Списанието

Изберете рубрика:

 

България става все по-привлекателен пазар за американски земеделски износители

Брой 7 / 8, юли / август 2018

Дата: 27.07.2018 Коментари: 0
Снимки (1)
България става все по-привлекателен пазар за американски земеделски износители

 

Джон Слети работи към американския външнотърговски департамент по земеделие към Министерството на земеделието на САЩ и отговаря за шест страни от Централна и Източна Европа - Полша, България, Румъния, Латвия, Литва и Естония. Основната мисия на департамента е да свързва американското земеделие с останалия свят, с цел да се разширят възможностите за износ.

Департаментът по земеделие на САЩ има 93 офиса, които извършват дейност в 171 държави по света. В тях се работи основно по търговски политики с правителства и международни организации, за да се подобри прозрачността и предвидимостта на търговията със земеделски стоки. Департаментът работи в тясно сътрудничество и с американски земеделски организации и партньори от частния сектор, за да спомогнат за развитието на пазара и да улеснят експорта.

Господин Слети, кои са основните приоритети за земеделските компании, които навлизат на пазарите в Централна и Източна Европа?

Смятам, че американските земеделски компании и износители, които навлизат на пазарите в Централна и Източна Европа търсят стабилни и предсказуеми политика и бизнес климат.

Как оценявате българския пазар на фона на останалите пазари от ЦИЕ, добре развит ли е, кои са неговите недостатъци?

За няколкото месеца, откакто работя в региона видях, че вашата страна предлага добри възможности за американските компании и износители. Стратегическото географско разположение на България и членството й в ЕС я правят много привлекателен пазар. Впечатлен съм от българските компании, с които имах шанс да се срещна, от тяхната иновативност, уникални продукти и глобална визия. Мисля, че вашата държава ще става все по-желан за износителите пазар, поради факта, че покупателните възможности на вашите потребители растат.

Как оценявате възможностите, които се откриват пред американските компании, които търгуват на българския пазар?

Както вече споменах, виждам много потенциал за двустранна търговия между САЩ и България. Големите пристанища в Бургас и Варна, както и тези по река Дунав ви превръщат в ценен международен център и по-специално връзка между Европа и Близкия Изток и Северна Африка. Пътната инфраструктура се разви през последните 10 години и този процес все още продължава, а това ще помогне за построяването на добра местна дистрибуционна мрежа. Местната хранителна индустрия се развива и се нуждае от нови вносни суровини.
Промяната в потребителските навици, увеличаващите се приходи и урбанизацията създават повече търсене на вносни продукти, а разходите за маркетинг са относително ниски. Влагаме много усилия в информирането на американските компании за съществуващите възможности на ваша територия, както и да повишим осведомеността сред българските потребители за американските храни и селскостопански продукти, които са налични на местния пазар.

Кои са основните сектори, в които се фокусират американските компании?

Като регионално земеделско аташе съм по-запознат с американските агро компании, които присъстват на вашия пазар, някои от които развиват успешна дейност в България. Водещи компании като DowDuPont, Cargill и Archer Daniels Midland стъпиха на този пазар и работят в близко сътрудничество с български фермери, доставят и произвеждат изключително качествени продукти и носят със себе си иновации и професионализъм. Други американски компании като Mondelēz и Coca-Cola са лидери в бързооборотния сектор. За нашите компании всички земеделски сектори представляват интерес.

Кои са основните продукти, които се внасят най-много от САЩ?

Най-продавани на вашия пазар продукти са дестилирани напитки, ядки, фъстъци, сушени плодове, снаксове, говеждо и телешко месо, варива и посадъчен материал. Любопитен факт е, че всички бадеми, които се продават на пазара в България, всъщност идват от Калифорния. Нашият офис в София организира множество промоции в ресторанти и супермаркети, чрез които да запознаят местните консуматори с тези продукти.

Как според вас българските потребители оценяват американските продукти и марки?

Много американски продукти присъстват във вашите супермаркети и специализирани магазини за храни и напитки. Вярвам, че българските потребители харесват да експериментират с нови и интересни продукти и търсенето на американски храни се увеличава всяка година. Понякога хората харесват и използват даден продукт, без дори да подозират, че той е с американски произход. Това е така, защото някои от нашите продукти се продават на вашия пазар като български брандове. Ще продължим да работим, за да повишим запознатостта на вашите потребители с високото качество и разнообразните вкусове на американските хранителни продукти.

Как оценявате отношенията между износителите от САЩ и българските търговски вериги?

Търговията с американски храни и напитки в този регион е структурирана по такъв начин, че повечето американски износители не се ангажират директно с български търговци на дребно. Те работят обикновено с български вносители на храни, които доставят до местните търговци на дребно и едро. Освен това много американски доставчици изпращат стоките си до регионални центрове в западно европейски държави. Щом веднъж нашите продукти са достигнали тези места в сърцето на европейския единен пазар, от там могат да се насочат към крайните дестинации. Нашият офис работи в тясно сътрудничество с някои от големите търговски вериги, за да промотира американските продукти. Съвсем наскоро имахме такава промоция с една от големите търговски вериги в София. Според мен това сътрудничество е от полза за всички участници.

Какви инициативи организирахте наскоро в България?

Бихме искали да подпомогнем развитието на взаимноизгодна, устойчива, предвидима и продуктивна търговска среда. Искаме също и да подчертаем високите качества и безопасност на нашите продукти, главно пред вносителите, търговците на едро и на дребно и хотелиерската индустрия. Промотираме различни продукти, работим в посока да свързваме български купувачи с потенциални американски партньори по време на специализирани търговски изложения.