Списанието

Изберете рубрика:

 

Собствените марки – с трайна тенденция за развитие

Брой 7 / 8, юли / август 2013

Дата: 16.07.2013 Коментари: 0
Снимки (3)
Собствените марки – с трайна тенденция за развитие

Настоящите икономически условия значително промениха поведението на потребителите, насочвайки все по-често избора им към продукти със собствена марка. Последното проучване на Асоциацията на производителите на собствени марки – PLMA (Private Label Manufacturers Association), представено по време на търговския панаир на PLMA „Светът на собствените марки”, проведен в Амстердам от 27 до 29 май т.г., показва, че покупката на продукти със собствени марки се е превърнала в ритуал, чието значение надхвърля икономическия спад. Дан Орехоф споделя най-важните моменти от тазгодишното изложение.

Според проф. Кити Колмейер от бизнес университета „Нейнрод”, помогнал за определянето на структурата, изготвянето и представянето на резултатите от проучването на PLMA, продуктите със собствена марка продължават да се възползват от големия потенциал за развитие в Европа. 89% от 11 хил. респонденти, участвали в проучването, са посочили икономическите условия като основен фактор, оказал влияние върху потребителските им навици и предизвикал промени в избора им на купувани продукти.

Важни промени в потребителските навици

Според последния доклад на PLMA, представен в Амстердам, найважните промени в поведението на потребителите, свързани с ритейла и настъпили като резултат от адаптацията към европейския икономически спад, са: • намаляване на спонтанните покупки (53% от анкетираните); • купуване на повече продукти със собствена търговска марка (50%); • намаляване на всекидневните разходи, свързани с пътувания за пазаруване (39%); • купуване на по-големи количества от даден продукт вместо отделни бройки (37%); • намаляване на количеството закупени скъпи стоки, като месо, риба, готови храни и други полуфабрикати, или пълен отказ от такива продукти (34%). Над 43% от анкетираните твърдят, че икономическото положение на домакинството им се е влошило през първото шестмесечие на 2013 г. и имат негативни очаквания за втората половина на годината, 52% не очакват значителни промени, а 29% са подготвени за силни негативни промени в домашния бюджет.

Възприемане на собствените марки от потребителя

Включването на продукти със собствена марка във всекидневния ритуал на пазаруване от все повече потребители се е превърнало в навик, който отдавна е надхвърлил ефекта на финансовите затруднения, обхванали Европа. Тази постоянна тенденция се потвърждава и от честотата на избор на продукти със собствена марка от страна на купувачите – почти 89% от тях твърдят, че решават да купят продукт със собствена марка често или много често, когато влязат в търговски обект, докато 96% посочват, че ще продължат да купуват продукти със собствена марка дори и след възстановяване на икономическия растеж. На въпроса, какви са мотивите за избор на продукт със собствена марка, повечето купувачи отговарят, че са удовлетворени от тази категория продукти (53%) или са убедени в по-добрите качества на стоките със собствена марка (49%). Според проучването на PLMA, което включва потребители от Белгия, Чехия, Дания, Финландия, Франция, Германия, Унгария, Италия, Холандия, Норвегия, Полша, Испания, Швеция и Обединеното кралство, специалните промоции и ценови предложения са сред основните мотивиращи фактори при избора на продукт със собствена марка за 42% от купувачите, докато 27% намират за привлекателни иновациите, свързани с тези продукти. „Собствените марки имат фундаментална роля в живота на купувачите в цяла Европа и пазарният им дял ще продължава да нараства. 46% от потребителите ги купуват често. Един от всеки четири потребители вярва, че през следващата година ще купува повече продукти със собствена марка спрямо настоящия момент. Много от купувачите твърдят, че ще продължат да се придържат към продуктите със собствена марка дори когато икономиката се подобри – 8 от всеки 10 потребители заявяват, че няма да прекратят купуването на продукти със собствена марка след подобряване на икономическото положение”, заявява Брайън Шароф – президент на PLMA.

Европейско разнообразие

Според информацията, представена от Жан-Жак Ванденхeeде – директор анализи „Търговия надребно” в Агенцията за проучване на пазара Nielsen, собствените марки еволюират по фрагментарен модел – в зависимост от дадена категория и канал и в зависимост от конкретната държава и регион. Той твърди, че еволюцията на сегмента ще е бавна и че различните продуктови категории ще бъдат „превземани” стъпка по стъпка в зависимост основно от добавената стойност, характерна за продуктите със собствена марка, а не от ниския ценови фактор, асоцииран с подобни стоки. Също така ръстът на ритейл брандовете е свързан с разгръщането на модерния ритейл, докато икономическите проблеми оказват само страничен положителен ефект, което показва, че успехът на тази категория продукти не трябва да бъде приписван изцяло на влошаването на икономиката в ЕС. Проучването на Nielsen показва, че категорията на целевите потребители на продукти със собствена марка се състои от хора с големи семейства и деца, заможни и образовани, противно на повечето погрешни схващания, че това не са потребители с малък бюджет, които са в постоянно търсене на изгодната сделка. Освен това категорията не представлява реална заплаха за А марките на дадени производители, а по-скоро налага сериозна конкуренция за локалните B и C марки, а еволюцията й показва впечатляващ растеж и популярност в държави като Швейцария (45% от общия пазарен дял), Великобритания (40,8%), Испания (40,6%), Португалия (33,3%) и Германия (32,4%).

Светът на собствените марки, 2013 г.

Според организаторите проведеното в Амстердам изложение на PLMA 2013 – „Светът на собствените марки”, е било най-голямото събитие от този вид към настоящия момент. Рекорден брой посетители (над 9000) са били на изложението в търсене на нови продукти, опаковки и идеи за създаване на програми за собствени марки. По време на събитието са представени над 3800 изложбени щандове и 2100 изложители от 70 страни, както и няколко нови международни павилиона от Унгария, Хърватия, Корея, Еквадор, Мексико и Мурсия (Испания). Някои от важните аспекти на тазгодишното изложение са били „Супермаркет за идеи” – пространство, в което посетителите са имали възможност да видят изложени търговски продукти със собствена марка от Европа, Северна и Южна Америка и Азия, както и „Експо за нови продукти” – място за представяне на нови продукти със собствена марка. „Реакциите на изложителите и посетителите са изключително положителни и отразяват ежегодното развитие на изложението. Международната бизнес атмосфера се оценява високо от снабдителите и дистрибуторите и допринася за създаването на контакти, за заздравяването на съществуващите и за възникването на нови идеи и концепции. Тазгодишното издание на „Светът на собствените марки” на PLMA е по-голямо от всички предишни. В изложението участваха търговци и байери от супери хипермаркети, дрогерии и магазини за преоценени стоки, универсални и специализирани магазини, магазини „Направи си сам” и кеш енд кери, както и представители на туристическата индустрия, вносители и износители на стоки от над 100 страни. Участниците успяха да видят невероятната степен, до която продукти със собствена марка са се разгърнали на пазарите в Западна Европа – те заемат 40%, дори 50% от обема на стоките в супермаркетите. Запознаха се и с глобалния обхват на продуктите със собствена марка днес – продуктови концепции, опаковки и иновационни идеи, отразяващи десетки култури и езици”, каза специално за PROGRESSIVE Брайън Шароф – президент на PLMA.