Списанието
Изберете рубрика:

Какви продукти използват българките за грижа за лицето беше фокусът на презентацията на агенция Глобал Метрикс по време на 9-тото издание на Category Retail Forum. Социологическото изследване беше проведено от агенцията през февруари 2024 г., чрез преки стандартизирани интервюта по телефона (CATI), направени сред 440 дами.
За да се очертае профила на потребителите, агенцията бе дала възможност на дамите да определят кожата си. Така водеща част от потребителките на козметични продукти за лице споделят, че кожата им е нормална (27,6%). Комбинирана или смесена кожа са посочили, че имат 20,3 на сто от дамите, участвали в проучването. Като суха, кожата си са определили 18 на сто от жените, мазна - 15,7%, чувствителна - 14,3%, а зряла - 4,1 на сто.
Най-голям процент от дамите използват дневен крем за лице (83,9%) от всички видове козметични продукти. На второ място идват течни продукти за премахване на грим и почистване на лице (мицеларни води), които влизат в рутината на 41% от респондентките. Нощният крем идва на трето място с 39,2%, а след него се нареждат слънцезащитни кремове за лице (31,8%), маски за лице (30,4%), продукти за измиване на лице (28,1%), серуми за лице (24%), тоници за лице (20,7%), кремове против стареене (17,1%), пилинг за лице (16,6%), масла за лице (12%) и кремообразни продукти или гелове за премахване на грим и почистване на лицето (12%).
Козметика за лице в различните възрасти
Погледнато през възрастовия профил на жените, дамите между 21 и 30-годишна възраст използват най-много от гореизброените продукти. Така например течни продукти за премахване на грим и почистване на лице (мицеларни води) се ползват в най-голяма степен от жените между 21-30 години (36%) и най-малко от дамите на 50-годишна възраст. Потребителките между 21 и 30 години използват в най-голям процент слънцезащитни кремове (40,6%), тоници за лице ( 46,7%), както и масла за лице (34,6%).
Употребата на нощен крем се засилва с напредване на възрастта и това се вижда по резултатите от проучването - най-голям дял (25,9%) от потребителките, ползващи крем за през нощта са дамите във възрастовите групи 31-40 г. и 41-50 г. Серуми за лице се ползват най-вече от жените между 31 и 40 години (40,4%), а най-много кремове против стареене попадат на нощното шкафче на жените над 50 години (32,4%). От жените в напреднала възраст немалък дял от (26,9%) ползва и масла за лице.
Веднъж в месеца, дневен крем пазаруват 50% от респондентите. Нощни кремове, слънцезащитни продукти, кремове против стареене и масла за лице се пазаруват най-често веднъж на три месеца, показват данните от проучването на Глобал Метрикс.
Агенцията установява, че най-ранният сблъсък на дамите с продукти за грижа за лицето е преди навършването на 20 години (58,8%). Значително пада процентът на жените, които за първи път са започнали да ползват козметика между 21 и 30 годишна възраст (22,7%).
Потребителско поведение
Глобал Метрикс анализира отношението на потребителките към марките на продуктите за грижа за лице, които използват. 22,6% посочват, че имат любима марка и използват само нейните продукти. Средната възраст на тези жени е 45 години. Няколко любими марки имат 47% и съответно използват предимно продукти на тези брандове. Това са жени на средна възраст 36 години. “Нямам любими марки и обикновено избирам продукти на различни” - това са посочили 30,4% от респондентките на средна възраст 40 години.

Сверяване на твърдения
Маркетинговата агенция проверява и до каква степен определени твърдения се отнасят към участващите в проучването. Преди да купят продукт за лице, 31,3% са посочили, че преценяват каква ще бъде ползата от него. Продуктите за лице, които обикновено купуват 28,6% от жените, са на надеждна, утвърдена марка. 24,9 на сто са посочили, че продуктите за лице, които обикновено купуват, имат описано съдържанието на съставките. Преди да купят продукт за лице 24,4% от дамите първо търсят информация или обратна връзка за него. 21,1% от потребителките заявяват, че продуктите за лице, които обикновено купуват са на разумна цена. “Преди да купя продукт за лице, проверявам цената му на повече от едно място” - зад това твърдение застават 13,4 на сто, а 8,3% са споделили, че купуват продукти за лице само, когато са на промоция.
Фактори, влияещи на избора
Топ 3 фактора, които най-често оказват влияние върху решението ви за покупка на продукт от категория грижа за лице са личен опит с продукта (27,2%), препоръка от приятел или познат (26,3%) и марката на продукта (20,7%). По-надолу сред факторите се нареждат цената на продукта (18,9%), реклама, или препоръка от известна личност (17,1%), съставките на продукта (15,7%), препоръка на козметик (11,5%).
Канали за покупка
Най-често българските потребителки пазаруват продукти от категорията Грижа за лицето от голям козметичен магазин тип дрогерия (36,9%). Следват аптечният канал (31,8%), онлайн магазин за козметика (21,2%), специализиран магазин за козметика на определена марка (15,2%) и голяма верига хранителни магазини 14,3%.
Най-голям дял от участвалите в проучването са посочили, че са склонни да дават между 41 и 50 лв. на месец за козметика за лице (22,2%). Следващата сума, която най-често са склонни да дават на месец потребителките е между 21 и 30 лв. (21,3%). Над 100 лева за козметични продукти за лице на месец отделят 20,4 на сто.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай