Списанието
Изберете рубрика:
Ако декември трябва да бъде оприличен на салата, то почти сигурно това би било Снежанката. Кулинарният триумф на държавно обединение „Балкантурист“ се превръща не просто в традиционна за българската кухня салата. Снежанката заема централно място на трапезата, особено когато наближат поредицата зимни поводи за събиране около масата – Коледа, именни дни, Нова година. Заради леката й рецептура, тя е перфектният компаньон на всякакъв тип ястия.
И така, на прага на декември, PROGRESSIVE реши да тества 4 от най-разпространените марки Снежанка на нашия пазар. На помощ отново се отзова лабораторията за сензорен анализ NSF Bulgaria, която предостави салатите на 15 дегустатори за сляп тест, а накрая предостави резултатите за целите на материала. В този брой ще публикуваме малка част от изводите, направени по време на дегустацията.
Четирите марки, които бяха подложени на сляп тест бяха Веселина, Денито, Кенар и Олинеза. Пробите от подбраните марки бяха поднесени в разбъркан ред за всеки дегустатор, като отделните проби бяха обозначени с трицифрен код, съставен от случайни числа. Салатите бяха оценени по следните показатели:
- Външен вид
- Мирис
- Вкус
- Консистенция
- Соленост
- Киселинност
- Хрупкавост на краставичките
- Послевкус
За оценка на показателите лабораторията използва два типа скали. Първата е за 9-бална скала за качествена оценка на продукта – от „много лош“ до „много добър“. Тя се използва за измерване на показателите външен вид, мирис, вкус, послевкус. Втората е 5–бална скала за качествена и количествена оценка, при която се прави количествено измерване на съответния показател и потребителят определя дали даденият показател на пробата, която дегустира е твърде малко, точно както трябва да бъде или твърде много. В случай, че е избрал една от двете крайности – „твърде слабо” или „прекалено силно”, се приема, че потребителят не е удовлетворен от съответната характеристика.
Обобщената оценка след дегустацията се формира от показателите:
- Външен вид – 20%
- Мирис – 20%
- Вкус – 30%
- Послевкус – 30%
При обобщена оценка <5 се смята, че има неодобрение на продукта спрямо показателите, оценени по хедоничната скала. При обобщена оценка >5, се приема, че има одобрение на продукта спрямо показателите, оценени по хедоничната скала.
Цар вкус
При оценката на вкуса, на първо място излиза Олинеза с 6,8 точки, а веднага след нея е салатата на Денито с 6 точки. На четвърто място идва Веселина с 5,5 точки, а последното остава за Кенар с 5,1 точки.
Послевкусът също подрежда в тази последователност брандовете – Олинеза с 6,7 точки, Денито – 6 точки, Веселина – 5,7 точки, Кенар – 5 точки.
Киселинност
Оценката на киселинността показва, че най-голям брой хора – 9 човека, са посочили, че Денито е точно толкова киселинна, колкото харесват. По-кисела, отколкото харесват, 10 човека са откроили пробата на Кенар.
Обобщена оценка
От NSF Bulgaria заключват, че четирите сравнявани мостри получават задоволителен резултат за показателите външен вид, мирис, вкус и послевкус. На първо място излиза Олинеза с 6,75, на второ – Денито с 6,09, следват Веселина с 6,01 и Кенар с 5,54.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай