Списанието
Изберете рубрика:

Категорията „Сладки изделия“ отбелязва 11,5% ръст в стойност, провокиран най-вече от ръст в цените и в по-малка степен от по-чести покупки. Това компенсира намаляването в количествата закупени продукти от домакинствата на единично пазаруване. Това показват данните на Потребителски панел на „GfK България“ за МАТ период ноември 2022 vs. ноември 2021 година*. При бисквитите ръстът в стойност е 10,6%, а при сухите пасти 9,6%.
Традиционно категорията е с много висока пенетрация (96,4%). Количествата на продуктите в категорията, които се купуват в рамките на едно пазаруване намаляват, но за сметка на това, се купуват по-често. Честотата на покупката за разглеждания период е 34,3 покупки, което е ръст спрямо МАТ ноември 2021 година.
Делът на собствените марки в цялата категория на сладките изделия нараства спрямо същия период на миналата година. Собствените марки имат най-висок дял при бисквитите, като през 2022 година делът им продължава да расте до 15,3% в стойност, което е ръст от 1,2 пп. за МАТ ноември 2022 година. Вафлите 6,1% в стойност (+0,9 пп.) и сухите пасти 6,4% в стойност (+0,9 пп.) са със значимо по-нисък дял на сегмент „Собствени марки“ за сметка на брандираните продукти за МАТ ноември 2022 година.
Индустрията еволюира заедно с нуждите на потребителите
Румен Желязков, Търговски директор, Si Commercial 7 Ltd.
Как се развива пазарът на сладки бисквити?
Пазарът на бисквити е стабилен и се развива в съответствие с тенденциите. Основни фактори са предпочитанията на потребителите, здравословните характеристики, иновациите. Ние производителите постоянно търсим нови начини да удовлетворим потребителските потребности, като предлагаме разнообразие от вкусове и форми.
Какви са новите тенденции в категорията?
Потребителите се интересуват все повече от здравословните храни, затова има нарастващ интерес към бисквити с по-ниско съдържание на захар, мазнини или глутен, както и с добавени съставки като протеини, фибри, витамини. Търсят се бисквити, които съдържат натурални и органични съставки, без изкуствени оцветители, аромати и консерванти, каквито са и нашите продукти.
Предлагат се все повече веган и безглутенови бисквити. Бисквити с добавени съставки, подпомагащи здравето, като пробиотици, антиоксиданти и други, също набират популярност.
Потребителите активно се интересуват и от устойчиви практики в производството на хранителни продукти - опаковки от рециклируеми материали и устойчиви методи на производство. Ние имплементирахме успешно практики за устойчиво развитие в производството си, а нашата фабрика е не само модернизирана, но и природосъобразна. Индустрията еволюира заедно с нуждите на потребителите.
Здравословният тренд отразява ли се на предпочитанията на потребителите?
Да, определено! Здравословният тренд в хранителната индустрия стана основна причина за избора на потребителя. Качеството на храната, която консумираме, е водещ фактор за общото ни здравословно състояние. Това се потвърждава и от нашите резултати за изминалата година, потребителите избират продукти с високо качество, произведени с чисти суровини. Нашите продукти ДОМА с Лимец и ProViotic пожънаха успехи и на световните пазари.
Бисквити с пълнеж или обикновените бисквити са предпочитани? А с покритие или без?
Предпочитанията на потребителите относно бисквитите са разнообразни и варират в зависимост от индивидуалните вкусове и предпочитания. Ние предлагаме богат избор, съобразен с търсенето – Royal Bakery бисквити с масло, кокос, какао, шоколадово дъно, с ябълков мармалад, и пшенични бисквити.
Нивата на продажби на бисквитите Royal Bakery с ябълков пълнеж бележат съществен ръст през последната година. Но все още фаворити на аудиторията са бисквитите Royal Bakery с масло и шоколадово дъно.
Според вашите наблюдения по какъв повод най-често се консумират бисквити?
Бисквитите най-често се консумират в компанията на кафе напитки. Те присъстват на събирания с приятели, семейство или колеги. Нашите бисквити са предпочитани за празници, рождени и именни дни, семинари, пътувания, пикници. Доста хора хапват бисквити като междинно хранене, закуска или като лека храна по време на работа или учене.
Здравословният тренд в категорията е налице
Надежда Димитрова, директор „Маркетинг“, „Престиж 96“ АД
Как се развива пазарът на сладки бисквити?
През 2023 година в категория „Сладки бисквити“ наблюдавахме сходни тенденции, както и в предходната година. Ръстът в стойност, движен все още до голяма степен от инфлацията, значително изпреварваше развитието в обем. Все пак, през 2023 г. развитието в обем се стабилизира и годината приключи почти на нивата на предходната година.
Това, което научихме в последните години, в които сме свидетели на кризи от различно естество е, че сладките категории и в частност бисквитите, не търпят драматични промени – не регистрираме нито извънредно високо търсене (както се случи при някои други категории), нито сериозни спадове. Причината е, че и в периодите на несигурност и ограничения, хората се обръщат към достъпното удоволствие и наслада, която им дават сладките изделия.
Какви са новите тенденции категорията?
Covid пандемията и последващите кризи оказаха влияние върху потребителите, промениха приоритетите на хората, социалния им живот, навиците им на пазаруване, дори начина на хранене и отношението им към храната. Световните тенденции не са чужди и за българския потребител на бисквити - търсене на здравословни алтернативи, иновативни и интересни вкусове и форми, качество на съставките, изискване за максимално удобство, както и опаковки, които отговарят на тренда за устойчиво развитие.
Едно нещо, което Covid кризата не промени, а даже бих казала, че затвърди и засили, е желанието на хората да хапват качествени и вкусни продукти на достъпна цена. Смятам, че вкусът и качеството, както и доверието в бранда, са основните параметри, които определят избора на потребителите в нашите категории.
Предизвикателството и отговорността за нас като компания, която в голяма степен определя развитието на категориите бисквити, вафли и сухи пасти в България, е да отговорим бързо и адекватно на потребителските нужди и тенденции в тези категории.
Здравословният тренд отразява ли се на предпочитанията на потребителите?
Безспорно, здравословният тренд е налице и потребителите стават все по-внимателни и отговорни към това, което консумират и към начина си на хранене. Трябва да отбележим, че разбирането на потребителите за здравословност се изразява както в търсенето на специален тип продукти, напр. с намалено съдържание на захар или без добавена захар, съставки със здравословни ползи и т.н., така и в постигането на баланс в храненето, което не изключва удоволствието и насладата от сладките изкушения, разбира се в умерени количества.
„Престиж“ не просто отговаря на потребностите на потребителите, но създава едни от най-иновативните продукти в тези направления.
Така например, през 2022 г. спечелихме наградата BEST BAKERY PRODUCT 2022 на най-голямото световно изложение за сладки изделия – ISM в Дубай, именно с продукта ПРЕСТИЖ Digestive Thins - елегантно тънки пълнозърнести бисквити с овесени ядки, пълнозърнесто и малцово брашно, с нежно какаово покритие от едната страна на бисквитката за постигане на перфектен баланс от вкусове и удоволствие без угризения.
Това е второ световно отличие за Престиж, след като през 2018 г. друг иновационен продукт на компанията, ПРЕСТИЖ WELLNESS сандвич бисквити с пробиотик и без добавена захар, взе голямата награда за „Best snack product” в рамките на YUMMEX MIDDLE EAST INNOVATIONS AWARDS 2018.
Извън тези серии продукти, „Престиж“ се отнася с изключителна грижа към съставките във всеки един продукт от асортимента си - в продуктите ни няма хидрогенирани мазнини и ГМО и използваме 100% внимателно подбрани висококачествени съставки, които осигуряват превъзходен вкус и високо качество, на достъпна цена.
Бисквити с пълнеж или обикновените бисквити са предпочитани? А с покритие или без?
В категория „Бисквити“ попадат много и различни видове - обикновени, чаени, с пълнеж, с глазура или без глазура, сандвич бисквити и редица други.
Всички те са част от ежедневието на българите и предпочитанията към един или друг вид се определят от конкретните нужди на потребителя. Бисквитите с покритие и тези с различни пълнежи доставят максимална наслада за сетивата и удовлетворяват нуждата от сладко удоволствие. Чаените и обикновените бисквити често са част от закуската или приятно допълнение към кафето или пък чудесна съставка за вкусни домашни сладкиши.
Ние предлагаме едни от най-популярните и любими бисквити за българския потребител в разнообразие от форми, варианти и вкусове. Горди сме, че „Мираж“ е най-продаваната бисквита в България, а брандът „Роден край“ е първата асоциация за бисквита за българския консуматор.
Според вашите наблюдения по какъв повод най-често се консумират бисквити?
Както споменах, има някои леки разлики в поводите за консумация на бисквити с глазура и тези без глазура. Най-често бисквитите с какаово или шоколадово покритие се консумират, за да доставят максимална наслада и да повдигнат настроението, както и като десерт след хранене или пък снак между храненията. Много често тези бисквити са част от трапезата, когато имаме гости или сме в компанията на приятели или колеги. Бисквитите без глазура се използват за закуска, с кафето, млякото, както и за кулинарни цели.
Увеличава се разнообразието на влаганите съставки в бисквитите
Соня Митева, Маркетинг мениджър „ЗИВ“ ЕООД
Как се развива пазарът на сладки бисквити?
В категорията основната тежест продължава да е на фамилните опаковки, за разлика от вафлите, където индивидуално пакетираният продукт е предпочитан. Но и при бисквитите се наблюдава запазване на тенденцията, появила се по време на пандемията, за увеличаване търсенето на индивидуално опаковани продукти. Освен конкурентна цена, основен мотив при покупка на даден продукт е качеството му. Потребителите продължава да предпочита брандове и производители, които са доказали през годините постоянно качество и отличен вкус.
Какви са новите тенденции категорията?
Увеличава се разнообразието на влаганите съставки в бисквитите, което води от своя страна до още по-голямо разнообразие на рафта. Все по-често в рецептите се използват лимец и пълнозърнести брашна, кокос, семена, заместители на захарта и други – съставки, които не са традиционни при производството на бисквити. Но тъй като българите сме традиционалисти и в храненето, този тип продукти бавно се настаняват на трапезата ни.
Здравословният тренд отразява ли се на предпочитанията на потребителите?
Все повече потребителят търси храни, които отговарят на неговите специфични потребности и хранителен режим. В това число, разбира се и бисквити - веган бисквити, бисквити с високо протеиново съдържание, бисквити без добавена захар и др. Но и при този вид бисквити основното е, че бисквитата трябва да е вкусна и да доставя сладост на потребителя.
Продажбите на предлаганите от нас бисквити без захар “SUGAR FREE” и през изминалата година бележат устойчив ръст. Това не са бисквити, които присъстват в традиционното портфолио на един производител, но ние като отговорна и клиентски ориентирана компания сме длъжни да предложим на нашите потребители всичко, от което се нуждаят. Преди специализираните продукти се настаняваха на отделени регали в магазините, но вече започват да се настаняват и на стандартния рафт със сладки бисквити.
Бисквити с пълнеж или обикновените бисквити са предпочитани? А с покритие или без?
Тункваните бисквити продължават да са по-предпочитани при покупка, отколкото бисквитите без покритие. Разликата в предпочитанията при консумация е още по-отчетлива, тъй като една част от обикновените бисквити без пълнеж се използват като съставка при приготвяне на различни десерти.
Според вашите наблюдения по какъв повод най-често се консумират бисквити?
За щастие не ни е нужен повод, за да си доставим удоволствие с една вкусна бисквита. Сладки бисквити се хапват по всяко време – като компания на сутрешното кафе, за междинно похапване докато стане време за обяд или вечер като сладък завършек на вечерята. Та дори някои хора „прегрешават“ и преди сън.
Пазарът на сладки бисквити в България е изключително богат и разнообразен
Евгения Гелева, Продуктов мениджър, категория „Тунквани бисквити“ & Теодора Колева, Продуктов мениджър, категория „Неунквани бисквити“, „Победа“ АД
Как се развива пазарът на сладки бисквити?
Пазарът на сладки бисквити в България е изключително богат и разнообразен. Предвид това, че се разделя на категории, не можем да направим категорично обобщение на развитието му. Пазарът през 2023 г. може да се определи като сравнително стабилен и спокоен, без големи ценови амплитуди.
При нетунквани бисквити, тунквани бисквити и нетунквани сандвич бисквити се отчита лек ръст в обема, респективно и в оборотите. Значителен спад в обеми се отбелязва при тунквани сандвич бисквити и бисквити Микс, като при тункваните сандвич бисквити този тренд се наблюдава от няколко години.
Ръстовете на лидерите на пазара във всички категории, показват стабилните позиции на брандовете, наложени на българския пазар. Не се наблюдават драстични размествания сред основните марки на пазара във всяка една от категориите.
Какви са новите тенденции в категорията?
Въпреки, че няма притеснителни спадове на пазара при водещите производители на бисквити в България, категорично се оформя навлизането на няколко тенденции, с оглед промените в хранителните навици на населението като цяло. Потребителите започват да се ориентират към по- „обогатени“ бисквити и са готови да платят съответната цена. Под „обогатени“ бисквити се разбира - бисквити с добавки и немасови ингредиенти, бисквити с претенции и бисквити от алтернативни брашна. С леки стъпки българските потребители преминават към западните тенденции.
Здравословният тренд отразява ли се на предпочитанията на потребителите?
Категорично, да. Така нареченият „здравословен“ тренд дава отражение и при потребителите на захарни изделия. Все повече започват да се търсят продукти без добавена захар, веган продукти и продукти без глутен. Тази пазарна ниша наистина е незначителна на фона на цялостния пазар, но е набираща популярност тенденция при бисквитите. Наблюдава се „раздвижване“ сред производителите на захарни изделия, с цел отговаряне на потребностите на пазара.
Бисквити с пълнеж или обикновените бисквити са предпочитани? А с покритие или без?
Нетункваните обикновени бисквити все още заемат най-голям дял от пазара на сладки бисквити. Българският потребител е традиционалист, въпреки голямото разнообразие на пазара и новите трендове.
Най-често обикновените бисквити се използват като съставна част за направата на десерти. Поради тази причина потребителните на обикновени бисквити са изключително лоялни и почти не допускат нови продукти до себе си.
Според вашите наблюдения по какъв повод най-често се консумират бисквити?
Всички бисквити имат специфичен повод за консумация, която да задоволява конкретни потребности.
При тункваните бисквити и бисквитите с пълнеж поводът за консумация е по-специфичен. Обикновено се купуват за семейна консумация или за почерпка, но какъвто и да е поводът, предпочитанията са към по-големи и семейни опаковки. Разнообразието от вкусове, различни грамажи и пълнежи, влияят на потребителите да са по-склонни да експериментират с нови продукти и вкусове.
Нетункваните бисквити, както споменахме са основна съставка за приготвяне на сладкиши и торти, но са и предпочитани за самостоятелна консумация.
Като цяло сладки бисквити се консумират по различен повод и под различна форма, според потребителската нужда.
Продуктите с висока хранителна стойност и ползи привличат все по-голямо внимание
Ставрос Петридис, Търговски и маркетинг директор, „Интерфуудс България“
Как се развива пазарът на сладки бисквити?
Пазарът на сладки бисквити регистрира значителен ръст в стойност, което е по-скоро резултат от увеличаването на цените през изминалата година. По отношение на обема, ситуацията изглежда по-стабилна, въпреки че определени категории, като бисквитите с добавени съставки и пълнежи, както и категория Cookies, демонстрират забележим и устойчив растеж.
Какви са новите тенденции категорията?
Новите тенденции, които наблюдаваме в категорията, се отнасят до здравословните ползи на продуктите. Във все по-голяма степен на пазара се появяват продукти с добавена хранителна стойност. Това е именно причината, поради която се съсредоточихме върху новата серия „Житен Дар овесени бисквити“ от 2023 година.
Здравословният тренд отразява ли се на предпочитанията на потребителите?
Абсолютно! Стремежът към здравословен начин на живот не е просто тенденция, а фактическа нужда. Голяма част от потребителите от Gen Z и Millennials са по-здравословно осъзнати и винаги обръщат внимание на съставките. В резултат на този нов подход към консумацията продуктите с висока хранителна стойност и ползи привличат все по-голямо внимание и съответно увеличават своя дял в пазара.
Бисквити с пълнеж или обикновените бисквити са предпочитани? А с покритие или без?
През последното десетилетие пазарът е по-скоро балансиран. Обикновените бисквити заемат 50% от пазара в обем, като останалата част е покрита от всички други категории. В рамките на категорията „Обикновени бисквити“ значителния дял се заема от подкатегориите „Класически обикновени бисквити“ (например Petit Beurre) и „Чаени бисквити“. В останалите категории по-големите подкатегории са сандвич-бисквитите и Cookies. Шоколадът е предпочитана съставка независимо дали става дума за покритие или пълнеж и без значение от типа бисквита.
Според вашите наблюдения по какъв повод най-често се консумират бисквити?
Бисквитите служат като снаксове и удовлетворяват конкретна нужда, като предлагат удобно решение между храненията. През годините, обаче те станаха неотменима част от нашия ежедневен живот, като намират множество приложения извън простото “snacking”. Традиционната бисквитена торта, например, е популярен десерт, предпочитан от мнозина. Освен това подаряването или получаването на лакомства във формата на бисквити е обичайна практика. Без значение дали става въпрос за домашно направена бисквитена торта, споделена с приятели или подарък с красиво опаковани бисквити, тези лакомства са част от нашите културни и кулинарни преживявания.
*ПАСПОРТ НА ПРОУЧВАНЕТО: Потребителски панел – представителна извадка по демографски признаци n=2500 домакинства. Събиране на данни чрез сканиране на EAN баркод. Мониторинг на покупките на домакинствата ежедневно, покритие на всички търговски канали. Период: МАТ период ноември 2022 vs. ноември 2021 година. Данните са представени на Category Retail Forum`23.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай