Списанието
Изберете рубрика:

Продуктите от категория Перилни препарати са привлекли 6,1% повече средства през МАТ Ноември 2023 спрямо същия период на 2022 г. Това показаха резултатите от проучването чрез потребителския панел на Консюмър Пенъл България ГфК* , представено по време на Category Retail Forum тази година. Според анализа на агенцията за проучване на пазара, основен двигател е ръстът на средната цена, тъй като категорията губи купувачи, а освен това и честотата на покупка пада. И двата сегмента в категорията - перилни препарати и омекотители отчитат ръст в стойност, но се различават в развитието на останалите посочени индикатори като честота на покупка, брой купувачи, обем на покупка и средна цена на килограм.
Спад в броя на пазаруващите домакинства
През периода МАТ Ноември 2023 г. 79 на сто от българските домакинства са закупили продукти за пране поне веднъж. По данни на Консюмър Пенъл България ГфК има спад в пенетрацията спрямо същия период една година по-рано. Категорията се купува средно 6.8 пъти, което е малко по-рядко спрямо същия период на 2022 г. Количеството перилни препарати на единично пазаруване е 2.38 кг, като само по този показател няма промяна спрямо предишния наблюдаван период.

Делът на промоциите спада за всички продукти, попадащи в категория Перилни препарати. Общо за перилни препарати 48,3% от похарчените средства са на промоция през МАТ Ноември 2023 г, като през предходния МАТ те са били 48,5 на сто. В сегмента на омекотителите 46,2% от похарчените средства са през промоции, като и тук делът пада спрямо предходната година. В същото време собствените марки в цялата категорията са с малък дял от общо похарчените средства, но се развиват по-динамично, отчитайки ръст от 2,1-процентни пункта, показва анализът на CPS GfK. От 1,5% през МАТ Ноември 2022 г. делът на собствените марки в сегмента на омекотителите се е увеличил на 4,2 на сто през МАТ 2023 г. При перилните препарати този дял нараства от 2,8% на 4,8 на сто през последния отчетен период, приключил през ноември.
Праховете падат в стойност, течните препарати - растат
По отношение на стойността, перилните препарати нарастват с малко по-бавни темпове от цялата категория (+4,0%). Негативно се развиват праховете за пране, при които има -5,7 на сто спад в стойност, който се дължи най-вече на отлив на купувачи и по-ниска честота на покупки в сегмента. Течните перилни нарастват в стойност (+6,6%), водени както от по-високите средни цени, така и от по-големите количества на единична покупка.
Увеличава се закупеното количество на единична покупка
Прахообразните перилни препарати са закупени от 71% от българските домакинства поне веднъж през разглеждания период, отчитайки спад спрямо същия период на 2022 г. През МАТ Ноември 2023 г. са направени средно 5 покупки, като тук също има спад, макар и минимален. Понижението в честотата на пазаруване донякъде се компенсира от ръста в закупените количества на единична покупка, които през последната година са 2.52 кг.
Покупки на промоция
Делът покупките през промоции през последния отчетен период за целия сегмент на перилните препарати остава без промяна. При праховете за пране промоциите увеличават своето значение с 2,9-процентни пункта - от 33% на 35,9 на сто през МАТ Ноември 2023. При течните перилни препарати има спад на покупките на промоции от 0,6-процентни пункта, а при капсулите понижението през последния отчетен период е с 2,66-процентни пункта.
Собствените марки с най-голямо значение при течните препарати
Данните на агенцията за пазарни проучвания показват, че собствените марки имат най-голямо значение при течните перилни препарати, като спрямо МАТ 2022 г. увеличават дела си с 2.5-процентни пункта в привлечените от сегмента средства. Марките на веригите са с най-нисък дял при капсулите, които отчитат минимален спад по този показател.
* Потребителският панел е представителна извадка от 2500 български домакинства, които ежедневно рапортуват покупките си за домашна консумация. Отчетът на домакинствата става чрез сканиране на продуктовите баркодове, използвайки приложението GfK MyScan или сканиращо устройство. Така агенцията получава информация кой купува, какво купува, къде купува и на каква цена през даден период от време.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай