Списанието
Изберете рубрика:
Водещите 100 „Търговци на едро/дистрибутори с бързооборотни стоки в България“ генерират 6,9 млрд. лв. нетни приходи от продажби на стоки за 2022 година, което е ръст от 15,9% в сравнение с предишния период. Това показва класацията ТОП 300 FMCG Компании в България 2023 година, която предстои да излезе през януари.
Доволни ли са от постигнатите резултати и какви са били предизвикателствата на пазара, попитахме някои от тях.
През цялата година устойчиво надграждахме всички бизнес резултати
Борислав Мисароков, мениджър „Логистика“, „Кока-Кола ХБК България“
Как се разви бизнесът ви през изминалата година?
„Кока-Кола ХБК България“ продължава да се развива устойчиво, генерирайки ръстове в обемите на продажби през 2023 г., както спрямо бизнес плановете ни, така и спрямо предходни години. Имахме възможност да произведем допълнителен обем, с който да обезпечим динамиката на национално и групово ниво. В съответствие с ръста на мащабите се увеличиха и ангажиментите в екип Логистика за подсигуряване на устойчиви процеси, с цел реализиране на конкурентни услуги при оптимални разходи.
Доволни ли сте от постигнатите резултати?
Щастливи сме, че постигнатото от екипа в много отношения надмина очакванията ни. През цялата година устойчиво надграждахме всички бизнес резултати и продължаваме да бъдем водещи в групата от 29 държави на „Кока-Кола ХБК“. Много високо представяне реализираме в направленията „Обслужване към пазара“ и „Обслужване на хладилни съоръжения“, където сме близо до 100% при растящи обеми на продажби. Успешно се справяме с балансирането и управлението на разходите чрез редица вътрешни инициативи в отдел Логистика, насочени към опростяване и по-висока ефективност в процесите, както и междуфункционални такива с останалите екипи на компанията.
Безопасността и здравето на нашите хора винаги са били основен приоритет за нас и в тази връзка особено ценни са устойчиво постигнатите резултати за 0 инциденти в нашите локации, както и намаляването на инцидентите на милион километри. Използването на иновативни похвати и инструменти е част от нашето ежедневие, благодарение на което правим нещата лесни и работещи и подобряваме нашето представяне. Но най-важното е, че зад всички тези резултати стои страхотен екип. Напредъкът ни би бил невъзможен без тяхната висока мотивация и ангажираност, както и без всеотдайността и адаптивността им в трудни моменти. А всичко това е ключът към нашия успех.
Какви са промените, настъпили в пазарната среда, според вашите наблюдения?
Последните години станахме свидетели на много внезапни промени, свързани с пандемията, войните, ръста на инфлацията и много други, които ни предизвикваха да адаптираме всичките си планове. В такива предизвикателни времена на преден план излизат уменията и знанията на екипа, което осигурява устойчивост не само в резултатите, но и в процесите. Днес все повече потребителите оценяват качеството на живота, което доведе и до осезаем ръст в консумацията на редица продукти, с цел наваксване на пропуснатите възможности. Прави впечатление и че технологичните решения не просто се развиват с бързи темпове, а дори изпреварват динамичната среда.
Какво планирате за 2024 година?
Продължаваме да търсим и намираме пътища и инициативи за подобрения. Все повече се доверяваме на изкуствения интелект в процесите ни. Вече имаме редица доказани ползи в процесите по обработване на данни и документи, където чрез роботи подсигуряваме устойчивост и ефективност. В момента българският екип е въвлечен в работата по иновативно решение за цялата организация с обхват Техническа функция. То ще ни даде възможност да разполагаме с различни сценарии, планирани и съобразени със съгласуваното оптимално ниво на обслужване към пазара, което включва и адаптация в производствената програма. Голямото предимство на изкуствения интелект е скоростта на обработката на данни, което допринася за още по-бързата ни адаптивност. Осигуряваме оптимизиране на процесите и чрез внедрен виртуален модел на всички процеси в склада в Костинброд, който чрез идентифициране на слабите места, които не се виждат с просто око, ни предлага решения за повишаване на ефективността. Разработваме разширение с автоматичен склад в основната ни локация в Костинброд, от където доставяме по-голямата част от обема в страната и която е наш основен производствен център. С реализирането на новото решение ще увеличим капацитета с над 50% и ще свържем с автоматизация производствените и складови процеси.
Какво е мнението ви за развитието на търговията с бързооборотни стоки и какви са прогнозите ви за следващата година?
Очакванията ми са за запазване на текущите пазарни трендове, разбира се при липса на ескалация и усложнения от геополитическо и макроикономическо естество. Все по-голяма важност ще има и постигането на баланса между конкурентна услуга към пазара и оптималните разходи за обезпечаването й. Намирането на подходящи и квалифицирани хора на пазара на труда също ще става все по-предизвикателно. С оглед на всичко това смятам, че най-важната съставна част от рецептата ни за успех ще се крие именно в правилната стратегия за развитие, мотивиране и ангажиране на екипа.
Възходящият тренд на развитие на компанията продължи и през тази година
Гергина Дживджанова, мениджър „Бизнес развитие“, „Фреш Директ“ ООД
Как се разви бизнесът ви през изминалата година?
След високите нива на инфлация през 2022 г., през 2023 г. наблюдавахме стабилизиране на цените. Въпреки това, клиентите са изключително чувствителни на тема цена и „добрата сделка“ е основен мотиватор за пазаруване. Това доведе до разнообразяване на промоционалните оферти (1+1, промо пакети) и допълнителни усилия и инвестиции от наша страна, за да предложим най-атрактивните пакетни оферти на нашите клиенти.
През годината нямаше отлив на клиенти или спад по категории, което важи в пълна степен и за по-луксозните, деликатесни продукти. В същото време, промените в пазарната среда и зараждането на нови потребителски трендове насочиха интересите ни и в нови категории, в които влязохме с иновативни продукти и успешни брандове.
Доволни ли сте от постигнатите резултати?
Макар и трудно, успяхме да постигнем заложените таргети. И през тази година продължи възходящият тренд на развитие на компанията. Това се изразява не само с много добрите финансови резултати, но и с развиването на портфолиото от марки, които представляваме. Респектът, уважението и грижата, които инвестираме в марките, ни превръща във все по-търсен и предпочитан партньор от доставчиците ни и от нашите клиенти.
Какви са промените, настъпили в пазарната среда, според вашите наблюдения?
Очаквано, имаше ръст на продажбите през промоция. Има и повишено търсене на продукти в по-ниския ценови сегмент, но в същото време расте и ролята на А-брандовете, спечелили доверието и респекта на потребителите, които предпочитат да инвестират парите си умно.
От друга страна продуктите и марките, които отговарят на специфични потребителски търсения стават все по-съществен фактор във формиране на портфолиото на ритейлърите и ние развиваме нашето портфолио в тази посока – малките, единични опаковки, които отговарят на нуждите на едночленните домакинства и в същото време намаляват разхищението на храна са абсолютен тренд. Функционалните продукти вече не са новина, а самостоятелна категория, която зае постоянно място в магазините. Все повече се търсят и продукти с „чист етикет“ и опаковки, които гарантират устойчивото развитие. В тази посока са съсредоточени голяма част от иновациите в сектора. Потребителите стават по-критични и по отношение на пестене на време, удобство и леснота, както на продукта (нарязани, настъргани), така и на опаковката - лесно отваряне и затвяряне, гарантирано съхранение.
Какво планирате за 2024 година?
През следващата година продължаваме да инвестираме в подобряване на логистичната услуга, която предлагаме, като планираме отваряне на нов, автоматизиран логистичен център със съхранение на три температурни режима – свежо, охладено и замразено. Продължаваме работа по оптимизиране и автоматизиране на процесите, за да постигнем максимална ефективност, гъвкавост и бързина. Сред основните ни цели за 2024 е намаляване на хранителните отпадъци и сертифициране по ESG.
Съществена част от работата ни е следенето и анализа на потребителското поведение, развитието на пазарната среда и процесите на взимане на решение за покупка. В резултат на натрупаната експертиза продължаваме работата и върху създаване на собствени марки и налагането им на пазара. Работим и върху развиване на нови линии здравословни продукти.
Промо опаковките са критично важни в съществуващата пазарна ситуация, затова инвестираме в интелектуален и производствен капацитет за комплектоването им в нашите складови бази. Тази гъвкавост ни дава възможност да предоставим на нашите клиенти бързи, разнообразни, конкурентни и атрактивни решения.
Какво е мнението ви за развитието на търговията с бързооборотни стоки и какви са прогнозите ви за следващата година?
Ще прогресират търговци, които са гъвкави и иновативни в асортимента и бързо реагират на промените на пазара. А за да го постигнат е необходимо да го познават, следят и развиват. Разбира се, изключително важна е и ефективността, за да може да предоставят не само интересни предложения навреме, но и на добра цена.
Постигнахме целите си в силно конкурентна година
Ивайло Анков, Управител на Avendi
Как се разви бизнесът ви през изминалата година?
За дивизията „Напитки“ на Avendi, годината беше предизвикателна, най-вече заради динамиката в цените на пазара, но смятам, че ние се справихме изключително успешно, благодарение на експертизата на екипа и силата на брандовете, които управляваме. Изминалата година беше силно динамична и конкурентна що се отнася до дивизията ни за хранителни изделия. В различните категории, ценовите промени се отразиха по различен начин, от гледна точка на клиентското поведение. Категорията на зехтина силно пострада от огромното ценово увеличение и съответно обемите се свиха.
Доволни ли сте от постигнатите резултати?
Резултатите ни в продажбите на напитки надхвърлиха нашите амбициозни планове и със сигурност изпращаме 2023 г. със задоволство. Ръстовете в пазарен дял в повечето категории затвърждават нашата лидерска позиция и експертиза на българския пазар. В хранителната ни дивизия сме много доволни от изминаващата година. Постигнахме целите си в силно конкурентна година, с много малка предвидимост заради промените в цените на пазара.
Какви са промените, настъпили в пазарната среда, според вашите наблюдения?
В продажбата на напитки се забелязва все по-устойчива тенденция на премиумизация при повечето категории, особено по отношение на високоалкохолните. Потребителите се ориентират към по-висококачествени напитки, а това се отразява и на нашия бизнес. Същото е валидно и в категорията „Вода“, където брандовете, които представляваме на българския пазар се представят чудесно, при това и в Horeca каналите за дистрибуция, като ресторантите и нощните клубове. В същото време консумацията се забавя при някои от категориите, което е знак за предстояща рецесия и ни държи нащрек за следващата година.
В сегмента „Храни“ през 2023 г. наблюдавахме доста размествания в категориите и продуктите. Основно това беше продиктувано от промени в цените на пазара. При анализите на преструктурирането на категорията става ясно дали устойчивостта и дългосрочното планиране са приоритет на конкурентните за нас компании. А на нас самите, широкото ни портфолио от брандове в различни категории от сегмента „Храни“ позволи да бъдем устойчиви на пазара.
Какво планирате за 2024 година?
В сегмента „Напитки“ планираме да продължим да растем с темпове, по-бързи от пазарните, като очакваме дългосрочните инвестиции по отношение на брандовете, активностите, хората и системите да продължат да ни носят положителен резултат. Съвместно с нашите търговски партньори планираме все по-интересни, ангажиращи и атрактивни активации, които да обвържат брандовете и потребителите задълго.
Що се отнася до дивизията, която се грижи за дистрибуцията на хранителните продукти - планираме да разширим бизнеса и да продължим с диференциацията на портфолиото на компанията. За нас е важно да се развиваме устойчиво и в дългосрочен аспект да постигаме целите си. За нас хората са най-важният капитал и те разбира се, са основна част от нашето дългосрочно, стратегическо планиране и инвестиция в бъдещето.
Какво е мнението ви за развитието на търговията с бързооборотни стоки и какви са прогнозите ви за следващата година?
През следващата 2024-та година очакваме по-сериозни предизвикателства, свързани най-вече с потребителската увереност. Ако рецесията от Централна и Западна Европа се пренесе към нашия пазар, хората със сигурност ще станат по-предпазливи по отношение на покупките на луксозни алкохолни напитки. Възможно е това да се отрази в промяна на потребителските навици и размествания в различните ценови сегменти, но като цяло нямаме очаквания за силна турбулентност на пазара, такава, каквато видяхме през 2020-та и 2021-ва година.
Бизнесът с бързооборотни стоки и по-специално дистрибуцията на хранителни продукти се промени след пандемията от ковид, а в последната година и инфлацията допълнително тласна бизнеса в друга посока. Очакванията ни са в посока оптимизация на компаниите в сектора. Успешни на пазара ще останат само най-устойчивите, тъй като темпа на инфлация се отразява на количествата продадени продукти.
Очакваме позитивният тренд да продължи
Илия Тилев, „Фортуна-КОМ“ ЕООД
Как се разви бизнесът ви през изминалата година?
Резултатите през изминалата година бяха много добри и надминаха заложените цели. Според получаваните пазарни данни от водещи статистически компании при голяма част от дистрибутираните от Фортуна Ком продуктови категории, ръстът на продажбите в обем изпреварва пазарните трендове, в следствие на което печелим пазарни дялове.
Доволни ли сте от постигнатите резултати?
Да, доволни сме от постигнатите резултати през 2023 г.
Какви са попромените, настъпили в пазарната среда, според вашите наблюдения?
Потребителите станаха силно ценово ориентирани и делът на промоционалните продажби става все по-голям. Въпреки тренда за нарастване на собствените марки в асортимента на големите вериги, лоялността на потребителите към утвърдени брандове остава.
Какво планирате за 2024 година?
Очакваме позитивният тренд от 2023 г. да продължи и през 2024 година, въпреки наслагването на различни по вид кризи, които неминуемо оказват своето влияние върху потреблението.
Основно ще залагаме на органичен растеж – целта ни е по-скоро да подобрим процесите, да увеличим търговския екип и увеличим дистрибуцията на продаваните марки, отколкото да добавяме нови брандове.
Какво е мнението ви за развитието на търговията с бързооборотни стоки и какви са прогнозите ви за следващата година?
Икономическата ситуация се стабилизира и инфлацията се завръща в нормални нива. При този сценарий ще наблюдаваме покачване на покупателната способност на потребителите, тъй като заплатите продължават да растат и това ще позволи на сектора да се развива с още по-бързи темпове.
Ключова роля през 2024 г. ще продължат да оказват войните в Украйна и Близкия Изток, както и политическата нестабилност в страната.
Плановете ни винаги са свързани с развитие
Милена Христова, „СМ Трейд 2000“ ЕООД
Как се разви бизнесът ви през изминалата година?
2023 е поредната година, която е успешна за нашата компания. Очертава се отново да я завършим с двуцифрен ръст.
Доволни ли сте от постигнатите резултати?
Винаги може и повече, но нашата стратегия е насочена по-скоро към постоянен растящ тренд. Не сме привърженици на резките резултати в ръст или спад.
Какви са попромените, настъпили в пазарната среда, според вашите наблюдения?
Навлязохме в 2023 г. след двугодишни пандемични условия, които промениха пазарната среда. Все повече се развива онлайн търговията и независимо, че излязохме от капана на пандемията, тази тенденция продължава.
Какво планирате за 2024 година?
Плановете ни винаги са свързани с развитие. Имаме ясна визия за посоката, в която ще се развиваме и я реализираме чрез поставяне на ясни и последователни цели пред компанията и пред екипа.
Какво е мнението ви за развитието на търговията с бързооборотни стоки и какви са прогнозите ви за следващата година?
Търговията с бързооборотни стоки е все по-трудна и съответно изисква по-профилирана и качествена работа от страна на търговските компании. Ние от своя страна непрекъснато се стремим да подобряваме ефективността на всички нива на нашия бизнес. Стараем се да достигаме до най-съвременните източници на информация, необходими за професионалното развитие на персонала ни.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай