Списанието

Изберете рубрика:

 

Футболът и Олимпиадата владеят Европа цяло лято

Брой 6, юни 2024

Дата: 01.07.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Футболът и Олимпиадата владеят Европа цяло лято

Спортът и спортните събития играят централна роля във всяко общество. Те допринасят за сплотяване на населението и имат потенциала да култивират чувство за общност. Излъчванията на футболни и олимпийски игри интересуват потребителите в повечето европейски страни.

В България, Франция, Гърция, Унгария, Италия и Полша се интересуват най-вече от Летните олимпийски игри, докато в Австрия, Чехия, Словения и Словакия са водещи Зимните олимпийски игри, показва проучване на „Фокус марктфоршунг“, проведено в европейските държави сред население над 18 годишна възраст, чрез онлайн интервюта с размер на извадката n= 11.071.  

Във всички останали изследвани държави населението се интересува предимно от големи футболни събития. Сърбия е изключение, тъй като основните тенис турнири привличат интереса на повечето хора в тази страна. В България 46% от респондентите са казали, че се интересуват твърде много/или много от от Летните олимпийски игри, а 43% от респондентите са отговрили, че се интересуват твърде много/или много от големи футболни събития.

Съществуват разлики по отношение на предпочитания начин за гледане на спортни събития сред европейските страни. В много от държавите предмет на изследването, мнозинството предпочита да гледа спортни събития сами у дома като така са отговорили 42% от анкетираните в България. Най-висок процент на това предпочитание се наблюдава в Румъния (73%). Различна е картината в повечето страни от Южна Европа, в които гледането на спортни събития обикновено се извършва с други хора (на обществени места). Тези, които са отговорили, че предпочитат да гледат спортни събития навън – в кафене, бар са 20% от испанците, 18% от гърците, 15% от португалците и чехите, а от българите така са отговрили 8%. В България 49% от анкетираните са казали, че предпочитат да гледат у дома с приятели и/или семейството.

Спонсорирането на спортни събития се радва на приемане от мнозинството от населението във всички европейски държави, които бяха изследвани. В България 51% от анкетираните са на мнение, че спонсорството е начин да се подкрепят спортни събития и да се направят достъпни за по-широки маси, колкото повече, толкова по-добре, като в България 58% от анкетираните жени са изразили това мнение и 44% от анкетираните мъже. На същото мение са 62% от анкетираните в Румъния, 54% в Португалия, 53% в Словения и 52% в Босна и Херцеговина.

Критичните възгледи за спонсорството са по-широко разпространени в Германия 19% и Франция 20% от анкетираните са казали, че намират спонсорството и комерсиализацията на спорта за много досадни и проблематични, колкото по-малко, толкова по-добре.

На база на отговорите на анкетираните, не е изненада, че спортните събития като цяло са обвързани с празнично усещане, както и с високи нива на гледаемост.