Списанието

Изберете рубрика:

 

2024 година – пълна с предизвикателства, но и с амбициозни планове за развитие

Брой 1, януари 2024

Дата: 02.02.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
2024 година – пълна с предизвикателства, но и с амбициозни планове за развитие

През 2022 година търговците на дребно с бързооборотни стоки отбелязаха поредна година на ръст в оборотите, като ТОП 100 Търговци на дребно, включени в класацията ТОП 300 FMCG Компании в България 2023 г., генерираха 8,9 млрд. лв. нетни приходи от продажби на стоки или 15,2% ръст на годишна база (за сравнение - 7,7 млрд. лв. нетни приходи от продажби на стоки и 10% ръст на годишна база в класацията ТОП 300 за 2022 година).

Доволни ли са от постигнатите резултати и какви са плановете им за развитие през предстоящата година, попитахме представители на някои от ритейлърите, заемащи челните места в класацията.

 

Фокусът ни ще е да бъдем разпознати от все повече българи като модерен, приветлив и достъпен магазин

Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на „BILLA България“

 

Как приключи 2023 година по отношение на финансовия резултат?

Щастлив съм да кажа, че 2023 г. завърши успешно за „BILLA България“, с около 15% ръст в годишния оборот. Успяхме да привлечем и над 5% повече клиенти, като запазихме позитивния тренд след скока, който направихме през 2022 г.  За BILLA 2023 г. премина под знака на обновлението и навлизането в нови територии. Обособихме изцяло нов сектор за нехранителни стоки в магазините ни, стартирахме онлайн канал за продажби в София, реализирахме една наша мечта - новият формат магазини „BILLA Днес“. Станахме по-атрактивни за клиентите ни, като обновихме лоялната си програма и стартирахме редица съвместни инициативи с нашите доставчици. Приближихме се с още няколко крачки до нашата цел  да превърнем пазаруването в по-лесно, по-приятно и вълнуващо преживяване. Реновирахме изцяло 14 наши обекта в страната и те отвориха врати отново с нова, модерна визия и повече удобства за клиентите. Навлязохме в 5 нови града и отворихме общо 11 нови обекти в цялата страна, с което те вече са общо 158. Екипът ни работи с голям размах, очакванията на нашите клиенти растат всеки ден, затова и за новата година целите ни са още по-амбициозни. 

Какви са прогнозите ви за развитието на приходите и печалбата за 2024 г.?

Вдигането на лихвите от Европейската централна банка и произтичащото от тях поскъпване на ликвидните пари ще постави сектора пред ново предизвикателство. Бизнесът ще трябва да калкулира още по-прецизно своите разходи. Това важи с пълна сила и за потребителите, ето защо конкуренцията както между търговците, така и между производителите, ще продължава да се води на територията на ценовата политика. „BILLA България“ ще продължи да инвестира още по-активно в намаляване на цените, както и в предлагането на повече и по-атрактивни промоционални активности. Прогнозата ми е, че чрез качествен асортимент и добро взаимодействие с доставчиците ни ще продължим да привличаме нови клиенти и бизнесът ни ще продължава да расте.

Какво планирате за 2024 г. по отношение на инвестиции, реновации и нови обекти? 

През 2024 г. BILLA отново ще инвестира усилено в това бъде все по-близо до клиентите, като продължаваме активната си експанзия в България. Планираме да открием нови 12 магазина, да стъпим в 4 нови града и да реконструираме 11 от вече съществуващите ни обекти. Инвестицията за това ще надхвърли 68 млн. лв. От новооткритите магазини, 4 ще бъдат от новия формат „BILLA Днес“ – по-малки магазини в сърцето на квартала, покриващи всички нужди на ежедневния семеен пазар.  Ще разширим обхвата и на нашия онлайн канал за продажби, като до края на март, от BILLA ще може да се поръчва онлайн чрез Glovo в София, Пловдив, Варна и Плевен. 

С разрастването на нашата дейност дойде необходимостта от втора регионална логистична база, която вече е в процес на изграждане. Планираната инвестиция за нея през настоящата година надхвърля 30 млн. лв., като тя включва и внедряване на последно поколение устойчиви решения, отговарящи на международния BREEAM стандарт за зелено строителство. По отношение на зелената енергия, отново ще насочим усилията си към монтиране на фотоволтаични инсталации на покривите на наши обекти, като тази година ще надградим с поставяне и на специално изградени навеси на някои от паркингите ни. Заложените в бюджета инвестиции на „BILLA България“ за тази година надхвърлят 100 млн. лв. 

Какъв ще е основният ви фокус за предстоящата година?

Фокусът ни тази година отново ще е в това BILLA да бъде разпозната от все повече българи като модерен, приветлив и достъпен магазин, който се грижи за личното време и семейния бюджет на потребителите. Смятам, че вече поставихме солидни основи за това през последните две години. Направихме анализ и преоценка на 100% от асортимента ни, така че във всеки един наш магазин в страната да предложим точно това, което клиентите му очакват, в подредба, максимално лесна за ориентация.  Работим активно за развитието на собствените ни марки, за да продължим да предлагаме високото качество, което клиентите ни познават. Оптимизираме вътрешните си процеси, за да постигнем по-голяма ефективност и да можем да предложим на потребителите възможно най-ниската цена на всеки един продукт. Не на последно място, тази година поставяме силен фокус върху развитието на уменията и мотивацията на нашите служители, така че да постигнем още по-висока удовлетвореност от тяхна страна, както и по-високо ниво на обслужване. 

Какви са прогнозите ви за развитие на пазара на бързооборотни стоки през 2024 година?

След значителното забавяне ръста на инфлацията през последните месеци, вярвам, че през 2024 г. тя ще се задържи в обичайните за пазара стойности от 2-3% на годишна база, като в някои месеци е възможно да наблюдаваме дори дефлация. Това ще донесе известно спокойствие и предсказуемост, както за потребителите, така и за бизнеса. От своя страна големите вериги стават все по-агресивни в промоционалните си активности, с което изместват традиционната търговия, същевременно нови играчи навлизат на пазара на модерната търговия и борбата за доверието на клиентите става все по-ожесточена. Конкуренцията за квалифицирани кадри също става все по-голяма, но съм уверен, че при всички тези предизвикателства, „BILLA България“ ще продължава успешно да върви по своя път на развитие и да увеличава своя дял от пазара.

 


Ще продължим да растем в най-широкия смисъл на тази дума

Иван Чернев, изпълнителен директор на „Kaufland България“

 

Как приключи 2023 година по отношение на финансовия резултат?

Ако трябва с една дума да обобщя календарната 2023 – тя е „постоянство“. Формулата и през тази година беше ясна – ясен бизнес модел и професионално изпълнение, в центъра на което е поставен клиентът. Всичко това е подплатено с много работа, с непрекъснати анализи и прогнози, с гъвкавост и адаптация и не на последно място – със смелост за новото.

Достигнахме 2 млрд. оборот през годината, а нетната ни добавена стойност към българската икономика надхвърля 1.63 млрд. лв.  Открихме 2 нови модерни магазина в София, модернизирахме 9 съществуващи, увеличихме асортимента си в цялата страна – той вече надхвърля 21 000 артикула, като 87 % от тях са от български доставчици. Увеличихме и договорихте си с български селскостопански производители и достигнахме дял от 30% на родни плодове и зеленчуци във всичките ни магазини. Разширихме продуктовата гама на собствените си български марки „Брей!“ и „Шеф месар“. Инвестирахме над 1 млн. лв. в качествен контрол и независими лабораторни анализи и се утвърдихме като единствената верига, която налага стандарт за качество чрез сертификация на продукти и процеси, включително и TÜV AUSTRIA . През 2023 година заложихме на персонализирания подход, предлагайки над 80 000 промоции и персонализирани предложения на нашите клиенти, така че да подчертаем личния си подход и отношение към всеки, посетил нашите магазини.

През последната година продължихме да развиваме и разширяваме нашата One Stop Shopping концепция и с нея и нашите партньори – вече имаме над 600 обекта в магазинната ни мрежа и над 160 партньора. Реално с всичко, което правим, компанията ни поддържа 40 000 работни места в цялата страна, а това със сигурност, освен повод за гордост, е и огромна отговорност.

Въведохме и редица иновации и модернизации в бизнеса си. През 2023 г. внедрихме две смарт технологични решения, с които поставихме обслужването на клиенти на ново ниво. За планирането и позиционирането на стоките в магазина, ние използваме изцяло дигитална ауто-диспо система, която изчислява необходимите всекидневни наличности от стоки и промоционалните предложения. С нея генерирахме над 80 000 промоционални предложения в магазинната ни мрежа и намалихме обема на хранителните ни отпадъци с до 22 000 000 кг./бр. годишно.

В края на годината пилотно в два обекта в София внедрихме K-Scan и станахме първите, които въведоха самостоятелно сканиране на продуктите по време на пазар в магазина. Проучванията ни показват, че K-Scan намалява времето за пазаруване с 30%. Едновременно с това увеличихме броя на касите за самообслужване, с което допълнително даваме възможност на клиентите ни да пестят време. И говорейки за пестене, няма как да не акцентирам на постоянните промоции и изгодните оферти, които ежеседмично предлагаме. Притежателите на картите ни за лоялност Kaufland Card отключиха хиляди персонализирани промоции, игри и изненади. Нещо повече – чрез тях въвлякохме клиентите ни и в екологични инициативи и заедно успяхме да дарим 20 000 истински дъбови фиданки на Столична община.

