.

КАК КОМПАНИИТЕ ОТГОВАРЯТ НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ ПРЕЗ 2022 г.?

Традиционните бизнес модели и логистичните мрежи са изправени пред предизвикателства. Бизнесът трябва да се развива толкова бързо, колкото се променя поведението на потребителите.  В днешния свят навиците на пазаруване не предполагат непременно лоялност към марката. Успешният бизнес ще се срещне с потребителите при техните условия. Развиването на дълбоки, подкрепящи отношения с потребителите ще тласнат компаниите отвъд покупката към това бъдат разглеждани като съюзници. Потребителите ще предпочитат и ще се доверяват на марки, които са хуманизирани.

Изживяването на клиентите трябва да бъде многостранно. Бизнесът може да загуби клиенти, ако то не е безпроблемно и персонализирано. 

Ефективните хибридни модели ще позволят на бизнеса да се движи между обслужването на живо и дигиталното такова докато близкото бъдеще е все още непредсказуемо. От опростяването на технологичните новости до изследването на метавселената, персонализирането на дигиталното преживяване въз основа на целевата аудитория е ключово.

Устойчивостта е предимство в конкуренцията. Консуматорите ще гравитират около „еко-френдли“ продукти и общества. Нови канали за дистрибуция и продажба, като стратегии за директно насочване към потребителите или програми за обратно изкупуване, могат да предложат допълнителни потоци от приходи.

Клиентите се движат. Предприятията трябва да се движат с тях или рискуват да ги загубят.