Списанието

Изберете рубрика:

 

Боядисването на косата става все по-популярно

Брой 4, април 2023

Дата: 04.05.2023 Коментари: 0
Снимки (1)
Боядисването на косата става все по-популярно

Размерът на глобалния пазар на бои за коса беше оценен на 23,15 милиарда щатски долара през 2021 г. и се очаква да регистрира среден годишен темп на ръст от 5,7% от 2022 г. до 2028 г., сочат данни на Grand View Research. Значителният ръст в популярността на боядисването на коса, съчетан с увеличаването на застаряващото население по света, е един от основните фактори, които ще стимулират растежа на пазара през прогнозния период. Заедно с това нарастващите модни тенденции и значителните продуктови иновации допълнително допринасят за растежа на пазара.

За да научим повече за това как се развива българският пазар на бои за коса, се допитахме до производителите на тези продукти у нас. 

„Пандемията доведе до ръст в онлайн продажбите“

Доротея Митева, PR Manager, Рубелла Бюти АД

Има ли ръст на пазара на бои за коса през последната година? 

Номинално пазарът се справя добре, но е далеч от догонването на инфлационния ръст, зададен от макроикономическата обстановка. Динамиката в категорията е интересна, защото имахме възможност да проследим как ще се отразят трудностите за местните производители и международните играчи на потребителските навици за покупка. Категорията показа, че не е толкова консервативна и търсенето търпи изменение, но не и отлив.

Пандемията как повлия на тази категория? 

Всички знаем, че Ковид пандемията даде отражение във всички направления на живота, включително и в грижата за външния вид. Навиците на хората се промениха, заедно с това и потребителското търсене (последствията от което могат на моменти да се усетят и до днес). Една от промените, до които пандемията доведе, беше ръст в онлайн продажбите, включително и на боите за коса. Като цяло хората започнаха да полагат повече грижи по външния си вид в домашни условия, тъй като работата от вкъщи им позволи да постигнат по-добър баланс между офиса и дома, съответно да намират повече време за себе си и да експериментират с по-нетрадиционни цветове. Боята за коса е специфична категория, която се характеризира с висока потребителска лоялност. Пандемията даде тази „необичайна“ обстановка, в която  потребителят имаше възможност да експериментира, без да се притеснява от евентуалните негативи на ежедневния живот и общуване. 

Кои са най-интересните иновации, появили се наскоро в категорията? 

Като цяло продължава да се поддържа вълната с добавки от масла, които да подхранват косата в процеса на боядисване. Другото все още актуално са различните видове „плекс“ добавки, които надграждат процеса на боядисване с цел да се подсили самия косъм и да го направят по-жизнен. Продължителното присъствие на нетрадиционни цветове е сериозен знак за зараждането на нови потребителски сегменти, които имат нужда от по-ярки и смели цветове или такива с по-краткосрочен ефект. 

Каква е вашата прогноза за бъдещето развитие на пазара на бои за коса? 

Боята за коса винаги ще бъде актуална категория, независимо от възходите и временните пазарни сътресения. Това е така, защото продуктите придават усещане за сигурност у жените, благодарение на константния си ефект, който има огромна роля в поддържката на най-видимият елемент от женския образ - косата. Със сигурност предстои да се реализират на местна почва някои от водещите трендове в Западна Европа и това да доведе до реален ръст в категорията. Очаква се продуктите да запазят стабилни ценови нива в средносрочен план и фокусът на производителите да се измести в реалните източници на ръст.

„Продуктите ще стават все по-индивидуализирани“

Радослава Димитрова, Бранд мениджър, категория Бои за косa, Хенкел България ЕООД

 

Пандемията как повлия на тази категория?

Ако някой е предполагал как би се развил категорията, то той … би бил прав, независимо какво си е представял.  Всъщност, COVID-19 бе катализатор на промени в много, и то различни посоки. От една страна, дълго време фризьорските салони бяха затворени. Това принуди техните посетители да потърсят алтернативни варианти и да се обърнат към боите за домашна употреба. Жените все още искаха красива коса като след фризьор и затова много от тях се обърнаха към премиум продукти. От друга страна, всички ние намалихме излизанията, което доведе до намаление и в честотата на боядисване. Много хора се възползваха от временните решения за корени – бързо и лесно спасение в последния момент. Рядкото излизане и по-малката социализация отключи и интересна тенденция – жените, както и мъжете, видяха възможност да експериментират. Някои опитаха нови цветове. Други се боядисаха за пръв път. Трети – напротив, прегърнаха идеята на … бялата коса. Във всеки случай, хората намериха начин да изразят себе си.

