Списанието
Изберете рубрика:

Допитахме се до представители на компаниите производители на вода и обогатени напитки, за да научим повече за развитието на категориите.
Пандемията и кризата се отразиха и на пазара на вода
2021 година беше трудна в икономически смисъл година – не само за нас, а за всички, сподели Димитър Дългъчев, Председател на ТПК „Михалково“, Изпълнителен директор на „Михалково“ АД и Председател на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България. „Пандемията Covid-19 и произтичащият от нея спад на икономиката, затваряне на хотели и ресторанти, ограничаване броя на посетителите в тях - всичко това доведе до намаляване на потреблението. Значително се повишиха разходите за транспорт, енергия и суровини, които се използват при бутилирането. Естествено всичко това се отразява и на нашето производство.
Въпреки това ние се мобилизирахме, продължаваме да работим на пълен капацитет, като спазваме всички ограничителни и хигиенни изисквания, за да осигурим на нашите клиенти любимата вода от изворите на „Михалково”. Надявам се, че тази година ще успеем да достигнем нивата на продажби преди кризата.“
Според Савина Паликарева, Маркетинг мениджър, Тимбарк България, пазарът на бутилирана вода остана сравнително слабо засегнат от COVID ситуацията. „Даже бих казала, че отбеляза ръст, тъй като потребителите се ориентират към все по-здравословен начин на хранене, като минералната вода е неизменна част от ежедневието им. Сериозен процент от потребителите консумират минерална вода всеки ден за сметкана на малена консумация на вода от чешмата. През настоящата 2022 година очакваме тези тенденции да се запазят, като има възможност и за допълнителен ръст на категорията.“
Пазарът на бутилирана вода е странно нещо, каза Кристиан Павлинов Панайотов, Продуктов мениджър на АМАТА ООД, гр. Варна, поне през призмата на малък производител като АМАТА ООД. „От самото ни стартиране ни стана бързо ясно, че потребителите имат изключително високи изисквания към водата, която пият, въпреки, че иначе се смята за базова стока.
Психологията тук е много интересна, защото е видимо, че клиентите са готови да платят далеч над производствената стойност на бутилираната вода, стига марката ѝ да вдъхва доверие и да е разпознаваема. Затова и малките/бутиковите производители все още представляват доста малък дял от общия пазар, но той все пак се покачва.
Най-популярна е минералната вода
Традиционно най-популярна сред потребителите остава минералната вода, научихме още от Савина Паликарева. „Газираната заема последно място, тъй като българите продължават да я консумират сравнително рядко, донякъде и благодарение на масово разпространеното схващане, че газираното не утолява добре жаждата и не е достатъчно полезно за организма.“
Димитър Дългъчев сподели също и, че в България има над 240 находища с минерални води и такива с питейни качества – от слабо до силно минерализирани, с различен химически състав и характеристики.
„Хората имат все по-голям интерес към здравословния начин на живот. Аз се радвам, че те се интересуват задълбочено от състава и качеството на храната и напитките.
Бутилираната вода е предпочитана за консумация, задоволява всякакви предпочитания поради голямото разнообразие от вкус и уникален набор от характерни свойства и специфичен минерален състав, който зависи от геоложките условия в областта, където тя се добива. Освен това бутилираната вода е с гарантирано качество. Предвид това тя е сегмент в сектора, който през последните години заема все по-висок дял в консумацията на безалкохолни напитки. Проучвания на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България показват, че бутилираната вода е най-предпочитаната напитка за консумация в България.
Три са основните категории бутилирани вода според законодателството на ЕС:
• Натурална минерална вода
• Изворна вода
• Бутилирана питейна вода /трапезна/, при която често се прилагат модерни технологии за пречистване и обогатяване
Освен това бутилираната вода може да бъде газирана и негазирана.
Всяка вода може да е „идеална“ – било то минерална, изворна или трапезна, ако се съхранява и пие правилно. Някои води са подходящи за определени категории ястия, вина, кафе, други се употребяват като вода за спорт, тъй като имат ценни минерали, които възвръщат баланса на тялото след активен спорт.“
Подобно мнение изрази и Кристиан Панайотов: „ В края на деня, бутилиращите вода компании предлагаме продукт, който е доста подобен и има доста проста функция: хидратация. Стига да се спазват прости хигиенни норми, дали на етикета ще пише името на една или друга компания представлява минимална разлика в качествата на самия продукт. Тук идва ролята на маркетинга—от опаковка, през етикет и, най-вече, реклама. Без последната съставка, резултатите не могат да бъдат особено добри, нито очакваме това да се промени в близкото бъдеще.“
Той също така добавя, че за разлика от огромните западни пазари, където трапезната вода е най-популярният избор, в България, тронът се заема от Минералните води.
„Страната ни е богата на минерални извори, водата от тях има добри физикохимични показатели, а градските легенди за нейните лечебни свойства дозавъртат колелото на търсенето ѝ.Разбира се, минералната вода може да има състав, който допринася за всекидневния прием на важни минерали, но в голямата част от случаите, количеството на полезни вещества е доста ниско. Прекалената употреба на един вид минерална вода, обаче, може да доведе и до проблеми.
За да се постигне по-добър баланс, ние винаги сме препоръчвали на наши клиенти да редуват марките и видовете вода, която консумират, дори това понякога да не е задължително в наш интерес.“
Новостите са насочени към опазването на околната среда
Водата е природа, но за да стигне до всеки дом тя е в пластмасова бутилка, която пък от своя страна замърсява природата, каза още Димитър Дългъчев . „Нужни са мерки и от 2021 г. Европейската комисия въведе европейски данък върху нерециклираните пластмасови опаковки. България е подписала Европейската директива за намаляване на пластмасовите опаковки със срок 2024 година. Амбициите ни в бранша са до 2025 година най-малко 25% от пластмасата да е рециклирана, до 2030 г. всички опаковки да могат да се използват повторно, а до 2029 г. да имаме 90% събираемост на пластмасовите бутилки за напитки. В момента в България се рециклират едва 22% от PET опаковките. Затова ние в „Михалково“ и много колеги в бранша подкрепяме въвеждането на депозитна система за опаковките.“
Другите новости, които отбелязват производителите са свързани с новите видове вода с добавки.
От години наблюдаваме, че трендовете на Запад, рано или късно, достигат и до България—просто има забавяне, споделя Кристиан Панайотов. „Последно този механизъм беше потвърден с навлизането на Вода+ категорията, която включва обогатени с минерали и витамини продукти, както и такива с добавен вкус.
Там и считаме, че полето за изява е най-изравнено—за разлика от Големите, малките производители не могат да отделят огромни средства за реклама, затова и вниманието се насочва към продукти в зародишни категории. Важно условие е такива продукти да са възможно най-лесни за внедряване в съществуващото производство, без да изискват огромни инвестиции. В АМАТА ООД открихме, че това всъщност е напълно постижимо—нужни са главно труд и воля.“
„Последно, но не и на последно място, всяка година е нова възможност за транзиция от пластмасови опаковки, на които все повече и повече се гледа с лошо око, към по-„зелени“ избори—пример в Щатите е успехът на Just Water, която ползва картонени опаковки. За жалост, и противно на вярванията на много хора, тези технологии все още имат огромни недостатъци. Те включват огромни начални инвестиции, чувствително по-висока цена на опаковката (която формира огромната част цената на бутилираната вода), а в някои случаи и проблеми с трайността на крайния продукт.“
Категорията има потенциал за развитие според Савина Паликарева от Тимбарк, като тенденциите са за разширяване на портфолиото на различните компании с овкусени води, води, обогатени с витамини и различни изотонични напитки. Тези продукти имат по-нишов характер смята тя, но удовлетворяват търсенията на потребители, които искат не само добра ежедневна хидратация, а и специфичен вкус и допълнителни ползи за организма, които не могат да получат само от консумация на минерална вода.
Категорията Обогатени води става все по-атрактивна
Наблюдаваме тенденция категорията на Обогатените води, ако можем да я обобщим по този начин, да става все по-атрактивна точно вследствие на пандемията споделя Савина Паликарева. „Потребителите на този вид продукти са обикновено млади хора във възрастовия сегмент от 18 до 39 години, живеещи в големи градове и водещи активен начин на живот. Един от важните двигатели на покупката тук е вкусът, но като цяло българските потребители стават все по-информирани и взискателни и все по-внимателно четат етикетите на продуктите, което е чудесна тенденция. През изминалата година в тази категория навлязоха няколко нови играчи, както местни производители, така и дистрибутори на чуждестранни марки, което още веднъж показва колко е атрактивна категорията.“
„Специално за нас като компания пандемията изигра съществена роля, но в положителен аспект, тъй като приключихме с 25% ръст. Това ми дава основание да смятам, че категорията Обогатени води е успяла да се развие.“ заяви Радослав Димитров, Търговски директор на НЕОПАК ЕООД.
Категорията Обогатени води, или Вода+, със сигурност бележи ръст смята и Кристиан Панайотов. „В крайна сметка, колкото и уникален да е един продукт, винаги има „механично“ време, нужно за да стане той разпознаваем, хората да се запознаят с него и с това какво го прави различен. Колкото повече производители пускат такива серии, толкова по-голям шанс тези продукти да достигнат до щандовете и съответно—крайният клиент.
Една част от компаниите разработиха води с добавен Цинк, Колаген, Сребърни нишки и други. Нашата компания заложи на Краля на Минералите: Магнезия и разработи серия води (трапезни и такива с високо pH) с добавен Магнезий.“
„Колкото до пандемията, както знаем, тя има и икономически характер. Във време на несигурност и инфлация е нормално потребителите да ограничат харчовете. Предвид, че категорията Вода+ е де факто премиум категория, то тя, разбира се, страда.“
Сегментът Обогатени води има сериозен потенциал
На въпроса как очаквате да се представи категорията Обогатени води през предстоящата година Кристиян отговори: „Винаги оптимисти, но все пак много внимателни. От стряскащото покачване на цените на електроенергията—от която всеки производител ползва доста—през покачване на цените на основни суровини, очакваме 2022г. да бъде година на стагнация.
Лично ние инвестирахме в инсталация от соларни панели, като резултатите засега са толкова положителни, че се надяваме до края на годината да увеличим нейният капацитет петорно.“
Този сегмент в България има сериозен потенциал за развитие според Савина Паликарева. „Очакваме през настоящата година да привлече още нови компании, а сегашните участници в него да разширят портфолиото си от предлагани напитки. Същевременно големите производители на този тип продукти успешно обучават потребителите какви са ползите от редовната консумация на води и напитки, обогатени с витамини и минерали и това неминуемо ще доведе до ръст на продажбите в дългосрочен план.“
Радослав Димитров също смята, че сегментът Обогатени води ще продължи да расте.
Новостите в категорията през 2022
През тази година се очаква да видим много новости в категорията. От мненията на потребителите разбираме, че тя ще продължава да се развива и расте и, че най-вероятно ще видим нови интересни продукти на пазара. Радослав Димитров споделя, че можем да очакваме нови видове витаминни напитки.
„Очакваме категорията Вода+ да продължи да узрява през идната година.“, заяви Кристиан Панайотов. „На запад има вече наложени доста ниши, част от нея, включително напитки с фибри, напитки с протеини, напитки с пробиотици, и доста, доста други.“,
„Очакваме и да видим иновации в опаковките, въпреки че това е доста муден процес, който вероятно ще се проточи още дълго време. Това, което става все по-ясно, е че времето на пластмасовите опаковки лека-полека изтича. Всеки един момент може да е моментът когато отваряме нова страница.
Според Савина Паликарева основна тенденция през настоящата година ще бъде обогатяването на портфолиото продукти на настоящите участници в категорията, като според нея е вероятно да видим и нови компании, които да се присъединят. Изотоничните напитки също ще предложат новости през 2022 г., както става ясно от коментарите на представителите на компаниите предлагащи Обогатени води.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай