Списанието
Изберете рубрика:

Покачването на средните цени е довело до 18% ръст в категорията Сладки изделия. Това показаха данни от анализ на ЮГов Си Пи България (YouGov), представени по време на Category Retail Forum през март 2024 г. Категорията разчита на повече купувачи и на по-чести покупки през МАТ Ноември 2023 спрямо MAT Ноември 2022, което също повлиява положителното ѝ развитие. Сегментът Вафли в категорията продължава да отчита най-голям ръст в стойност спрямо Бисквити и Сухи пасти.
Ръстове и спадове
По отношение на привлечената стойност сегментът на бисквитите нараства с малко по-бавни темпове от цялата категория Сладки изделия. При бисквитите увеличението стойност на годишна база през МАТ Ноември 2023 е с 14,2%. И тук основният двигател на ръста са по-високите средни цени. През разглеждания период в сегмента се вижда понижение в честотата и обема на покупка, но повишение има в средната цена на килограм и броя купувачи. Обикновените бисквити растат по-бързо (+18,2%) от цялата категория Бисквити, като двигател тук са по-големите количества на единична покупка. Бисквитите с пълнеж или глазура пък растат с 12 на сто в стойност спрямо предходната година.

Пенетрация, честота на покупка и обеми
Като цяло категорията Сладки изделия продължава да разширява базата си от купувачи, достигайки близо 98% пенетрация през МАТ Ноември 2023 г. Средно за периода домакинствата пазарува 35 пъти сладки изделия, малко по-често спрямо същия период на 2022 г. Спадът в закупените количества на единична покупка (0,31 кг) е минимален и не пречи на развитието на категорията в стойност, посочват от YouGov. Бисквитите също са с изключително висока пенетрация. През разглеждания период домакинствата са закупили средно 17 пъти бисквити за домашна консумация, което е спад спрямо МАТ Ноември 2022. Без промяна остават закупените количества на единично пазаруване (0,31 кг).
Промоционални покупки
Делът на промоциите нараства в цялата категория на сладките изделия. За периода от ноември 2023 г. до септември 2022 г. делът в стойност на промоционалните покупки достига до 37% от всички похарчени от домакинствата средства за категорията за домашна консумация. През МАТ Ноември 2023 промоциите в Сладки изделия са се повишили с 3,6-процентни пункта в сравнение с МАТ Ноември 2022.
Делът на промоциите нараства в сегмента на бисквитите с 1,0-процентни пункта до 34,2% дял в стойност. За обикновените бисквити ръстът в промо предложенията е 2,2-процентни пункта до 30,2 на сто през последния наблюдаван период. Увеличението при бисквитите с глазура или пълнеж е с 0,5-процентни пункта до 36,4%.

Собствени марки
Собствените марки в категорията не се развиват толкова динамично. Те отчитат 0,3-процентни пункта спад в дела от похарчените средства. Частните етикети на търговските вериги са с най-голямо значение за сегмента на бисквитите, като там те държат 15,3% дял в стойност през последния наблюдаван период. Той остава непроменен спрямо предходната година, става ясно от данните на маркетинговата агенция. Собствените марки при бисквитите с глазура или пълнеж отчитат повишение от 0,3-процентни пункта до 15,4 на сто дял в стойност през МАТ Ноември 2023. При обикновените бисквити обаче частните етикети на веригите падат с 0,6-процентни пункта до 15%.
Най-голямо значение за сегмента на бисквитите имат супермаркетите, подобно на цялата категория Сладки изделия. Супермаркетите успяват да усвоят 37% от възможните привлечени средства от Бисквити. Следват малките хранителни магазини с 25,6% и минимаркетите с 22,1 на сто.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай