Списанието
Изберете рубрика:

Оказва се, че категорията „Продукти против косопад” въпреки нишовия си характер, има голям потенциал за развитие. Все повече хора, страдащи от подобен проблем, търсят решение за него в аптеките и дрогериите. Съветите на консултантите и специалистите на място в търговския обект със сигурност допринасят за избора на продукт и удовлетворението на клиентските очаквания. Все пак съветите на докторите е първо да се потърси професионална помощ, за да се разбере каква е причината за наличието на косопад и след това да се започне терапия с най-подходящите продукти.
Как се развива пазарът на категорията и продължава ли шампоанът да е най-предпочитаният продукт, попитахме представителите на два формата търговски обекти, където тези продукти са представени в най-голямото си разнообразие – дрогериите и аптеките.
Най-често се купуват шампоани с основна съставка кофеин
Светослав Атанасов, асортиментен мениджър в dm България
Как се развива пазарът на продукти против косопад в дрогерийния канал през последната година?
През 2017 година отчетохме ръст от близо 30% в обема на продажбите в категория „Продукти против косопад“ в сравнение с 2016 г. Ръстове в обемите на продажбите се наблюдават и в трите подкатегории. Той е най-голям в подкатегория „Шампоани“, следван от подкатегориите „Лосион/тоник” и „Ампули”.
Кои са най-използваните продукти против косопад (шампоани, ампули, маски, емулсии)?
При продуктите против косопад най-голям е делът на шампоаните, които формират близо 80% от продажбите като обем. На второ и трето място са, както вече споменах, лосиони/тониците и ампулите, които са с почти идентични дялове. Асортиментът е адекватен на дяловете на продажбите.
Има ли иновации в категорията?
През последните години не се наблюдават съществени иновации в категорията. Най-често хората купуват шампоани с основна съставка кофеин, който се е доказал като ефективно средство за борба с косопада, тъй като действа заздравяващо на косъма и подпомага растежа му.
Ще се касае до асортимента, една от основните разлики с предишни години е навлизането на пазара на отделни марки, които са се специализирали в производството на продукти само и изключително свързани с косопада и проблемен скалп. При избор на продукти против косопад е добре хората да потърсят съветите на специалист, който да анализира причините за загубата на коса – дали се дължи на хормонален дисбаланс, дали е наследствен или сезонен.
В кой ценови клас са най-пазаруваните продукти за косопад?
Основно такива продукти се пазаруват в ценовия диапазон 3-8 лева.
Може ли да посочите най-продаваните марки продукти против косопад, кои са основните играчи в категорията?
Като най-голямата верига за търговия с дрогерийни стоки у нас, dm предлага над 14 000 продукта. Те са представени както от български, така и от водещи чужди марки и хората могат да открият точно това, което търсят. Те ценят разнообразието от продукти, отговарящи на техните индивидуални потребности.
През последната година наблюдаваме все по-голям интерес към продуктите против косопад от собствените ни марки Balea и натуралната козметика alverde. Хората много високо ценят съотношението цена-качество при тях, което излиза от класическата идея за собствен бранд. Нашите собствени марки се произвеждат в Западна Европа, основно в Германия. Част от тях са в ниския, но основно са в средния ценови клас, като в същото време качеството им е много високо. В собствените ни марки продуктите против косопад са представени от класическите шампоани.
Как българските брандове с продукти за този проблем се позиционират на пазар, на който основно се борят големи международни марки?
По отношение на търсенето на български продукти за косопад, можем да кажем, че като количество на продажбите то е почти изравнено с това на чуждите брандове. Родните марки са представени от шампоани и лосиони и не се предлагат съвременните ампули за справяне с падането на косата.
Все повече хора използват поне два продукта за третиране на косопад
Бояна Петрушевска, мениджър реклама на Аптеки 36.6
Как се развива пазарът на продукти против косопад в аптечния канал през последната година?
През изминалата година наблюдаваме среден ръст от 5,38% в продажбите на продукти против косопад спрямо 2016 г.* Близо половината от продажбите на френските брандове за коса са на продукти против косопад.
Есента и пролетта са сезоните, в които проблемите с косопада се усещат най-силно, затова и в тези периоди търсенето на продукти против косопад се увеличава. Известно е, че при жените най-често косопадът е реакционен – предизвикан от вътрешни и външни фактори като хормонални промени, стрес, смяна на сезоните. Андрогенният косопад, характерен за мъжете, представлява хроничен тип оредяване на косата. В този случай търсенето на продукти против косопад е целогодишно.
Кои са най-използваните продукти против косопад (шампоани, ампули, маски, емулсии)?
Най-използваните продукти против косопад безспорно са шампоаните, последвани от серуми и хранителни добавки. Важно е да се отбележи, че за оптимален ефект е необходимо да се използва комбинация от лечебен шампоан, третиращ серум и хранителна добавка, а терапията да продължи три месеца. Потребителите вече са доста информирани и все повече хора използват поне два от изброените видове продукти за третиране на този проблем.
Има ли иновации в категорията?
Непрестанно. Чуждестранните компании инвестират изключително много средства в проучвания и клинични изследвания. Това гарантира висока ефикасност на продуктите и тяхната безопасност, съчетано с приятни за употреба текстури.
В кой ценови клас са най-пазаруваните продукти за косопад?
Тъй като най-купуваните продукти против косопад са шампоаните, те попадат в диапазона от 10 до 30 лв. Клиентите предпочитат продукти на промоция, комплектите от шампоан и балсам или оферти тип 1+1.
Продуктите от по-високия ценови клас също са много търсени. Някои от тях са разработени специално за мъже или за жени, което е предимство, особено когато се касае третиране на специфичен проблем като косопада.
Може ли да посочите най-продаваните марки продукти против косопад, кои са основните играчи в категорията?
В аптечната мрежа определено френските брандове са лидери в категорията, последвани от немските марки. Първите имат силно присъствие на пазара от десетилетия и са пионери в бранша. Например, през 1980-та година е създадена първата хранителна добавка за коса и нокти от френски бранд, специализиран в грижата за косата. По-късно през 1992 същият лансира и първия ревитализиращ серум против косопад за жени.
Как българските брандове с продукти за този проблем се позиционират на пазар, на който основно се борят големи международни марки?
Повече български козметични марки принадлежат към ниския ценови клас и се предлагат в големите хипермаркети и дрогериите. В аптеките масовата козметика е по-слабо застъпена, като там присъстват основно дермо- и селективната козметика.
Предимство на българските продукти против косопад е достъпната им цена. Качествата им са достатъчни за третиране на сезонен косопад или моментни проблеми.
В България вече не е достатъчно продуктите да са на изгодна цена, за да се продават повече. Освен по-големите бюджети за проучвания, маркетинг миксът на чуждестранните марки е по-добър. Активностите и позиционирането им в аптеките далеч надминават усилията, полагани от българските производители, което очевидно дава резултат.
*Данните са изведени на база обем продажби в Аптеки 36.6 на избрани марки за 2016-та и 2017-та година.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай