Списанието
Изберете рубрика:
Категорията „Плодови млека“ бележи ръст през последния МАТ период в реализираните продажби с 21% в стойност и спада в обем с -5%, спрямо предходния МАТ период, показват данните на NielsenIQ България.
Всички сегменти в категорията отбелязват спад в обем и ръст в стойност.
Търговски канали
Всички канали бележат спад в обем, докато в същото време Неорганизирани магазини над 100 кв.м. са с най-голям ръст, който в обем е 11% и в стойност 37%.
Следващите позиции при ръст в стойност са за Организирани магазини Хипер/Супермаркети над 300 кв.м. с 26% и Организирани магазини над 100 кв.м.
Каналът с най-голям спад в обем и най-малък ръст в стойност е Организирани големи магазини 40-100 кв.м.
Изменение в ценово отношение
Най голямо повишаване в стойност се изразява при сегмент „За пиене“, или по-точно в напитките с вкусове малина и горски плодове. При останалите вкусове също има увеличение, но то не е по-голямо от това за цялата категория.
Предпочитани вкусове
При сегмент „За пиене“ най-предпочитаните вкусове са малина, с ръст от 40% в обем и 61% в стойност, следван от вкусовете горски плодове (с ръст от 14% в обем, 51% в стойност) и ягода ( с ръст от 2% в обем и 28% в стойност).
При сегмент „Овкусени“ предпочитаните вкусове се различават от тези при сегмент „За пиене“. Тук лидер е вкус „Зърнени храни“ с ръст в обем от 4% и в стойност от 36%. Втори по предпочитане остава и тук вкус горски плодове, следван от вкус мюсли и ягода.
Топ три производители
Топ 3 производители по продажби в стойност, подредени по азбучен ред, са Данон Сердика АД, Елви ООД, OMK АД.
Повишава се и интересът към функционалните млечно-плодови десерти
Класическите плодови вкусове, като ягода и горски плодове, са най-предпочитани, но се наблюдава и засилване на интереса към нови по-екзотични вкусове и смели комбинации – кокос, манго и маракуя, ягода и бъз, са наблюденията на доставчици, опериращи в сегмента „Плодови млека и напитки“.
Наблюдава се стабилност на потреблението в категорията, като цяло, а консумацията на тези продукти е най-голяма през пролетно-летният период. И въпреки, че не се отчита категорично изявена сезонност в потреблението, през по-топлите месеци има известно засилване на търсенето, като продуктите от тази категория се потребяват като алтернативи за разхлаждане, леки хапвания и десерти. През по-хладните месеци този интерес намалява, но тогава се предлагат сезонни и празнични вкусове, като комбинации на ябълки с канела, сливи, круши, които задържат интереса към категорията.
И в тази категория тенденцията за търсене на продукти с чисти съставки или така нар. продукти с clean label е факт. Повишава се и интересът към функционалните млечно-плодови десерти и напитки с по-малко или никаква захар, с повече протеини и по-малко мазнини, с пробиотици. Забелязва се, че потребителите на продуктови категории като скир или високопротеинови плодови извари са по-лоялни към марките в нея заради конкретните продуктови характеристики, които удовлетворяват търсенето им. „Въпреки, че функцията е водеща, вкусът и разнообразието остават много важни за избора на конкретен продукт или марка и с тях не се прави компромис,“ допълват представителите на компании за плодови млека и напитки.
*Паспорт на данните - Категория: Йогурт, период: Юли 2022 – Юни 2023 (MAT TY) спрямо Юли 2021 – Юни 2022 (MAT LY).
Пазар: Тотал България Хранителни магазини, Търговски вериги над 300 кв.м, Търговски вериги 100-300 кв.м, Търговски вериги 40-100 кв.м., Неорганизирана търговия над 100 кв.м, Неорганизирана търговия 40-100 кв.м., Средни и малки хранителни магазини под 40 кв.м.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай