Списанието

Изберете рубрика:

 

Категорията на топените и крема сирена през погледа на играчите на пазара

Брой 4, април 2021

Дата: 29.04.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Категорията на топените и крема сирена през погледа на играчите на пазара

Изминалата година е поставила пред изпитание компаниите, предлагащи на нашия пазар топени и крема сирена. Непредвидимост, спадове, после възстановяване, това е обратната връзка от някои от компаниите, до които PROGRESSIVE се допита. Освен равносметката си за последната година, те споделиха и какви вкусове и опаковки са най-предпочитани от българските потребители, както и какви са иновациите в категорията на топените и крема сирената.

 

Класическият млечен вкус остава в топ предпочитанията на потребителите

Ива Недева, Мениджър „Продажби и операции“ за България в „Хохланд Румъния СРЛ“

Как се развива пазарът на топени и крема сирена в последната година според вашите наблюдения?

Неочакваната и сложна ситуация, свързана с Ковид-19, постави на изпитание FMCG сектора, към който принадлежи и „Хохланд“. Най-осезаемо, в това отношение бе второто тримесечие на 2020 година. Неизвестността от предстоящото ограничи потреблението и го фокусира върху най-необходимото. В последващите тримесечия, тази тенденция осезаемо отслабна и постепенно потребителите възвърнаха обичаите си за покупка.

Постигнатите през 2020 година резултати са в рамките на заложения план за развитие. Нова особеност, с която се сблъскваме е непредвидимостта на пазара. Отбелязват се силни, завишени периоди на потребление, със значителни амплитуди, последвани от умерени такива.

Кое според вас е най-важното за потребителя при избора на продуктите от тази категория?

Основно в потреблението са доверието и преживяването, които потребителите изграждат спрямо избрания продукт и бранд. Задължително е да отбележим вкусовите характеристики и постоянството в качеството, за да „затворим“ основата за сформиране на избора. В категорията на вносни сирена, към която спада марката „Хохланд“, цената остава на по-заден план.

В каква степен и кой тип топено или крема сирене се предпочита повече – т.нар. light (или по-малко калорични), или класическите продукти от категорията?

Опитът ни с подобни продукти показва, че потребителите предпочитат традиционните топени сирена. Разновидностите на нискокалорични топени сирена или топени сирена без лактоза, все още, спадат към нишовите продукти. Категорията на крема сирената също потвърждава предпочитанията към класическите рецепти. Но тук, в по-голяма степен, се открояват потребители, които търсят  „по-леки“ варианти.

Кой си остава най-предпочитаният вкус топено/крема сирене?

Що се отнася до секторните сирена - със сигурност, класическият млечен вкус остава в топ предпочитанията на потребителите. Съвсем близо до него са и топените сирена Микс, които предлагат на потребителите разнообразието от няколко вкуса в една опаковка. При слайсовете – топено сирене с Чедър е безпорен лидер. При крема сирената, отново, класическият вкус е категоричен водач, като този със зелени подправки бележи значителни ръстове.

Коя е най-предпочитаната опаковка за топено сирене?

Изхождайки от нашия опит, опаковките от  140 г. при топените сирена. Отбелязвайки големината на категорията крема сирена и развитието й – всички опаковки и грамажи намират своите потребители, в зависимост от нуждите и предпочитанията им.

Кои са иновациите в категориите?

Иновациите са разнообразни и интересни през последните години - продукти с по-малко или по-голямо съдържание на мазнини, продукти без лактоза, веган продукти, продукти с нови вкусове и съставки. Ако погледнем регалните пространства – категорията на крема сирената нарасна значително през последните 4 години. И не само като вкусове, а и като видове – на основата на краве сирене, на основата на извара, на основата на сметана. Пазарът показва интерес и това е основното, за да са възможни развитието и още нововъведения.

Иновациите са предимно към усливане позициите на марките чрез опаковки и нови вкусове

Наташа Присадашка, управител на „Моника 871 (брaнд МилкЛенд Жоси”)

Как се развива пазарът на топено сирене в последната година според вашите наблюдения?

Изминалата година бе трудна и се откроиха две тенденции – свиване в ХоРеКа каналите, особено свързаните с туризма, и ръст в крайното потребление чрез Ритейл каналите. Като цяло пазарът бележи спад с около 25%. Открояваща се тенденция е навлизането на нови производители и марки, местни и вносни, особено в ритейла.    

Кое според вас е най-важното за потребителя при избора на топено сирене?

Водещ фактор при избора на топени сирена е познаваемостта на бранда и опита при употребата на конкретен продукт. Цената е втори по значимост фактор, като българският потребител си дава ясна сметка, че ниската цена води и занижено качество или завишено наличие на заместители и подобрители.

В каква степен и кой тип топено сирене се предпочита повече – т.нар. light (или по-малко калорични), или класическите топени сирена?

Топените сирена имат широко приложение. За пълноценна закуска, за приготвяне на ястия, в кулинарията. Поради това нискокалоричните продукти тук заемат много нисък пазарен дял.

Кой си остава най-предпочитания вкус топено сирене?

Българският потребител е традиционалист и предпочита топени сирена с натурален вкус, като водещ е този на топено пушено натурално сирене. Предпочитани са също топените сирена с вкус на шунка, гъби, синьо сирене.

Коя е най-предпочитаната опаковка за топено сирене?

Предпочитаната опаковка силно зависи от повода за консумация и типа топено сирене. На пазара има наложили се опаковки за различните видове, като 140 г за секторни топени сирена, 150-170 г в топените сирена за мазане, 200 г в топено и пушено топено сирене.

Кои са иновациите в категориите?

Иновациите са насочени предимно в усливане позициите на марките чрез опаковки и нови вкусове. В последно време се забелязва и тенденция към разширяване на предлагането на кремообразни сирена на основата на саламурено сирене.