Списанието

Изберете рубрика:

 

България е страната, в която се създават най-много здравословни продукти

Брой 7 / 8, юли / август 2018

Дата: 27.07.2018 Коментари: 0
Снимки (1)
България е страната, в която се създават най-много здравословни продукти

Пламен Медаров е собственик и управител на „Супер фудс” ООД – компания, чиято основна дейност е свързана с производство на сурови био барчета и крекери. Представител на поколението на младите предприемачи и хората, които вярват, че промяната на начина на живот е ключът към пълноценното и здравословно съществуване. В период, в който популярността на здравословните, био-органик, веган, „чисти” и т.н. храни е в своя апогей, го питаме за мнението му за модерните потребители, спецификата на бизнеса с био продукти и прогнозите му за развитието на този нишов пазар у нас.

Г-н Медаров, преди да се заемете с производството на био продукти сте се занимавал със съвсем различен бизнес. Какво ви провокира да се преориентирате?

Да, така е. Преди да започна производството на био продукти се занимавах със съвсем различен бизнес, който развивах в чужбина. През 2012 година се завърнах в България и разбрах, че се финансират европейски проекти за насърчаване на развитието на предприятията от хранителната индустрия. През следващата година започна изграждането на цеха ни в Драгоман, а през 2014 г. след като посетих най-голямото изложение за био и органични продукти BIOFACH в Германия, взех решение да започна производството на здравословна алтернатива на така наречения „джънк фууд”, а именно сурови барчета. Последствие добавихме към портфолиото ни и крекери, както и пакетиране на био-органик суровини. Днес предлагаме на пазара девет вида сурови барчета и три вида крекери. В момента навлизаме в по-близките до нас пазари, като Гърция, Сърбия, Румъния, а отскоро правим износ и за Австрия. Предстои и пускането на нови продукти през месец август.

Как решавате какъв нов продукт да предложите на потребителите?

Идеите за нови продукти ни идват, като следим тенденциите на пазара. Чрез проучвания на маркетингови агенции виждаме кои видове продукти в момента са актуални и ние разработваме тяхна алтернатива, но в здравословен вариант. Около това се гради концепцията ни за здравословните продукти - даваме на хората това, което искат, но произведено само с натурални съставки. Например, крекерите ни съдържат семена, ядки, сушени плодове и зеленчуци. Продуктът се суши при 42 градуса, за да се запазят всички полезни вещества в него. Идеята за крекерите дойде, след като търсихме алтернатива на хляба и решихме, че те са негов добър заместител, който може да се използва и като добавка към супи, салати и др. С тези продукти сме спечелили няколко награди от изложения, както и със суровия ни бар с ядливи цветя (рози) и пробиотик.

Много иновативни продукти! Как се приемат те от нашия пазар?

За нас българският пазар е показател за това дали един продукт може да бъде успешен и извън границата на страната ни. В момента българският потребител е много претенциозен по отношение на продуктите, с които се храни. Много повече хора вече се интересуват от здравословния начин на живот, четат етикетите на продуктите и отделят повече средства, за да се хранят пълноценно. Нашата страна е позната с това, че е последовател на най-новите световни и модерни тенденции. Не само ние, но и голяма част от колегите създават много иновативни продукти и също като нас посещават международни изложения. Интересно е, че на тези форуми това се забелязва и вече битува мнението, че към момента България е страната, в която се създават най-много здравословни продукти. За да достигнем признанието на международната общност и тя да ни даде тази висока оценка, означава, че общите усилия с тези на нашите конкуренти, дават резултат.

На какво се дължи според вас този засилен интерес към здравословните продукти?

Това е следствие от чуждите инвестиции, благодарение на които успешно се развиват големи компании, базирани в София и големите градове. Вдигна се социалния статус и се изгради една средна класа, която е на европейско ниво. Представителите й наистина много се интересуват какъв начин на живот живеят, какъв хранителен режим трябва да спазват, какво ядат, забелязва се и ръст в активността – спортът става все по-популярен.

Добре де, все се говори, че нашият пазар е много беден, а от друга страна е водещ в иновациите. Беден и иновативен съвместими състояния ли са според вас?

Да, така казано изглежда като странно явление. Но една от нашите цели е да създаваме достъпни био-органик храни. Т.е. цените им да са приемливи за по-голямата част от хората, които искат да се хранят пълноценно. Доказателството за това е, че вече в една от големите търговски вериги може да се закупи суров бар на цената от 0,99 ст. Това само по себе си показва, че ние искаме тази храна да стигне до повече хора.

Разбира се, тук желанието трябва да е на всички, които са по веригата – производители, дистрибутори, търговци. Да се обединяват конкуренти, за да купуват по-голямо количество суровини от България или чужбина. Партньорите са много важни – да се развива портфолиото на дистрибуторите със здравословни продукти, преговорите с ритейлърите също да са с основен фокус върху достъпността, защото доскоро тези храни са били с по-различни маржове, отколкото останалите. Според мен, в това отношение вече е постигнат баланс. Разбира се, цената трябва да бъде балансирана между всички участници във веригата, за да може био и органик продуктите да излязат от възприемането, че са скъпи и не са достъпни за всеки. Това е нещото, което се опитваме да пречупим и до момента се случва много успешно.

Трудно ли беше в началото да убедите партньорите си, че тези усилия си заслужават?

Плюсът в момента е, че всички български и световни дистрибутори, които са работили основно с продукти от така наречената категория „Джънк фууд”, са изключително отворени към здравословната вълна. Това е тенденция, която се забелязва през 2017 – 2018 година. Докато през 2014 – 2015 г. у нас бяха на мода само специализираните дистрибутори на био-органик продукти, а големите търговски вериги тепърва отваряха щандове с подобни стоки и големите дистрибутори отказваха да работят с тази категория, заради ниските обороти, които тя правеше. Съответно в момента тенденцията за преминаване към здравословни храни се наблюдава в цяла Европа.

Няколко пъти споменахте конкуренцията и все пак колко голяма е тя на нашия пазар?

Суровите барове са един по-лесен за правене продукт, защото той е приготвен от 100% истинска храна – плодове, семена, ядки. Съответно конкуренцията там е и по-голяма. Вижда се, че някои от по-големите и известни компании за производство на храни, също включиха в портфолиото си суровите барове. Това е голям плюс за нас, защото по този начин категорията се увеличава и се развива, има по-добра комуникация с клиентите, те са привлечени от рекламните послания, започват да се интересуват, извършват покупка и продажбите растат. Така ние получаваме помощ от конкуренцията.

От друга страна твърдя, че в момента ние сме най-евтиният конкурентен завод в Европа, които произвежда този тип продукти. Това е предимството ни пред другите. За производството на сурови барове се използват предимно фурми, заради вкусовите им качества, а производителите на този плод са много и количествата също, което води до формиране на достъпна цена. Но като цяло плюсът е, че има много производители на био-органик продукти, което води до нормализиране на цената на стоките. Към момента разликата в средната цена между конвенционалните и био суровини в световен мащаб е около 20%. Когото през 2015 г. нямаше достатъчни количества, суровината беше много скъпа.

Какви са наблюденията ви за развитието на пазара?

16 млн. лв. е бил пазарът на био-органик продукти в България през 2014 г., като в момента със сигурност е удвоен. В този пазар влизат няколко категории – продукти от месната и млечна индустрия, плодове и зеленчуци, суровини и производството на сурови барчета, крекери и т.н.

В момента в световен мащаб по-голяма е вълната на веганството, отколкото на биото. Много повече хора се интересуват от растителни диети и изключват консумацията на животински продукти от менюто си, а една от основните причини за това е опазването на околната среда. В Англия и Австралия например, 10% от населението са вегани и около 40% се опитват да се придържат към растителните диети.

Прогнозите на специалистите показват една много тревожна цифра, а именно, че до 2020 г. болестите, които могат да бъдат предотвратени като диабет, инсулт и инфаркт, ще допринесат за 73% от всички смъртни случаи. Според Световната здравна организация 31 милиона от тези смъртни случаи ще настъпят в страни с ниски и средни доходи на населението, много от които са от развиващите се пазари. Поради това много правителствата по света са въвели данъци, организират кампании, наблягат върху етикетирането и реформата в рекламните послания, за да помогнат на потребителите да направят по-здравословен хранителен избор.

В тази връзка как се развиват продажбите?

Всяка година се наблюдава ръст от около 20% на пазара на био-органик продукти. Проучване на „Нилсен” показва една много интересен факт, а именно, че неразвитите в консумацията на „продукти за похапване” пазари като България, Румъния, Сърбия, Албания, генерират по-голям ръст в оборотите. За 2017 г. пазарът на продукти за похапване е отбелязал ръст от 3.4 млрд. долара. Ясно е, че колкото по-ангажирани сме, толкова повече ще търсим полуготови храни, с които да задоволяваме глада си и колкото по-малко време имаме, толкова повече пазарът на този тип храни ще се развива. А ако може и продуктът да е здравословен и да не съдържа вредни за здравето ни съставки, още по-добре. Ето защо и големите международни търговци вече предлагат собствени марки био-органик продукти.

Какъв е профилът на потребителя на тези продукти?

Здравословни снакинг продукти (бел.авт. – продукти за похапване) у нас се купуват от жени на възраст между 18 и 45 години. В по-развитите пазари възрастта се вдига и до над 45+. Там по-възрастните потребители също много се интересуват за здравето си, следват международните тенденции, спортуват. И формират много сериозен пазар.

За съжаление, за този тип продукти у нас все още няма подготвени хора - технолози. Паралелките във висшите учебни заведения са много тясно профилирани и специализирани и все още няма кадри, които да са обучени да произвеждат подобен тип модерни храни.

Какви са предвижданията ви за развитието на пазара на био и органик продукти?

Тенденциите в момента показват, че през следващите 10 години по света ударно ще невлезе веганството. Потребителите живо се интересуват откъде идват продуктите, как се произвеждат, как компаниите се отнасят с животните. В Бразилия например, малките деца се образоват да следят хранителните си навици. Така индустрията на веганството се развива. Прогнозите са, че през 2024 г. пазарът на веган млека ще бъде около 34 млрд. долара в световен мащаб, като тук се имат предвид соевите, бадемовите, кокосовите, оризовите и т.н. млека, които са алтернатива на прясното мляко. На мнение съм, че трябва разяснителна кампания, насочена към хората по отношение на това какво е веганство. Обяснението е съвсем просто – консумират се само 4 вида продукти – плодове, зеленчуци, семена и ядки.

Що се отнася до индустрията, вижда се, че големи компании купуват по-малки стартъпи, за да навлязат в това производство, защото в световен мащаб това е голяма ниша, която тепърва ще се разширява. Но моето мнение е, че страстта, която малките бизнеси влагат и като време, и като усилия в този вид продукти, не може да се сравни с тази на една голяма компания и нейните екипи. Разбира се, има и изключения, но трансформацията е трудна. Трябва много добре да познаваш потребителите, които се влияят от така наречените „инфлуенсъри”, за да бъде продуктът ти успешен. Клиентите искат нещо ново и различно, и компаниите трябва да го създадат. Това изисква гъвкавост и е почти невъзможно да се случи в голяма и тромава структура. Не е нужно да имаш само много пари, уменията трябва да са комплексни.

Какво ще се случи с така популярните преди време био магазини?

Пазаруването на био-органик продукти вече се измества, което е голямо предизвикателство за малките обекти. Те много трудно могат да се конкурират с големите търговци и колкото повече големите навлизат на пазара на био-органик продукти, толкова повече ще изблъскват малките магазини. Според мен, те основно трябва да разчитат на онлайн продажби. За този тип бизнес модата мина, има отлив на интерес към тях, хората искат да отидат на едно място и да напазаруват всичко, което им е необходимо на достъпни цени, дори и био-органик продукти. Тенденциите се променят, което е предизвикателство за малките магазини.

Що се отнася до потребителите, ако по-голямата част от тях се осъзнаят и променят вредните си навици, биха могли да предотвратят много заболявания - чрез правилно хранене, повече спорт, по-малко стрес. Храна, спорт, режим, повторение – това е рецептата за пълноценен и балансиран начин на живот.