Списанието

Изберете рубрика:

 

Трипластовата тоалетна хартия е абсолютен фаворит

Брой 1, януари 2022

Дата: 27.01.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Трипластовата тоалетна хартия е абсолютен фаворит

Един от най-коментираните продукти в началото на 2020 г., станал емблематичен с презапасяването и снимките с празни рафтове в супермаркетите – тоалетната хартия възстановява темповете на потребление отпреди пандемията. 

На МАТ база (ноември-декември 2020 до септември-октомври 2021) категорията „Тоалетната хартия“ пада с 10% при продажбите в бройки. Въпреки това, продажбите в обем и в стойност остават стабилни, според данните на „Nielsen България“. Това показва, че потребителите са се насочили към закупуването на по-големи пакети. 

94% от продажбите в стойност се случват в хранителни магазини. Само около 28% от тези продажби се осъществяват в хранителни магазини под 100 кв.м., останалите близо 72% са в хранителни магазини над 100 кв.м.

Продажбите в стойност растат единствено в канала на супер/хипермаркети, които са над 300 кв.м. Всички други видове хранителни магазини регистрират намаление на продажбите в стойност. Изглежда, че потребителите се насочват към закупуване на по-големи пакети при седмичното пазаруване.

От гледна точка на плътност, трипластовата тоалетна хартия е абсолютен фаворит - 94% от продажбите в стойност са в нейна полза.

По отношение на брой ролки в пакет, пакетите с четири бройки генерират най-високи продажби в стойност - близо 40%, въпреки че те спадат с 10% спрямо предходния МАТ период. Следващите фаворити са пакетите с 24 и 32 бройки, които растат съответно с 10% и 24%. Важно е да се отбележи, че пакетите с 40 и 48 ролки растат с по близо 150% и 50%, съответно.

Топ пет производители по продажби в стойност, подредени по азбучен ред са: DRENIK N.P., FICOSOTA, HAYAT KIMYA, INTERPRED PARTNER OOD, SANITEX.

 

Продължава тенденцията и усилията на компаниите да намалят въглеродните емисии при производството на тоалетна хартия. Оптимизирането на опаковките, за да са в съответствие със стандартите на кръговата икономика, също са сред приоритетите. На нашия пазар дори присъства опаковка, която е от 100% рециклируема пластмаса.

Грижата за кожата, без съдържание на парфюми, оцветители и алергени са сред иновациите в бранша. И все пак най-предпочитана у нас си остава ароматизираната тоалетна хартия.    

Най-новите тенденции при производство на тоалетна хартия са фокусирани предимно в подобряване на основните и най-важни качества на продукта, а именно мекота, плътност, абсорбираща способност и здравина. Това най-често може да бъде постигнато посредством иновативни технологии и употребата на все по-качествени суровини.

Някои производители се фокусират върху производството на по-компактни ролки, такива с по-голям размер и върху добавената стойност на продуктите  - атрактивните дизайни, по-трайните и изтънчени аромати. Българският потребител изключително много държи на аромата, тъй като на подсъзнателно ниво се асоциира с чистота, споделиха преди време производители на тоалетна хартия пред списание PROGRESSIVE.

Според някои от тях целулозните тоалетни хартии са масово предпочитани и са над  80%, защото българският потребител възприема 100% целулозният продукт като нещо абсолютно нормално, базово и по подразбиране го приема като притежаващ по-добро качество, докато рециклираната хартия буди неприятни асоциации и оставя съмнения за по-ниско качество на продукта, основно заради цвета. Избелването на тези продукти се свързва с химични процеси, които могат да бъдат вредни за здравето, а резултатът от тях и постигнатият цвят не са задоволителни и не водят до усещане за чистота и грижа, от които потребителят има нужда. Ето защо делът на рециклираните тоалетни хартии у нас продължава да бележи спад.

Трендът за преминаване от по-ниските ценови сегменти към по-високите продължава да се развива, а делът на economy сегмента все повече намалява.