За финал на годината станахме и първият ритейлър с канали в двете най-посещавани мобилни приложения в България – Viber и WhatsApp. Това ни помага да бъдем още по-близо до нашите клиенти и да отговаряме на техния динамичен модерен начин на живот.
Не на последно място - през изминалата година станахме и първата верига хипермаркети, които въведохме система за разделно събиране на опаковки от PET бутилки и кенове. Интересът към машините ни е огромен и вече имаме събрани близо 7 млн. опаковки, които предадохме за рециклиране.

Изпълнението на социалния ни ангажимент е абсолютен приоритет за нас – наравно с асортимента, качеството и магазинната ни мрежа. Трите ключови направления, по които работим са околна среда, образование и култура и грижа за децата. Освен самостоятелни инициативи, имаме и много партньорски проекти, с които се гордеем – примери за това са подкрепата ни за Българския антарктически институт, Българската педиатрична асоциация, УНСС, WWF, БЧК. Разширихме и подкрепата си към децата на България, както чрез изграждане на общински детски площадки и реализация на множество образователни проекти, така и чрез непрекъснато обогатяване на устойчивия ни асортимент. Съвсем скоро пуснахме на пазара и пълна гама органични бебешки храни под собствената ни марка K-Bio. С тях правим това, което всъщност е най-важно в подкрепата за младите родители – предоставяме им възможност за гарантирано качествена, разнообразна и едновременно с това – достъпна храна за техните бебета.

И не на последно място – нищо от изброеното няма да е възможно без всеки един от целия огромен екип на Kaufland България. Тази година надхвърлихме 7000 души и станахме най-големия частен работодател у нас. За мен обаче не е важно да сме просто най-големият, важно е да сме най-грижовният работодател. Затова още едно отличие за тази година също ме прави много горд и щастлив – рекордно високият резултат при сертификацията ни за Top Employer. В 8 от категориите на международния одитор Top Employers Institute, компанията ни е изпълнила 100% от изискванията за грижата към служителите. Общият резултат от сертифицирането е 94% - един от най-високите в България.

Какъв ще е основният ви фокус за предстоящата година?

Ще продължим да растем в най-широкия смисъл на тази дума – от брой обекти и служители, през инвестиции в качество и асортимент, до доволни клиенти и принос към българската икономика.

През 2024 г. най-специалното събитие за нас ще бъде откриването на Централните Хали в София. Възстановяването на автентичния вид и предназначение на този паметник на културата, е една от най-мащабните инициативи, реализирани от нашата компания. В нея ние влагаме огромна експертиза, знания, опит и безкомпромисно качество.

Като цяло сме си поставили отново доста амбициозен план, с професионалния екип на Kaufland България сигурен съм, ще успеем да осъществим.

Какви са прогнозите ви за развитие на пазара на бързооборотни стоки през 2024 година?

Очаква ни поредната динамична година, в която печеливши ще бъдат тези, които залагат на смели решения и иновации. Ценовата чувствителност ще продължи да бъде доминираща, но също така и изискването за персонален подход към клиента и пестене на ресурси, в това число и на време за пазаруване, ще бъдат водещите.


През предстоящата година наш основен фокус ще бъдат клиентите

Lidl България“

Как приключи 2023 година по отношение на финансовия резултат?

За Lidl финансовата година приключва през февруари, затова и към момента не можем да дадем повече конкретика за финансови резултати. Финални данни за това обикновено предоставяме през юни, когато са готови нашите одитирани отчети.

Както знаете обаче, по данни от анализа на ритейл пазара на анализатора на сп. Progressive Владимир Чириков, през 2022 г. Lidl изпревари досегашния лидер в София и зае челното място по приходи в столицата, която е най-конкурентния пазар в страната. Постигнахме този успех като логично продължение на това, че вече няколко години сме лидер по  ефективност на продажбите на магазините (приходите, съотнесени към търговската площ на кв. м. на обектите). Това означава, че дори с по-малки магазини в сравнение с някои от конкурентите ни, ние успяваме да постигаме по-големи приходи. Очакваме финансовите резултати за 2023 г. да покажат, че затвърждаваме лидерската си позиция в София и с още една стъпка се приближаваме към тази за страната.

Какви са прогнозите ви за развитието на приходите и печалбата за 2024 г.?

Въпреки успокояването на инфлацията, поредицата от кризи направи потребителите още по-предпазливи в разходите си. Разходите за нас обаче – поради редица фактори (основно натиск върху работните заплати) – се увеличиха по всички пера, а също и натискът от нивата на лихвите. Ето защо 2023 г. се оказа доста по-предизвикателна за запазване на стабилен курс на положителни резултати и ръстове на клиенти. Тази несигурност ще оказва пряко влияние върху нашите финансови резултати и през следващата година.

Нашето предимство в тази ситуация е бизнес моделът на Lidl, в основата на който са собствените марки с оптимално съотношение качество-цена. А нарастващият потребителски интерес към собствените марки е световна тенденция, която започна в началото на 2023 г. и все още е актуална. В подобна ситуация трябва да бъдем още по-ефективни във всеки аспект от нашата дейност, да подхождаме умно, да бъдем продуктивни. Това ще ни даде възможност да осигурим ценово предимство за крайния клиент, който остава  много ценово чувствителен и ориентиран към изгодните оферти.

Какво планирате за 2024 г. по отношение на инвестиции, реновации и нови обекти?

През календарната 2023 г. увеличихме почти двойно броя на магазините, които открихме – от средно 5 нови за година, през 2023 г. отворихме цели 9 магазина. Ще продължим тази тенденция на засилена експанзия и през 2024 г., защото не само виждаме потенциал чрез превъзходното съотношение качество-цена на продуктите ни в много региони на страната, а и защото винаги се стремим да бъдем по-близо до клиентите, да осигуряваме удобни локации за пазаруване и да даваме достъп на повече хора до качествени продукти на оптимални цени. Затова и плановете ни за следващата година включват откриване на магазини в пет нови града като общата бройка на новите магазини през календарната 2024 г. ще доближи тази от 2023 г. В момента средната инвестиция за нов обект е около 14 млн. лв. Освен планираните новооткривания и реновирания на съществуващата магазинна мрежа, инвестираме допълнително в енергийна ефективност, каси на самообслужване и фотоволтаици на нашите магазини.

Какъв ще е основният ви фокус за предстоящата година?

Както винаги и през предстоящата година наш основен фокус ще бъдат клиентите – всяко наше действие се ръководи от техните нужди и желанието ни да предложим това, което очакват от нас – високо качество на достъпна цена, грижливо подбран асортимент от продукти, интересни нови предложения в една приятна и комфортна среда на удобна локация. Това е и в основата на умното пазаруване – т.нар. smart shopping, което клиентите на Lidl избират, когато се доверяват на нас за своите покупки – да пестят средства, без да правят компромис с качеството и да печелят време за важните за тях неща.

Много важен акцент в нашата работа ще продължи да бъде работата с български производители, за да можем да предлагаме на нашите клиенти повече качествени български продукти, в това число и като част от станалата доста популярна наша марка „Родна стряха“ – с богат набор от отлични стоки само от български производители, която първи на пазара в този мащаб стартирахме още през 2017 г. и непрекъснато обновяваме.

Ще продължим да развиваме и мобилното приложение Lidl Plus за нашите лоялни клиенти - с нови възможности за изгодно пазаруване, включително персонализирани оферти.

Всичко това обаче не е възможно без мотивирани служители, което също е постоянен наш фокус и грижа – работим по него с огромна радост и максимален професионализъм. Преди броени дни бяхме отличени за пета поредна година като един от най-добрите работодатели в страната от водещата международна организация TOP Employers Institute. Това е признание, което трябва да защитаваме неотлъчно, за да бъдем все така притегателен център не само за настоящия ни екип, но и за тези, които предстои да ни изберат, за да развиват своята кариера.

Все по-голямо обществено значение – особено в нашия сектор, придобива темата устойчивост, която е сред нашите ключови приоритети вече от доста години. Тема е свързана с много сериозни ангажименти и отговорности във всеки аспект от дейността ни, затова ще продължим да надграждаме досегашните действия и усилия в тази посока: от работата по асортимента през оперирането на цялата ни магазинна и логистична мрежа до социално-отговорните инициатива като „Ти и Lidl за нашето утре“, bottle to bottle чрез пилотния проект за обратно събиране на пластмасови бутилки и кенове и др.

Какви са прогнозите ви за развитие на пазара на бързооборотни стоки през 2024 година?

Въпреки успокояването на инфлационните процеси, съответно и на цените, интересът към акционните стоки и собствените марки ще продължи да бъде водещ за пазара и през 2024 г. Това ще направи ефективността и оптимизирането на процесите още по-важни за всеки търговец. Конфликтите по света ще продължат да оказват своето влияние върху веригите на доставки, а новите регулации в сектора ще повишат необходимостта от още по-добър баланс между приходи и разходи. Навлизането на нови конкуренти и разширяване присъствието на вече представени на пазара ни ритейлъри е също интересен момент за цялостната структура на бизнеса (отношения с доставчици, ценови равнища, качествени параметри, пазар на труда и пр.).