Има ли ръст на пазара на бои за коса през последната година?

Всички тези посоки, в които категорията се промени, задържаха пазара на бои за коса на що-годе стабилно ниво. Промените дойдоха с времето, когато потребителите станаха по-уверени – в собствените си умения да се боядисват у дома, в разбирането на цветовете и в търсенето на по-модерни нюанси и качествени продукти. В резултат на това през последната година най-накрая виждаме вдигане на продажбите в бройки. А по-високите цени на всички пазари, на които всички сме свидетели, помогнаха на този на боя за коса да порасне силно и в стойност.

Кои са най-интересните иновации, появили се наскоро в категорията?

Категорията на бои за коса е силно свързана със страховете на потребителите. Дали ще успеят сами у дома? Дали ще покрият косата равномерно? Дали няма да изцапат банята си в процеса?  Производителите на бои работят непрестанно по това да подобрят процеса на боядисване, да бъде той по-скоро част от ритуала за красота, отколкото поредното задължение и да помогнат на потребителите да прескочат тези бариери. Най-интересната тенденция обаче е свързана с едно от най-големите притеснения – изборът на правилния цвят. В огромното море от палитри, продукти и марки, намирането на точния нюанс може да бъде тежка задача. Затова в последните 2 години все по-често виждаме функция за виртуална проба на цвета. Това помага на потребителите на живо, в реално време, да сравнят продуктите и да подберат точния за тях. Така се пести време, процесът се улеснява, а потребителят може да бъде сигурен в точния резултат.

Каква е вашата прогноза за бъдещето развитие на пазара на бои за коса?

 

Косата не е само част от нашата визия. Тя е инструмент да се изразяваме. Също като грима, косата ще продължава да помага на хората да покажат кои всъщност са те.  В средносрочен план пазарът ще продължава да расте, като потребителите ще се ориентират все повече към премиум продукти, висококачествени и познати. Такива, които обещават качествен и луксозен резултат. В дългосрочен аспект продуктите ще стават все по-индивидуализирани – с различни текстури, методи на апликация, дълготрайност на продуктите. Цветовете ще бъдат разнообразни и лесни за миксиране. Заради възможностите, които се предлагат, ще се увеличи честотата на ползване на продукти за боядисване, а това ще е повод да се продължи тенденцията за създаване на по-грижовни за косата продукти. Всичко това ще даде на потребителите увереност и ще им помогне да разгърнат себе си.

„Красивата коса се нуждае от натурална грижа“

 

Вилиана Пеева, Дигитален маркетинг специалист и обучения, Селекта Интернационал ЕООД

Има ли ръст на пазара на бои за коса през последната година? 

Красивата коса се нуждае от натурална грижа. С увеличаване разнообразието на пазара на бои за коса, потребителите все повече се интересуват от състава и произхода на продуктите, които избират. Повишава се интересът към козметиката с високо съдържание на натурални съставки. Това оказва положително влияние върху обема на продажбите на тези продукти.

Що се касае до високо позициониране на пазара на бои за коса, то през изминалата година бележим ръст, особено в онлайн продажбите.

Пандемията как повлия на тази категория? 

Обратно на тенденцията, че Ковид кризата би повлияла по-скоро негативно, можем да кажем, че пазарът на бои за коса бе облагодетелстван. Потребителите трябваше сами да намерят лесен и бърз начин у дома да поддържат своя външен вид. 

Кои са най-интересните иновации, появили се наскоро в категорията?

Сред основните изисквания на потребителите при избор на такъв продукт е боята да гарантира 100% покритие на белите коси, цветът да е дълготраен и естествен, формулата да бъде деликатна и да не уврежда скалпа и косата, да се нанася лесно.  

Сега на пазара се предлагат иновативни продукти, които са без съдържание на амоняк и с растителни пигменти.

Всяка иновация на PHYTO е резултат от редица клинични проучвания върху ефективността и толерантността. Нещо повече, сега брандът дава възможност на потребителите да тестват и изберат подходящия за тях цвят посредством сканиране на QR код и специално разработен Instagram филтър.

Каква е вашата прогноза за бъдещето развитие на пазара на бои за коса?

Очакванията ни са да се наблюдава ръст в обема на продажбите на боя за коса от по-висока ценова категория на аптечен пазар, който ще се изразява в две направления – офлайн, в обекти с ясно изразен корнер за тази категория продукти и в онлайн продажбите.

 „Пазарът на бои за коса бележи ръст“

Атанаска Стоилова, Търговски директор, Ес енд Ес Трейдинг ООД

Има ли ръст на пазара на бои за коса през последната година? 

През изминалата година пазарът на бои за коса отбеляза ръст, като превесът е в стойност. Това е абсолютно логичен резултат в следствие на отминалата пандемия и връщане на живота към „нормалното“. 

Допълнителен фактор за това е и икономическата ситуация в страната, обусловена с постоянно растящи цени.

Пандемията как повлия на тази категория? 

Неминуемо пандемията оказа негативно влияние и върху този сектор, въпреки, че това беше една от по-слабо засегнатите категории в козметичния бранш. Потребителите бяха ограничени в социалния си живот – голяма част учейки и работейки от домовете си, без посещаване на културни мероприятия и заведения. Всички продукти, които не могат да се класифицират, като такива от първа необходимост, бяха оставени на заден план.

От професионалния канал стана преливане в масовия. Голяма част от дамите не изоставиха грижата за външния си вид, а вместо да отидат на фризьор, купуваха боята за коса от хипермаркети, супермаркети, аптеки, дрогерии, козметични и онлайн магазини,  боядисвайки се в домашни условия.

Кои са най-интересните иновации, появили се наскоро в категорията?

Безспорно, най-интересната иновация в категорията боядисване на коса в световен мащаб са двете устройства Colorsonic и Coloright. 

Colorsonic е за боядисване в домашни условия с цветни касети и смесва боята за коса без цапане;

Coloright е за стилисти в салон. Свързана е с изкуствен интелект система, която може да създаде над 1500 персонализирани цвята боя за коса. 

Надяваме се в близката година и българския потребител да има възможността да се радва на тази иновация.

Каква е вашата прогноза за бъдещето развитие на пазара на бои за коса?

Все по-осезаемо и в тази категория се развиват тенденциите „с грижа за ..“, „натуралност“, „екологичност“. Броят на потребителите, склонни да поставят на първо място щадящия, с грижа за скалп, коса и природа продукт, расте.

Естествено и производителите гледат в тази посока, като създават линии за оцветяване на косите базирана на масла, с ограничено или никакво използване на химически багрила и биоразградими опаковки.

Не очаквам значителни амплитуди в сравнение с 2022 г., но прогнозите са, че все по-голяма популярност ще придобиват продукти възстановяващи естествения цвят на косата и натуралните прахообразни оцветители, като къната.

„Наблюдава се стабилност на пазара на бои за коса в последните години“

Лучия Цолова, Продуктов мениджър, Амперел ООД

Има ли ръст на пазара на бои за коса през последната година? 

В пазара на бои за коса в последните години се наблюдава относителна стабилност. Забелязахме лек спад по време на пандемията, но в момента се наблюдават стабилни продажби и активна промоционална политика на всички брандове. 

Пандемията как повлия на тази категория? 

Пандемията повлия на категорията като по наши данни, дамите разредиха броя боядисвания и това даде отражение на продажбите в брой продукти. От друга страна, по време на пандемията много от потребителите на боя за коса избираха да се боядисват у дома, вместо да посещават фризьорски салони, което повиши продажбите основно на средният и висок клас в категорията. 

Кои са най-интересните иновации, появили се наскоро в категорията? 

Стремежът на всички продукти в категория козметика, винаги е бил да дават повече предимства на потребителя само в един продукт. Тази тенденция не пропусна и категорията бои за коса. Отдавна е факт, че освен боядисване, боите за коса осигуряват и грижа за косата – с добавени комплекси от масла, добавени балсам или маска за по-траен цвят и т.н. В последните тенденции, според нас, вече имаме по-детайлно разделение на грижата по тип коса или дадена гама – с анти-ейдж действие или с добавени пигменти за боядисване и корекция на руси тонове само в една стъпка. Това осигурява на потребителя желаният цвят, без да се налага отделянето на много време, както и постигането на боядисване и корекция на нежеланите жълти или оранжеви подтонове само с един продукт. 

Каква е вашата прогноза за бъдещето развитие на пазара на бои за коса? 

Според нас, производителите в тази категория вече са изправени пред предизвикателството да предлагат на едни по-осъзнати и търсещи потребители. Влиянието на социалните медии повиши информираността за възможностите в света на колористиката. Много от потребителите, търсят възможност за постигане на резултати у дома, които да са сравними с постигнатите в салон. Това поставя изискване пред марките бои за коса, да осигурят подходящите продукти за това. Все повече боядисването се оформя като бюти процедура, а не просто покриване на бели коси или промяна на цвят. Според нас, тази посока ще бъде определяща за категорията и в следващите няколко години.