Списанието

Изберете рубрика:

 

Категориите на сиренето и кашкавала са относително зависими от промоции

Брой 11, ноември 2024

Дата: 01.12.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Категориите на сиренето и кашкавала са относително зависими от промоции

През последния МАТ период (октомври 2022 - септември 2023 vs октомври 2023- септември 2024 година) общо категория „Сирене“ отбелязва спад в продажбите си в обем от -3,1%, а в стойност спад от -3,2% според данните на „NIQ България“.

С най-голяма важност за категорията са продуктите  с продуктова база „краве мляко“, заемащи над 89,9% от общите продажби в обем и през последната година. Останалите продукти на база овче или козе мляко генерират 2,2% и 1,2% от продажбите в обем. По-динамично развитие се наблюдава в козе мляко с ръст от 26,2%

Водещият регион за категория „Сирене“ по продажби в обем е Тракия (37,1%), следван от Странджа & Добруджа (32,8%), София (16,9%) и Мизия (13,2%) за споменатия период през 2024. Три от регионите отчитат ръст в обем като най-сериозен от 1,2% е регистриран в София, а спад се отчита само в Странджа & Добруджа от -2% спрямо МАТ септември 2023.

С най-голяма важност за категорията „Сирене“ са хранителните супермаркети над 100 кв.м., които  генерират 63,9% от общите продажби в обем и 67,3% от тези в стойност за МАТ период тази година. Най-голям ръст спрямо минал МАТ бележат хипер и супермаркетите над 300 кв.м. (11,2% ръст в обем).

Хранителните обекти под 100 кв.м. заемат 36,1% от общите продажби в обем и 32,7% от тези в стойност. Водещите при тях са неорганизираните обекти между 40 и 100 кв. м. (17,3%), следвани от търговските обекти под 40 кв. м. (16,8%),   

Най-голям спад в продажбите в обем е регистриран в организираните обекти между 40 и 100 кв. м., (-25,9%), следван от търговските обекти под 40 кв. м. със спад от 20,5%.

През последните 12 месеца категорията „Сирене“ бележи относителни ръстове в ценовите нива, но сравнявайки със същия период предходната година наблюдаваме общ спад в цените с 0.1%

Най-значителните продажби в обем на категорията „Сирене“, се регистрират от сегмента опаковано във фолио (51,7%) и вакуумирано сирене (30,7%), следвани от опаковка в кутия, чиято важност през последната година нараства на 6,9%. Опаковката тип „кутия“ бележи и един от най-значителните ръстове в абсолютни стойности по продажби, отбелязвайки ръст от 43,4% в обем за МАТ 2024 септември спрямо МАТ 2023 септември. С най-голяма важност измежду опаковките са тези с грамаж 1 кг, следвани от тези с 400 г, и над 1кг, които реализират 74,1%, 7,2% и 5,6% съответно от общите продажби в обем за категорията през последния МАТ период.

Ръст в продажбите в обем при кашкавала

За същия период общо категория „Кашкавал“ отбелязва ръст в продажбите си в обем от 6,5%, а в стойност ръст от 0,1%. Категорията е водена от кашкавал от краве мляко, което запазва стабилна позиция, заемайки 99% от общите продажби в обем за МАТ септември 2024. Делът на продажбите в обем на кашкавала от овче мляко или козе мляко спадат съответно с -13,1% и -24,4%, като генерират 0,6% и 0,3% от общите продажби за категорията през последен МАТ период.

Като важност на регионите, по продажби в обем и се нареждат както следва: Тракия (38,2%), Странджа & Добруджа (26,7%), София (24,7%) и Мизия (10,4%). Ръст в продажбите в обеми за категорията отбелязват Тракия и Мизия с 12,7% и 9,6% ръст в обем и 4,7% и 4,1% в стойност през МАТ 2024 септември спрямо предходната година.

С най-голяма важност за категорията „Кашкавал“ са хранителните обекти над 100 кв.м., като те генерират 75,1% от общите продажби в обем и 74,5% от тези в стойност за МАТ периода септември 2024. Важността на тези обекти се води от организираните хранителни хипермаркети над 300 кв.м. (с важност 58,2%) и ръст от 13,2% в обем.

Хранителните обекти под 100 кв.м. заемат 24,9% от общите продажби в обем и 25,5% от тези в стойност. Водещите при тях са неорганизираните търговски обекти между 40 и 100 кв.м., следвани от малките и средни обекти под 40 кв.м. Най-голям спад в продажбите в обем е регистриран при организираните хранителни обекти между 40 и 100 кв.м., който е от -17,6%, следван от малки хранителни магазини <40 кв.м със спад в обем от 9,4% спрямо МАТ 2023.

За последните 12 месеца в категорията се наблюдават ръстове в ценовите нива, но сравнявайки с МАТ предходната година наблюдаваме общ спад в цените с 6% спрямо МАТ 2023.

Предпочитаната опаковка за кашкавал остава вакуумирания кашкавал (99,8%) за МАТ 2024 септември. С най-голяма важност измежду опаковките са тези с грамаж 1 кг, следвани от тези с 400 г, след това 201-399 г и 501-799 г, които реализират 42,7%, 26,6%, 9,8% и 8,8% съответно от общите продажби в обем за категорията през споменатия период. Бърз темп на растеж при опаковките се забелязва при 501-799 г, които регистрират ръст на продажби в обем от 57,8% през МАТ септември 2024 спрямо МАТ септември 2023.

Общо за двете категории

Органичните продукти и за двете категории заемат незначителен дял от общия за продажби в обем– 0,2% за кашкавал и 0,1% за сирене през МАТ септември 2024. Но независимо от малкия си дял, органичните продукти бележат ръст в продажби в обем с 18,1% спрямо МАТ 2023 за категория Сирене и 27% в категория Кашкавал.

Според данните на „NIQ България“ категориите на сиренето и кашкавала са относително зависими от промоции, с превес на ценовите намаления като промоционален механизъм. Важността на промоциите за сиренето е 59,5%, като важността расте спрямо предходен МАТ с 0,4%. При кашкавала имаме 53,7% важност на промоциите с ръст от 0,5% спрямо МАТ 2023.