Списанието
Изберете рубрика:

Вигинтас Шапокас е изпълнителен директор на "BILLA България". Той има дълъг професионален опит в сферата на търговията с бързооборотни стоки. След дипломирането си в специалност "Политически науки и международни отношения" в Университета във Вилнюс през 2003 г. започва кариерата си в MAXIMA Grupe в Литва. В продължение на две десетилетия е част от висшия мениджмънт на компанията в различни страни и пазари. От тях 6 години заема длъжността "изпълнителен директор" на MAXIMA Grupe в България. През 2018 г. оглавява SuperSol Group - компания, класирана в топ 5 в търговията на дребно в Южна Испания, със 180 магазина и продажби в размер на 650 милиона евро.
Как приключи 2022 година по отношение на финансовия резултат?
Годината завърши като една от най-успешните в 22-годишната история на BILLA България, a годишният ни оборот за първи път надхвърли 1 млрд. лв. В стремежа си да бъдем още по-близо до нашите клиенти, открихме 8 нови магазина, модернизирахме други 12 и направихме ключови промени в посока подобряване на цялостното клиентско преживяване, за да се доближим максимално до нуждите и очакванията на потребителите. В резултат на тези наши усилия, през 2022 г. клиентите ни се увеличиха със 17%, а пазарният ни дял отбеляза ръст от 0.9 процентни пункта спрямо 2021 г., по данни на Nielsen за пазара на модерната търговия. Това е голямо признание за нашата работа, но е и отговорност към клиентите, за чието доверие се борим всеки ден.
Добрите ни резултати се дължат на нашата бизнес стратегия, поставяща фокуса върху клиента и неговите очаквания за качествени и свежи продукти на достъпни цени, удобство при пазаруване, без губене на излишно време, локация близо до дома. По-уютната и приветлива атмосфера в магазините, както и по-лесно и бързо откриване на желаните продукти на рафта – това са само част от целите, за чието постигане BILLA ще продължава да работи и през 2023.
Какви са прогнозите ви за развитието на сектора през 2023 г.?
Очакваме и се надяваме икономическата ситуация в Европа да се стабилизира и инфлацията да забави своя ръст, докато не падне под 10%. При този сценарий ще наблюдаваме покачване на покупателната способност на потребителите и това ще позволи на сектора да се развива с още по-бързи темпове.
Със сигурност все по-сериозно предизвикателство пред бизнеса ще бъде наемането и задържането на служители, ето защо оптимизацията на вътрешните процеси и търсенето на нови и по-атрактивни начини за ангажиране на персонала, както и разширяването на пакета от социални придобивки, ще играят важна роля за успеха на компаниите.
Какво планирате за 2023 г. по отношение на инвестиции, реновации и нови обекти? Какъв ще е основният ви фокус за предстоящата година?
BILLA запазва позицията си на веригата с най-много магазини в страната – 148 на брой в 46 малки, средно големи и големи населени места. През 2023 г. планираме да разширим търговската си мрежа с 12 нови обекта, като ще отворим първия си магазин в Троян, Видин, Чирпан, Силистра и Созопол. Общата ни инвестиция за експанзия в България за следващата година е близо 35 млн. лв.
Освен разширяването на търговската ни мрежа, ключов приоритет за нас остава развитието на настоящите ни обекти, така, че те да бъдат по-приветливи и уютни за клиентите. Тяхното реновиране включва още снабдяването им с модерно оборудване и интегриране на дигитални решения, като касите ни на самообслужване, които предоставят по-голямо удобство, бързина и комфорт при пазаруване. Бюджетът, който сме планирали за реконструкция на магазините ни през 2023 г., надхвърля 32 млн. лв.
Разрастването на нашия бизнес в страната води и до важна за нас следваща стъпка - разширяване на нашата складова база. Изграждане на новия ни склад до град Стара Загора е в ход и се очаква той да влезе в експлоатация в края на 2024 г.
Какви са прогнозите ви за клиентските нагласи и развитието на пазара на бързооборотни стоки през 2023 година?
Последствията от войната в Украйна и дестабилизацията в Европа ще дават своите отражения върху живота ни дълго след затихване на конфликта. Очакваме през 2023 г. да се запази основната тенденция, която наблюдавахме през изминалата година - потребителите да планират по-прагматично и внимателно семейния си бюджет, а оттам и своите покупки. Нашата прогноза е, че търсенето на продуктите от собствените ни марки ще продължи да расте, заради тяхната много по-ниска цена и гарантирано качество. Интересът към промоционалните активности също ще остане висок, както и потреблението на програмите за лоялност, които дават възможност клиентите да се възползват от повече специални оферти.
Мнението на Иван Чернев, председател на управителния съвет на „Кауфланд България“.
Мнението на Милена Драгийска, Главен изпълнителен директор на „Лидл България“.
Мнението на Петър Павлов, генерален директор на „Максима България“ ЕООД (T MARKET).
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай