Списанието
Изберете рубрика:
Кроасан или кексче – два изкушаващи сетивата продукта, които всеки един от нас е опитвал в ежедневието, когато е искал да се възнагради или просто да засити глада си. Как се развива пазарът на тези два сегмента, попитахме производители и дистрибутори.
Кроасанът е може би най-известният продукт в дивизията печива
Мирослав Парушев, Саранда Дистибюшън ООД
Как се развива пазарът на кроасани у нас в последната година?
Като цяло последните години въпреки пандемията пазарът на кроасани в частност се развива устойчиво с постоянни ръстове на продажбите, и за това си има логични причини.
Кроасана е основен продукт в много различни типове заведения и концепции в цяла Европа, като се започне от малки пекарни, кафетерии, ресторанти, кетъринг та чак до големи вериги магазини за храни. Това е може би най-известният продукт в дивизията печива. Има исторически причини да е така, а и продукта има възможности за много вариации, в зависимост от концепцията на търговския обект. В тази връзка, българския пазар също е в тренда на европейския пазар и развитието на пазара за кроасани е в постоянна възходяща посока. Търсенето е постоянно, и вече може да се твърди, че постепенно измества традиционни продукти в категорията печива. Предлагането е в силна конкурентна среда, както от вносители на утвърдени производители от Европа, така и от български производители които напоследък се справят много добре когато става въпрос за съотношение цена/качество.
Кои са най-предпочитаните вкусове кроасани от потребителите у нас?
Основно се консумира кроасан с масло в традиционния грамаж 60g, но има и търсене и съответното предлагане на 80g. Освен че се предлагат в класическата комбинация с напитка, най-често кафе, има и предимството на това, че могат да бъдат добавени различни солени и сладки варианти като кроасан с нутела, сладко, маскарпоне с плодове и т.н. както и солени варианти например с филаделфия и сьомга, с различни видове сирена шунка или колбас. Други готови за консумация варианти който се доставят са кроасан с шоколад, с гауда и шунка и плодови варианти които също имат достатъчно добър пазар в България. Напоследък се повишава и търсенето на по диетични варианти като пълнозърнест кроасан с най-различни висове семена. Този вариант също предлага много възможности за вариации в солената и сладката гама на обектите.
Какви интересни нововъведения в категорията правят впечатление и какво ново можем да очакваме скоро?
Нововъведения в сектора се случват рядко, поне по отношение на основните съставки при производството на кроасани. Все пак, това което си заслужава да се спомене е нова технология при най-големия производител в Европа на готови продукти в категорията печива и сладкиши, белгийската компания Vandemoortele, която притежава редица от най-известните марки в хранителната индустрия.
Технологията позволява пестене на енергия, средства и време на търговските контрагенти, което носи повече печалба, и допълнителни ползи и качество към клиента.
Технологията се казва Bake’up и накратко представлява кроасан без нужда от предварително втасване преди изпичане, което спестява енергия, време и средства без това да се отразява на качеството. Освен това се предлага в компактен размер и форма в замразено състояние, което също спестява енергия, място за складиране и време. В крайна сметка това се отразява и на цената на щанда.
Очаквате ли ръст на категорията през тази година?
Твърдо смятам, че пазарът ще се развива и предлагането ще бъде все по-голямо. Разбира се, това ще се отрази на качеството към крайния клиент.
Това което се случва тук е нещо което отдавна е традиционно като търсене и предлагане в Европа.
Потребителските предпочитания в България са по-скоро европейски, което предполага и потвърждава по-горе казаното от мен.
Новостите при кроасаните са свързани с новите вкусове
Маргарита Петрова, Бранд мениджър, InterFoods
Как се развива пазарът на кроасани у нас в последната година?
Пазарът на кроасани беше изключително динамичен през последната година. Промяна на собствеността на лидера в сегмента доведе до размествания на пазара. Това даде възможност повече потребители да опитат кроасаните IQ и да се уверят в изключителния вкус и качество.
Последната година беше също белязана от неколкократно увеличение на цените на суровините, което съответно се отрази в крайната цена на кроасаните на пазара. За първите месеци на 2023 г., пазарът отбеляза спад в обем.
Кои са най-предпочитаните вкусове кроасани от потребителите у нас?
Кроасаните с какаов пълнеж са най-предпочитани от потребителите. При нашите кроасани голям ръст отбелязаха също плодовите вкусове боровинка и нар. Особено засилен интерес към тези вкусове отчитаме през летните месеци.
Какви интересни нововъведения в категорията правят впечатление и какво ново можем да очакваме скоро?
Новостите в категорията са свързани с лансирането на нови вкусове, които не се предлагат на пазара, какъвто е кроасанът с крем кафе или иновативен подход на производство с добавяне на твърди съставки в крема и в тестото за допълнително вкусово изживяване.
Очаквате ли ръст на категорията през тази година?
Очаква се ръст в стойност поради инфлационен натиск, но не очакваме този ръст да се отрази в обема, поради свитото потребление на консуматорите.
Освен в стойност категорията на кроасаните расте и в обем
Гергана Тодорова, Маркетинг мениджър, The Bakers
Как се развива пазарът на кроасани у нас в последната година?
През последната година, както и при много други категории за бързооборотни стоки, развитието на пазара на кроасани беше белязано от ръста на цените на суровините и материалите, както и на електрическата енергия и газа. Това неизбежно доведе до увеличение на цените на рафта и ръст на категорията като цяло в стойност. Положителната новина е, че освен в стойност категорията расте и в обем, което е индикация за увеличение на консумацията и консуматорската база.
Като цяло цените започват да се стабилизират и очакванията са ни тази година да имаме един по-стабилен ценово пазар.
Промоциите продължават да играят важна роля за продажбите и да бъдат един от основните двигатели на пазара, особено в модерна търговия – както даване на повече продукт, така и директни ценови промоции. Като в категорията промоционалните отстъпки обичайно варират между 14 до 25%.
С малки изключения, пазарът е относително стабилен от гледна точка на играчите в него и техните позиции.
Кои са най-предпочитаните вкусове кроасани от потребителите у нас?
Традиционно на българския пазар най-предпочитани вкусове са шоколад и какао.
Но консуматорите са отворени и склонни да опитват и други вкусове. Особено, когато тези вкусове са интригуващи, различни и носят удоволствие за сетивата.
Такива са иновативните крем-пълнежи, които са вдъхновени от популярни десерти. Така „десертните“ вкусове, като плодови чийзкейкове (боровинков, черешов, ягодов, малинов) и тирамису, стават все по-обичани и търсени от консуматорите.
Ценовата бариера за опитване на нов продукт и нов вкус в категорията кроасани не е висока и това е предимство, от което иновативните компании бяха могли да се възползват, представяйки на консуматорите по-вълнуващи и интригуващи крем-пълнежи и вкусови предложения.
На продуктово ниво, концепцията за крем-пълнежите е от изключителна важност за категорията, имайки предвид, че именно кремовете са тези, които правят кроасанът сочен и още по-вкусен.
Какви интересни нововъведения в категорията правят впечатление и какво ново можем да очакваме скоро?
Като цяло категорията на кроасаните залага на класическите предложения - кроасан в традиционни форма и вкусове на пълнежите.
Едно от последните нововъведения в категорията е кроасанът с кръгла форма Karuzo. Кръглата форма прави възможно равномерното разпределение на пълнежа, за да има крем във всяка хапка.
Както споменахме и по-горе, при кремовете все повече се забелязва навлизане на концепции от сладкарството в категорията на кроасаните. Концепции като чийзкейк, тирамису, крем брюле и милфьой са много популярни.
Освен при крем-пълнежите, се забелязват новости и при другата изключително важна съставка на кроасана – тестото. Вече на пазара има кроасани с кисело тесто, такива с добавено какао за още по-наситен какаово-шоколад вкус, както и с многозърнесто тесто и семена.
По отношение на новостите за категорията очакваме, че „флуидността“ ще продължи – или ще виждаме все повече заимстване на концепции от други категории и преливане на категория в категория. Това ще бъде валидно и за формата на продукта, така и за кремовете и вкусовете.
Очаквате ли ръст на категорията през тази година?
Да, очакванията са ни, че категорията ще продължи да се развива с положителен тренд – както в обем, така и в стойност, като ще се предлага все по-голямо разнообразие на потребителите – формати, грамажи, крем-пълнежи, вкусове и форми.
Стремежът на производителите ще бъде да продължат да предлагат продукт, който да посрещне и задоволи по един още по-качествен начин нуждите на консуматорите – както за удобство, така и по отношение на вкусовите и хранителни качества, прилагайки по-иновативни подходи към тази традиционна категория.
Консуматорите на кроасани реагират положително, когато им се предлага разнообразие от вкусове
Лилия Борисова, Монделийз България
Как се развива пазарът на кроасани у нас в последната година?
В сегмента на пакетираните кроасани попадат т.нар. „Single croissants“ или единично опаковани кроасани, които представляват около 95% от сегмента, а останалата част от сегмента са „мини кроасаните“. Наблюдава се ръст на продажбите на брой при единично опакованите кроасани, което показва връщане към обичайните за категорията навици, а именно - консумация предимно навън, когато сме в движение.
Кои са най-предпочитаните вкусове кроасани от потребителите у нас?
Кроасаните с класически какаов крем, както и тези с крем брюле оглавяват класациите по продажби у нас. Харесват се и кроасаните с т.нар. двоен пълнеж, които съчетават два вкуса, като какао и ванилия или ванилия в комбинация със сладко (ягода, вишна). Консуматорите реагират положително, когато им се предлага разнообразие от вкусове, от които да избират, стига те да са сред познатите и любимите на българина.
Какви интересни нововъведения в категорията правят впечатление и какво ново можем да очакваме скоро?
Пакетираният кроасан сам по себе си е импулсна покупка, която обикновено правим, за да задоволим глада си, когато сме навън през седмицата и то най-често, за да закусим сутрин. В последно време наблюдаваме по-голямо разнообразие в грамажите на самия кроасан, като това разнообразие позволява да се навлезе в нови поводи за консумация, както в различно време от деня, така и в различни дни от седмицата. Дори и през уикенда, когато семейството е вкъщи, кроасаните са подходящи за закуска заедно, или за следобедно похапване.
Очаквате ли ръст на категорията през тази година?
Към днешна дата наблюдаваме ръст в продажбите в стойност в категорията и смятаме, че тази тенденция ще се запази, въпреки всички предизвикателства. Вярваме, че удобството на пакетирания кроасан, както и разнообразието от вкусове и различни грамажи, са ключови за успеха и са определящи за ръста на продажбите.
*През юли 2022 г. Монделийз Интернешънъл обяви официалното интегриране на Chipita Глобъл S.A. С интеграцията, бизнесът на Монделийз в Югоизточна Европа (South Central Europe) се увеличи с включването на Гърция и Кипър към останалите пазари в региона - Румъния, България, и пазарите от Източноадриатическия регион - Сърбия, Хърватия, Словения, Босна и Херцеговина, Черна гора, Албания, Косово и Северна Македония. Само в тази част на Европа компанията разполага вече с 6 завода - един в Румъния, два в България и три в Гърция.
Най-предпочитаните вкусове кексчета са тези с какаов и шоколадов крем
Пламена Богданова, Продуктов мениджър, ПОБЕДА АД
Как се развива пазарът на кексчета у нас в последната година?
Според пазарните данни, с които разполагаме за периода: януари – юни 2022 спрямо януари-юни 2021, пазарът на кексове в България расте с 21% в стойност и с 4% в обем. През последните две години категория Кексове всяка година нараства и в стойност и в обем. Топ 10 най-продавани брандове реализират 80% от обема на категорията, като през 2022 г. продължават да задържат позициите си със съвсем леко разместване. За повечето от водещите брандове годината бе успешна, тъй като отбелязаха средни ръстове от над 20% и в стойност и в обем.
Увеличаването на оборотите и обемите в категория „Кексове“ се дължи и на удвояване резултатите на бранд “Couple cake”.
Кой е най-предпочитаният вкус кексчета?
Най-предпочитаните вкусове кексчета сред потребителите са тези с какаов и шоколадов крем, а наред с тях и кексчетата с млечен и ванилов крем. От плодовите вкусове най-предпочитани са боровинка и ягода.
Какви интересни нововъведения в категориите правят впечатление и какво ново можем да очакваме скоро?
Все повече производители изключват палмовата мазнина от съдържанието на кексовете. Това е позитивна тенденция с цел подобряване качеството на продуктите в категорията, при все че голяма част от тях се консумират от деца.
Иновативната семейна опаковка на продукт Couple Cake Family Pacк бе интересно новъведение в категорията. Потребителите хареса и оцениха високо модерността и функционалността й - опаковка тип торба с цип за многократно отваряне и затваряне, съдържаща индивидуално опаковани кексчета.
Очаквате ли ръст на категорията през тази година?
В следствие на пандемията 2020 г. бе годината със сериозни спадове в категорията. През следващата година продажбите възвърнаха нивата си от 2019 г., а 2022 година е дори по-успешна от предходната. Навлизането на нови вносни продукти и реализираните високи ръстове показват интерес към категорията, увеличаване на потреблението и нови възможностите за развитие.
Категорията на кексчетата продължава да се развива с нови и интересни продукти
Надежда Димитрова, Маркетинг директор, Престиж-96
Как се развива пазарът на кексчета у нас в последната година?
Наблюдаваме устойчив ръст в стойност на категория сухи пасти и мини кейкове в последните няколко години. Категорията поддържа и здравословен ръст в обем, с изключение на 2022 г., когато реализира едноцифрен спад спрямо предходната година.
Кой е най-предпочитаният вкус кексчета?
Традиционно най-предпочитаният вкус в категорията е какао. Производителите, разбира се, предлагат разнообразие от вкусове, така че да адресират различни потребителски очаквания. Водещи за потребителите в избора остават неизменно доверието в бранда и изискването за качествен продукт с внимателно подбрани съставки и превъзходен вкус.
Какви интересни нововъведения в категорията правят впечатление и какво ново можем да очакваме скоро?
Категорията продължава да се развива с нови и интересни продукти, както от български производители, така и от чуждестранни.
Все по-популярни стават не толкова познати до скоро вкусове и експлозия от цветове в категорията – червено кадифе, зелено кадифе и черно кадифе – вдъхновени от едни от водещите и най-харесвани световни десерти. Тези предложения дават свежест и разнообразие в категорията и привличат нови потребители.
Наблюдаваме и интерес към единични импулсни продукти в удобна за консумация опаковка – за вкъщи, навън или на път за работа или училище.
Очаквате ли ръст на категорията през тази година?
Очакванията ни са през настоящата година категорията да се върне към стабилен ръст в обем и със сигурност значим ръст в стойност.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай