Списанието
Изберете рубрика:

Категорията „Грижа за косата” следва общата тенденция на българския бързооборотен пазар и расте както в краткосрочен, така и в дългосрочен аспект. През последните 2 години (МАТ 2018 спрямо МАТ 2016) категорията е увеличила продажбите си в стойност с 13,6%, като за първи път минава границата от 20 млн. лв. Картината не е по-различна през последния МАТ период, приключил през юли-август 2018, където продажбите в стойност постигат 7,1% ръст, а тези в бройки се повишават с 5 на сто, сравнено с МАТ юли-август 2017.
Средната цена в категорията през последните 2 години се е повишила с 5,4%, в съответствие с общата инфлация в сектора с бързооборотни стоки, достигайки 5,58 лв. през МАТ юли-август 2018.
Представяне по канали
Анализирайки каналите се вижда продължаване на тенденцията преобладаваща част от продажбите да се случва извън супермаркетите. През последния разглеждан период, 2/3 от продажбите в стойност са били похарчени в специализирани магазини – козметични, аптеки и дрогерии. Останалата една трета от продажбите е била реализирана в различни формати супермаркети. Най-големият по важност канал са козметичните магазини и дрогериите, които отчитат впечатляващ двуцифрен ръст и постепенно се доближават до 50% дял. Без съмнение, един от основните двигатели през последните години е експанзията на основни дрогерийни вериги като dm и Lilly. През последния МАТ супермаркетите и хипермаркетите са реализирали 22,4% от продажбите в стойност, големите и много големи магазини – 7,4%, а обектите от традиционната търговия – едва 3,7 на сто. През аптеките са преминали 19 на сто от продажбите на продукти за поддръжка на косата.
Разглеждайки категорията според видовете опаковки, присъстващи на пазара, бутилките държат почти 40% от продажбите в стойност и са следвани от спрейове и кутии. Трите сегмента взети заедно представляват 84 на сто от общия пазар, въпреки, че тубите (с дял 10%) регистрират най-големия ръст (37,1%) на продажбите в стойност през МАТ 2018 спрямо МАТ 2017. Спрямо година по-рано увеличението при продуктите в кутии е 18,9 на сто, а при спрейовете – 16%.
Видове продукти
Балсамът остава лидер при разделението на продуктите за коса по видове. Той има стабилен дял от 46,8%, а след него се нареждат маски с 25,5% и тоник за коса с 20,9% и олио с 6,9 на сто. Имайки предвид, че всички сегменти се радват на позитивно развитие, не е изненадващ факта, че не е имало значителна промяна в дяловете през последните 3 години.
Увеличаването на асортимента с нови и иновативни продукти ще бъде една от ключовите движещи сили, които ще продължат да развиват категорията занапред. Анализирайки резултатите от последното проучване на „Нилсен България” Shopper Trends 49% от респондентите твърдят, че иновациите при шампоаните и продуктите за поддръжка на косата са изключително важни. Потребителите са готови да заплатят повече за продукти, които оправдават цената си с предлагането на добавени ползи. Това се отразява и на търговските канали, които купувачите посещават, което показва, че в близко бъдеще асортиментът ще е по-важния фактор от цените и промоциите.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай