Списанието

Изберете рубрика:

 

Марката, цената и аромaтът са основните фактори при избора на перилни препарати

Брой 4, април 2023

Дата: 04.05.2023 Коментари: 0
Снимки (1)
Марката, цената и аромaтът са основните фактори при избора на перилни препарати

65% от потребителите редуват две или три марки перилни препарати, които купуват за нуждите на своето домакинство, според собствено изследване на Глобал Метрикс, проведено през февруари 2023 г. 24,5% пък купуват винаги една и съща марка. За малко над 10% от взелите участие в изследването няма значение коя е марката, купуват каквото има в магазина.

 

 

Трите основни фактора, които най често оказват влияние върху решението за покупка на перилни препарати са: марката на продукта, цената на продукта и ароматът на продукта. Марката е сред приоритетите на почти 60% от запитаните, цената на почти 54 на сто от тях, а ароматът на 49,5% от взелите участие в проучването. Останалите фактори, които оказват влияние са: големината на разфасовката (38,5%), промоционалната цена (29,2%), предназначение (бяло-цветно пране) (23,4%), съставките на продукта (16,1%), предназначение (ръчно – автоматично пране), (13,5%), качеството на продукта, да изпира добре (2,6%), дизайн на опаковката (1,6%), материал, от който е направена опаковката (1.6%). 

Най-купуван от потребителите е течния препарат за пране. Според резултатите от проучването 92% купуват течен препарат за пране и 88% купуват течен омекотител. Почти 72% залагат на прах за пране, а 64% на прах за пране тип капсула. Сухите таблетки за пране са предпочитан продукт за 28,6% от потребителите, а 26,6% купуват омекотител на гранули. 

9% от посочилите в проучването, че ползват течен препарат за пране го купуват всяка седмица, а 20,9% го купуват веднъж на 2-3 седмици. По-голям е процентът на тези, които се снабдяват с този продукт веднъж месечно – 24,9%, а още по-голям на тези, които го купуват веднъж на 2-3 месеца, а именно – 29,4. 6,8% купуват течен препарат за пране 1-2 пъти в годината, а 9% още по-рядко.

Що отнася до перилния препарат на прах, 3,6% го купуват веднъж седмично, 18,1% се снабдяват с него веднъж на 2-3 седмици, а почти 24%  го купуват веднъж месечно. 24.6 % купуват прах за пране веднъж на 2-3 месеца, 10,9% – 1-2 пъти в годината. 18,8% пък купуват прах за пране дори по-рядко.

Процентът на купуващите прах за пране на сухи таблетки веднъж седмично според проучването е 0. Почти 11% пък купуват този продукт веднъж на 2-3 седмици, а малко над 7% – веднъж месечно. 3,6% се снабдяват с прах за пране на таблетки веднъж на 2-3 месеца, а 14,5 на сто – 1-2 в годината. Най-голям е процентът на тези, които взимат прах за пране на сухи таблетки по-рядко от 1-2 пъти в годината, а именно – 63,6%.

Що се отнася до течния препарат за пране тип капсула, най-голям процент от потребителите участващи в проучването също отговарят, че го купуват по-рядко от 1-2 пъти в годината. Отговорилите по този начин са 38,2, докато тези, които купуват препарат на капсули веднъж седмично са 1,6%, тези, които се сдобиват с него веднъж на 2-3 седмици – 8,1%, а тези, купуващи го веднъж месечно са 16,3 на сто. 23,6% купуват течен препарат за пране на капсули веднъж на 2-3 седмици, а 12,2% веднъж или два пъти в годината.

При омекотителя най-голям е процентът на закупуващите го веднъж на 2-3 месеца – малко под 31%. 26,6% пък го купуват веднъж месено, а 21,3% – веднъж на две или три седмици. Веднъж седмично се купува от 7,1%, 1-2 пъти в годината от 6,5%, а още по-рядко от 7,7%.

68,8% сред посочилите, че купуват омекотител на гранули, заявяват, че го правят по-рядко от 2-3 пъти в годината, 13,7% го купуват 2-3 пъти в годината, 7,8% – веднъж на 2-3 месеца, а 5,9% веднъж месечно. Едва 2% са заявилите, че го купуват веднъж на 2-3 седмици и също толкова е процентът на купуващите го веднъж седмично.

На въпроса дали, ако не купуват даден вид препарат за пране биха го пробвали, 48% са отговорили положително по отношение на омекотителя на гранули, а 39 на сто не биха го пробвали. 43,5% биха пробвали течен омекотител, въпреки че по принцип не го ползват, а 34, 8 не биха. 44,5% нямат намерение да пробват прах за пране на сухи таблетки, докато 39,4% са склонни да закупят и този продукт. Течният прах за пране тип капсула би могъл да попадне в кошницата на 33,3% от участвалите в проучването, въпреки че не е обичайният им избор, а 53,3% от тези, които не купуват течен препарат за пране (гел) вече са го пробвали, но предпочитат друг. 64,8% пък са на тази позиция по отношение на праха за пране. 

Според проучването най-често се купуват препарати за пране от големи вериги магазини за хранителни стоки – хипермаркети. 75,5% са отговорили, че ги купуват от тях. 29,2 на сто пък купуват своите препарати от по-малки супермаркети, а 28,6% от дрогерия. 24 на сто пазаруват перилни препарати от магазини за вносни препарати и козметика (онлайн или физически). От малките квартални магазинчета от смесен тип купуват 16%, а 2% процента посещават аптеката с цел да си купят препарат за изпиране.  

40% от запитаните купуват перилни препарати основно на промоция, а малко по-малко от 45% купуват понякога на промоция, понякога не. 15% пък купуват перилни препарати винаги на редовна цена.

44,8 % от потребителите купуват отделни препарати за бяло и цветно пране според проучването. 37,5 пък си правят труда да сравняват цената на килограм/литър между отделните опаковки. Има разбира се и потребители, които купуват само един вид перилен препарат, който използват за всичко, което перат и според проучването техния процент е 36,5%. 20,8% опитват различни нови предложения. 18 на сто от запитаните пък не просто купуват два различни препарата за бяло и за цветно, а се доверяват и на различни марки за отделните дрехи които перат, спрямо техния цвят. 17,7% пък купуват отделен препарат, който използват само за вълнени и деликатни дрехи, докато 16,7% изчисляват приблизителната цена на единично пране.

Потребителите, участвали в проучването са били попитани и от къде се информират за перилните препарати, които използват. Най-голям е процентът на тези, които разчитат на личния си опит с продукта (72,4%). Малко над 50 процента пък разчитат на препоръката от приятели и познати. Описанието на опаковката на продукта служи за ориентир на 32,8%, а 22,8% се информират от реклами по телевизията. Други членове на семейството са доверен източник на информация за перилните препарати за 19,3% от запитаните, докато 17,7% се информират по темата от списания и брошури. 13% се насочват към определен перилен препарат благодарение на реклами в интернет, а също толкова разчитат на препоръката на консултантите в магазина, от който пазаруват. 5,2% се доверяват на лекар/дерматолог/ педиатър за това кой препарат за оране да изберат, а 3,1% са повлияни от канали на известни личности в youtube или друга социална медия.