Списанието

Изберете рубрика:

 

Категорията „Ядки“ се радва на добро потребление и постоянен интерес към нови продукти

Брой 10, октомври 2022

Дата: 04.11.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Категорията „Ядки“ се радва на добро потребление и постоянен интерес към нови продукти
Консумацията на ядки и сушени плодове у нас се развива положително, провокирана най-вече от стремежа за водене на здравословен начин на живот. Любимите на поколения българи - слънчогледовите семки и фъстъците продължават да доминират в избора на потребителите, но се забелязва и тенденция за опитване на нови вкусове, миксове, екзотични ядки и различни комбинации от тези продукти.
 
 
Мнението за развитието на пазара на двама от водещите производители у нас, може да прочетете по-долу.
 

Популярност набират някои по-скъпи и екзотични ядки

Красимир Рангелов, Търговски директор, Виктория нутс ЕООД
 
Кои видове ядки се харесват най-много на нашия пазар? Има ли ръст в категорията за последната година?
Традиционно за българския пазар най-продаваните ядки са фъстъци, слънчоглед, бадем и кашу, като те образуват 74% от продажбите. Купуват се сурови, печени, пържени или дражирани, овкусени със сол или с подправки. Традиционните за нашия пазар вкусове са барбекю, паприка, сметана и др. За последната година в категорията на ядките, Виктория нутс отчита висок ръст в продажбите, въпреки, че по данни на NielsenIQ няма ръст спрямо предходния период. Може да се каже, че в България категорията „Ядки“ се радва на добро потребление и постоянен интерес към нови продукти.
 
Повишава ли се интересът към по-екзотичните ядки?
Да, има интерес. Популярност набират някои по-скъпи и екзотични ядки – американски орех Пекан, бразилски орех и макадамия. Поради по-високата си цена спрямо другите ядки, те не могат да придобият голямо потребление и широка популярност. Тези продукти се поддържат и от любопитството на потребителя, но това води до нерегулярност на продажбите.  
 
Търсенето на сурови ядки ли е по-голямо или печените и пържените са фаворитите на българския потребител?
Отговорът се съдържа във вашия въпрос. Печените и пържените ядки са фаворит с главно „Ф“, защото те акумулират 82% от продажбите в категорията. Те са по-вкусни и по-крехки в сравнение със суровите. Осолени или овкусени с различни подправки, те се радват на голямо потребление. Интересът към суровите ядки и миксове се поддържа от тезата, че са натурални и по-здравословни.
 
Наблюдава ли се ръст в продажбите на сушени плодове?
По скоро, не. През изминалата година се наблюдава тенденция за сериозно повишаване на цените на сушените плодове. Факторите за това са реколтите, международния пазар на плодове и не на последно място – скъпите енергоизточници, необходими за преработката на плодовете. Тези по-високи цени оказват влияние за по-ниските продажби на тези продукти.
 
Кои сушени плодове са най-предпочитани от потребителя? 
Най-предпочитаните сушени плодове за България са синя слива, кайсия и смокиня. През последните 7-8 години до тях се нарежда по продажби и фурмата. От нея се предлагат различни сортове и качества, сушена или в натурално състояние, с и без костилка. Разнообразието е голямо и потреблението все повече расте. Има и много други екзотични сушени плодове, като ананас, папая, манго, кокос и много други, но интересът към тях е слаб, по скоро ограничен.
 

Преимуществено пазарът на ядки се доминира от сегмента на печените ядки

Николай Къндев, Мениджър Ключови клиенти, Елит-П ЕООД
 
 
Кои видове ядки се харесват най-много на нашия пазар? Има ли ръст в категорията за последната година?
Видовете ядки, които се харесват най-много на българския пазар са на първо място слънчоглед (черен, шарен, бял); на второ място фъстък (основно печен) и на трето място можем да поставим т.нар. по-скъпи ядки (бадем, кашу, шам фъстък и лешник).
За последния отчетен период от NielsenIQ, категорията реализира спад на МАТ база: -9,6% в обем и -3,4% в стойност, като причините са няколко, но основните са увеличение на цените от почти всички производители и периода на все още валидни противоепидемични мерки, които повлияха на поведението на крайния потребител.
 
Повишава ли се интересът към по-екзотичните ядки?
Българският потребител по-скоро е традиционалист, което се доказва и от факта, че водещите по продажби продукти са слънчогледовите семки и фъстъците, но с развитието на пазара и най-вече тенденциите в Модерна търговия за здравословен начин на живот, хранене и спортуване, се наблюдава интерес и търсене на по-екзотични ядки, като кедрови ядки, американски орех, бразилски орех и др. Все по-осезаемо се наблюдава ръст и в различните видове печени и сурови миксове.
 
Търсенето на сурови ядки ли е по-голямо или печените и пържените са фаворитите на българския потребител?
Преимуществено пазарът на ядки се доминира от сегмента на печените ядки (90%обем и 86% стойност), следван от суровите ядки (5,6%обем и 10%стойност) и пържени с около 3% дял. Очакванията ни са сегментът на суровите ядки и по-екзотичните видове и рецепти е, те да се увеличават за в бъдеще, поради навлизащите тенденции на иновации в категорията и промяна в навиците на потребителите.
 
Наблюдава ли се ръст в продажбите на сушени плодове?
Можем да кажем, че като цяло обема се запазва, като ръст има в стойност поради голямо увеличение в цените на суровини и респективно краен продукт.
 
Кои сушени плодове са най-предпочитани от потребителя?
Най-предпочитани от сушените плодове са няколко основни плода: сливи, кайсии, смокини и фурми.