Списанието

Изберете рубрика:

 

Производителите на енергийни напитки търсят все по-екзотични и натурални съставки

Брой 6, юни 2021

Дата: 09.07.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Производителите на енергийни напитки търсят все по-екзотични и натурални съставки

Производителите на енергийни напитки търсят най-различни източници на екзотични съставки. Но дали това ще даде на пазара тласък? Отговорът се опитва да намери британското издание The Grocer.

Енергийните напитки често са били магнит за странни и все пак чудесни идеи. Швейцарската марка Louis XIV добави 24-каратови златни частици в кофеиновата си напитка. Bazaar в САЩ продава плодова енергийна напитка в торбичка „вампирска кръв“, а австрийската Bomba предлага продуктите си в бутилка във формата на граната. Това е само част от новото поколение енергийни напитки, които се появяват на пазара, демонстрират жажда за приключения и използват екзотични и нестандартни съставки от Далечния Изток и Южна Америка, за да промотират функционалните ползи, които далеч надхвърлят ударната доза кофеин. Но все пак кои формули властват в световните трендове? И какво точно предизвиква промяната на пазара? За да поддържат ръста на категорията и да поддържат жива привлекателността на продукта, доставчиците се стремят да угодят на все по-разнородни потребители и техните нужди.

Ако в началото те бяха предпочитани основно от мъже – учащи или играещи денонощно компютърни игри, то сега поводите за консумация са много по-разнообразни. Според анализаторите от Research & Markets, 32% от потребителите консумират енергийни напитки след спорт, 17% ги използват, за да са свежи на работа, а 16 на сто ги употребяват по време на приятни и разтоварващи занимания. За производителите, това е зелена светлина за поставянето на по-широк фокус върху екзотичните, релаксиращи и уелнес съставки. На различните пазари все повече се срещат напитки, съдържащи грозде, ябълки, женшен, гуарана, основни минерали, роза. Пенетрацията на уелнес напитките е 14% въпреки двойният дял на потребителите, които търсят премиум напитки с добавена стойност. Това е целеви сегмент за онези брандове, които се опитват да избягат от класическата формула „кофеин-таурин-подсладители“, а искат да предложат „естествен енергиен тласък“.

В търсене на по-ефективни и здравословни алтернативи, някои от производителите достигат до развиващата се категория съставки, познати като ноотропици – вещества, за които е доказано, че подобряват когнитивните умения на потребителите. Натуралните растителни предложения от този тип в момента набират голяма популярност на пазара, като към тяхното семейство спадат гинко билоба, гуарана, L-Тheanine.

Докато високо захарните или кофеинови напитки постигат силен енергиен прилив за кратко време, ноотропиците осигуряват максималната синергия, при която потребителите са едновременно освежени и концентрирани, но не достигат онези състояния на превъзбуда и високо кръвно налягане. По данни на Mintel ноотропиците ще са един от най-големите трендове в тази категория през следващите 5 години, с прогнозни стойности от 4,9 млрд. долара до 2025 г. Въпреки това обаче, брандовете, които искат да капитализират ползите на тези вещества, трябва да комуникират прозрачността и научната разработка зад формулите си. Една от основните причини, които ще налага все по-голяма прозрачност е, че потребителите вече са наистина образовани и ще консумират само това, което наистина работи.

Немалко компании поглеждат към матча като заместител на кофеина. Кофеинът се произвежда синтетично, или се влага в много големи дози, което води до пренапрягане на нервната система и предизвиква т.нар. „хаотично съзнание“. Матчата от друга страна, позволява по-бавното освобождаване на енергия за по-дълъг период от време и по този начин избягва негативните реакции, подобни на тези след ударна доза кофеин.

Изхвърляйки класическите съставки от формулите си и заменяйки ги с по-здравословни алтернативи, производителите на енергийни напитки предизвикват възприятията за категорията и стават все по-привлекателни за нов тип потребители. Еволюцията в сегмента се движи в такава посока, че много брандове вече се свързват много тясно със спорт, упражнения и уелнес практики.

Пазарът на енергийни напитки се очаква да достигне 232 млн. лв. през 2025 г.

Според Euromonitor International значителния дял от принудените да си останат у дома потребители, е довел до спад на консумацията на енергийни напитки през 2020 г. в заведения като кафенета, барове и ресторанти. Ръстът в стойност в търговските обекти обаче е в застой през 2020 г. а обемите се понижават с 1%, достигайки респективно 145 млн. лв. и 19,2 млн. литра. През 2019 г. категорията е реализирала продажби в обем в магазините в размер на 19,4 млн. литра.

Тъй като пандемията принуди много хора да си останат у дома, това доведе до спад на продажбите в обем с 43% в ХоРеКа канала до 2 млн. литра.

През следващите 5 години, агенцията за пазарни проучвания очаква, категорията на енергийните напитки да достигне 232 млн. лв. в стойност и 26 млн. литра в обем.

Топ 5 на компаниите, предлагащи енергийни напитки на българския пазар, определен на база продажби в обем изглежда така: Hell Energy Drink Bulgaria, Coca-Cola HBC Bulgaria, Devin, Amperel, Shark.