Списанието

Изберете рубрика:

 

Развитие на пазара на шоколадови изделия в България

Брой 11, ноември 2021

Дата: 01.12.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Развитие на пазара на шоколадови изделия в България
По данни на Euromonitor International продажбите в обем на шоколадови изделия се подобряват значително през 2021 г. след спада, който беше регистриран през 2020 г. в резултат на локдауна покрай пандемията. Очаква се продажбите в обем да се завърнат в пред пандемичните си нива, а тези в стойност даже ще надминат отчетените преди пандемията. През 2020 цените на опаковките се понижиха, тъй като потребителите пазаруваха по-големи разфасовки в стремежа си да намалят посещенията си в магазините. Дефлацията през миналата година също забави представянето на продажбите в стойност, но през второто тримесечие на настоящата година се видя завръщане към стабилен ръст на цените. 
 
 
Повечето производители на шоколадови изделия на българския пазар не бяха склонни да прехвърлят увеличените си разходи към потребителите, тъй като се притесняваха да не бъдат обвинени в ценови опортюнизъм. Въпреки това през 2021 г. цените се повишиха, макар растежът да е по-бавен от очакваното, заради локдауна през първото тримесечие на годината и бавното възстановяване от пандемията. 
 
Пазарът на шоколадовия изделия по данните на Euromonitor International през 2020 г. е възлизал на 474,6 млн. лв. Прогнозата на агенцията за тази година е той да достигне 497,8 млн. лв. По сегменти, прогнозите за 2021 г. са както следва – шоколадови бонбони – 136,2 млн. лв., шоколади с играчка – 8,7 млн. лв., шоколадови барчета – 191,3 млн. лв., шоколади – 134,1 млн. лв. 
 
Топ 5 на производителите в стойност за 2020 г. според агенцията са Mondelez International Inc, Ferrero & related parties, Chocoladefabriken Lindt & Sprüngli AG, Nestlé SA, Mars Inc. В челната петица на марките, представени на нашия пазар, отново в стойност, влизат Milka (Mondelez International Inc), Svoge (Mondelez International Inc), Moreni (Mondelez International Inc), Kinder (Ferrero & related parties), Borovets (Den I Nosht OOD). 
 
 
Ръст за шоколадовите бонбони
 
За последните дванадесет месеца (ноември 2020 - октомври 2021) сумарно, категорията „Шоколадови бонбони“ расте със сходно темпо в обем и стойност, съответно 7.9% и 8.0%, показват данните на „NielsenIQ България“. Наблюдаваният пазар включва всички хранителни магазини и удобните магазини за алкохол и цигари, както и киоски (изключени са Хорека обекти и бензиностанции). Ако разглеждаме добавените съставки в шоколадовите бонбони, най-голяма тежест имат бонбоните асорти с 38% дял от категорията в стойност и 34.8% в  обем, следвани от моно шоколадовите бонбони с пълнеж и бонбоните с кремообразен пълнеж, съответно с 19.7 и 19.2 % дял в стойност и 23.1 и 22.4 % в обем.
Най-много се продават бонбони с млечен шоколад - 50.1 % в стойност и 54.3% в обем от цялата категория.
Топ 5 марки в стойност за наблюдавания период, подредени по азбучен ред са „Линдор“, „Мерси“, „Рошен“, „Сушард“, „Тофифи“.
 
В ретроспекция 81% заявяват, че консумират шоколадови бонбони 
 
Какви са нагласите на българските потребители по отношение на консумацията на шоколадови бонбони показа Изследователски център ТРЕНД по време на Category Retail Forum, който се проведе в края на 2019 г. Проучването бе проведено сред 1008 респондента на възраст над 18 години, чрез пряко полустандартизирано интервю „лице в лице“. 
 
Какво показва изследването
 
Потребителите в България, които спонтанно заявяват, че консумират шоколадови бонбони са 81%. По отношение на най-предпочитания тип бонбони, на въпрос с предварително зададени опции, поведе от половината (52%) от участниците в изследването са посочили, че предпочитат бонбони с пълнеж. За бонбони без пълнеж са се застъпили 33 на сто от потребителите. Има и една съвсем малка извадка, която категорично заявява, че предпочита да похапва диетични бонбони. 
 
Колко често прибягваме до шоколадовите бонбони
 
От 821 респонденти, консумиращи шоколадови бонбони, 26% са посочили, че го правят това няколко пъти в месеца. Един път в месеца похапват 24 на сто от потребителите, един път на няколко месеца – 19%, един път в седмицата – 12%. Тези, които не купуват бонбони без повод са 11 на сто, а смелите любители на шоколадовите изделия, които похапват бонбони няколко пъти в седмицата са едва 4%. Само 1% от хората са посочили, че това е всекидневен ритуал. 
 
Българското се предпочита
 
На въпроса „Вие лично какви шоколадови бонбони предпочитате да консумирате“, най-голям дял от потребителите (47%) са посочили такива на български производители. За вносните шоколадови брандове са се застъпили 30 на сто от участвалите в проучването. Съвсем малък дял (1%) предпочита домашно приготвените бонбони. 
 
Факторите в основата на избора
 
Познатият вкус е най-важният фактор (25%), около който са обединили респондентите на въпроса „Какво е важно за вас при покупката на шоколадови бонбони?“. Следващите фактори са цената (21%), състава на бонбоните (19%), марката (19%), производителят (5%), броя на бонбоните (4%).