Списанието

Изберете рубрика:

 

Веднъж влезе ли бизнесът в кръвта, няма как да го изоставиш

Брой 5, май 2017

Дата: 31.05.2017 Коментари: 0
Снимки (1)
Веднъж влезе ли бизнесът в кръвта, няма как да го изоставиш

Тази година фирма „Градус” навършва 25 години. Започнала от производството на яйца през 1992 година, днес компанията е лидер в производството на пилешко месо, а съвсем скоро лансира и нов бранд месни продукти „Аз ям!”. За бизнеса, пазарната среда и новите предизвикателства, разговаряме с Ангел Ангелов, собственик на „Градус -1” ООД.

Г-н Ангелов, разкажете малко повече за компанията „Градус”!

„Градус” е компания, която в България е водеща в селскостопанския сектор. В производството на пилешко месо сме изцяло вертикално интегрирани - затворили сме цикъла на производство – от фуража, през яйцата, излюпването и отглеждането на птиците, и птицекланицата за сурово месо. Също така имаме цех за производство на продукти с допълнителна преработка. Като цяло сме единствената компания с напълно затворен цикъл в този сектор. Нашите бази са локализирани в над 10 места на страната. Това е важно от гледна точка на биозащитата, защото бизнесът ни е свързан с отглеждането на живи животни. Ако нещо се случи, трябва да има отстояние между базите. Цикълът е много кратък, а животните са много чувствителни на болести. Например, при епидемията от птичи грип, която наскоро върлуваше, ние успяхме да опазим нашата продукция, но един друг бранш много пострада. Тогава беше унищожена над 60% от популацията на патици в България. Поставени в такава ситуация осъзнахме, че един производител трябва да бъде позициониран на различни места, както сме ние – от Русе до Хасково, през Нова Загора, Стара Загора, Чирпан и т.н.

Малко хора знаят, че ние отглеждаме само родители, от чиито яйца се получават пилета, не отглеждаме стокови кокошки. 80% от продукцията ни на яйца отива за експорт. В момента сме на второ място в Европа по производство на разплодни яйца. Произвеждаме над 11 млн. разплодни яйца на година и изнасяме за над 15 държави – Молдова, Грузия, Украйна, Румъния, Гърция, Ирак и др.

Каква част от бизнеса ви заема брандът „Градус”?

По отношение на експорта „Градус” изнася основно замразено пилешко месо и охладено за по-близки държави. Брандът „Градус” е фокусиран на българския пазар. Това е нашият приоритетен пазар и така и ще остане. Вече 25 години се развиваме като компания, изградили сме позиции, име, бранд, доверие и точно по тази причина искаме да се налагаме на локално ниво.

Какво ново при „Градус”?

Новото е марката „Аз ям!”, която е точно на една година. Това е съвсем отделен бранд на продукти от свинско месо. Един изключително конкурентен сегмент, но колбасите успяха бързо да намерят своето място на пазара. Радваме се, че потребителите разбраха нашето послание, защото изборът на марка беше доста смел. Минахме през над 50 варианта за бранд, а и много маркетинг специалисти се опасяваха, че няма да се разбере от българските потребители. Но те доказаха, че са готови за нови неща и приемат иновациите. Иновация, защото името на марката е глагол и никой досега не си е позволявал са кръсти бранда си по този начин. Факт е,че много бързо постигнахме добра разпознаваемост на марката и голям пазарен дял. Първият продукт беше кренвирш, после пуснахме наденица, а сега вече предлагаме и ТХК (телешки, хамбургски и камчия салами – бел. авт.). Най-новото от бранда е лют кренвирш. Въобще, обичаме да експериментираме.

Защо преминахте към този сегмент, който е по-различен от пилешкото месо?

Преценихме, че за всичките тези години, които сме на пазара, имаме достатъчно ноу-хау, много клиентска база, развита дистрибуция, добро позициониране, за да си можем вече да си позволим да обогатим портфолиото си с още един продукт. Решаващ фактор беше, че миналата година отворихме съвсем ново предприятие за преработка на продукти от месо – пилешко и свинско. Пилешкият кренвирш „Градус” е пазарен лидер. Ние бяхме първите, които пуснаха такъв продукт на пазара. Днес се предлагат над 25 такива продукта. Със свинските колбаси също имаме амбиция да станем лидери на пазара.

Променил ли се българският потребител от преди четири години, когато пак си говорихме?

О, да. Оттогава нещата много се промениха. Самият факт, че вече не си говорим за пилешко месо с вода е голямо постижение. Смея да твърдя, че ние направехме революция по отношение на пилешкото месо и образоването на потребителите. Наехме се да ги информиране кое е качествено и кое не, костваше ни много усилия, но има резултат и вече българите са много по-ориентирани в това, което купуват. Много повече търсят качеството, държат месото да е българско. Консумацията на пилешко месо е около 220 хил. тона годишно, у нас продължава да се предпочита цялото пиле и бутчето, пред бялото месо, което е фаворит в Европа. Но пък също така е факт, че ние предпочитаме да приготвяме храната си у дома, което ни отличава от европейците.

Цената още ли е фактор за пазара?

Цената винаги е била фактор и ще продължава да бъде. Наблюдава се преминаване към премиум продукти. Напоследък е много актуален био сегмента. Ние ще пуснем подобен продукт, когато сме напълно готови за това. Ако решим да го правим, ще го направим така, както трябва. Наясно сме, че това е дълъг процес, изискващ много време. А и това са по-специални продукти, които ще се търсят предимно в големите градове, където живеят хора с по-високи доходи.

Трудно ли е да си пазарен лидер?

Да, трудно е, защото от пазарния лидер се изисква много. Той е първият, към който се гледа и към когото очакванията са много високи. Всяка негова грешка се наказва жестоко. Ако си някоя посредствена фирма, при проблем, ще минеш между капките. А пазарният лидер носи голяма отговорност за продукта си. Това е задължаващо и е голям ангажимент, към който ние се отнасяме много сериозно. С всеки един наш клиент, с който по някаква причина е възникнал проблем, сме се свързали персонално, уточнили сме казуса и сме се постарали накрая той да е доволен. Защото днес всеки един клиент е изключително важен.

Какви са проблемите на бранша?

Изключително сме притеснени от големите количества вносни пилешки меса, които се предлагат в магазинната мрежа. Излагат се предимно на витрината, където етикетът е много малък и трудно се чете. Срокът на годност на тези продукти е не повече от три дни, а цената е много по-ниска. А българският производител е много напред в производството на пилешко месо. Нашият бранш е на световно ниво, не визирам само нас, но и колегите, които общо сме не повече от 5-6 компании. Драстична е разликата в производствения процес, сравнен с този отпреди четири години. Но аз съм сигурен, че българският потребител се е убедил, че българското месо е много по-вкусно и по-качествено от вносното.

А с какво се промени бизнесът през годините?

Оптимизирахме производствата, подобрихме базите, непрестанно инвестираме в модернизация. Процесите също се развиха, качеството на продукцията много се повиши. Новото ни предприятие в Стара Загора е едно от най-добрите в Европа.

Какво е бизнесът за Вас? Искало ли Ви се понякога да му „изневерите”?

Не, напротив. Веднъж влезе ли отровата на бизнеса в кръвта, няма начин да го изоставиш и да се захванеш с нещо друго. Ние правим много нови неща, развиваме различни бизнеси и така става още по-интересно. Навлязохме и в нови сектори, като здравеопазването, например. Опознавайки нов сектор, се увличаш и искаш да направиш още много неща.

Това са много разнородни бизнеси!

Да, така е. Но навсякъде има тръпка. Всяко нещо си има чар. Нямам търпение да отида от единия офис в другия и с екипа да започнем да обсъждаме докъде е стигнало развитието на някой нов проект.

Как така лесно превключвате от един бизнес към друг?

Човек трябва да се научи да превключва на различни теми. Днес това е задължително. Според мен това е едно от основните умения в бизнеса. За да успее да изгражда екипи, добрият мениджър не може да прави всичко сам. Може да го направи само чрез хората и когато е необходимо да е при тях. Няма човек, който да може да се справи сам. Всеки екип очаква от своя лидер да вземе решение, когато трябва, както трябва и да бъде там, където трябва.

На какво Ви научи бизнесът?

Бизнесът ме научи на много неща. На това, че човек трябва да се съобразява с конюнктурата, средата, държавата. Не може нещо, което е научил във Великобритания, например, да дойде и директно да го пренесе на пазара в България. Това не работи. Опитът е много важен. Факт е, че колкото и пъти някой с опит да ти казва нещо, докато сам не се сблъскаш с него, няма да го разбереш. И колкото по-рано го научиш, толкова по-добре.

В тази връзка какъв е съветът Ви към младите хора, които се двоумят дали да напуснат България?

Въпрос на избор е. Аз съм на мнение, че в България няма безработица, защото ние сме в постоянен недостиг на качествени хора. Сигурен съм, че даваме много добри заплати и не е въпрос на пари, а на желание за работа и отдаденост. На запад така се възпитат младите хора от най-ранна възраст. Един човек, който има желание и качества, винаги ще успее.

Ние например, успяхме да върнем от чужбина много български специалисти в медицината. Те са на високо ниво и са работили в други държави повече от 20 години. Върнаха се с целите си семейства, защото видяха, че в родната им страна е направено нещо, което не отстъпва по нищо от световните постижения – условия на труд, ниво на медицина, оборудване. При такива обстоятелства всички с готовност се връщат у дома, защото камъкът си тежи на мястото. Тези хора искат да се развиват тук, тяхното име да се чува тук, да бъдат звезди тук, а не някъде другаде.

Трудно ли се започва нов бизнес? Има ли елемент на риск?

Първата една две години са критични за новия бизнес и ако някой ви каже, че не му се е приисквало да се откаже, не му вярвайте.

Най-важното е да се държи на качеството и да не се бърза. Когато човек бърза, винаги прави компромиси с много неща. Съветът ми е да се изчака във времето и нещата да се правят както трябва. Когато бизнесът е ориентиран към клиента, нещата се получават.

Важна ли е комуникацията на бранда?

Ние вярваме в налагането на бранда, но не само чрез комуникация. Той е един живот, който трябва да се създаде, укрепне и развие. Това важи за всяка една сфера. И още нещо - трудно е в днешния модерен и динамичен свят, ако искаш да се развиваш дългосрочно, да разчиташ само на един бизнес.

Какво е мнението Ви за българския бизнес?

Според мен се развива много добре. Иска ми се да правим повече български продукти с добавена стойност, които да се оценяват на другите пазари. Имаме дадености да го направим. И още нещо - нека бъдем оптимисти! Как ще надъхаш екипа си и ще вдъхваш увереност на клиентите си, ако си песимист? Това е много тъжно и не е добре за бизнеса. Така позволяваме на чуждите компании да влязат на нашия пазар, защото в повечето случаи те са много по-оптимистично настроени от нас.