Списанието

Изберете рубрика:

 

В търговията с бързооборотни стоки трябва да се доказваш ежедневно

Брой 9, ноември 2009

Дата: 01.11.2009 Коментари: 0
Снимки (1)
ЕМИЛ СТЕФАНОВ | изпълнителен директор на „Билла България“ и „Билла Румъния“

"Стойността на средната покупка намалява. Добрите търговци успяват да компенсират това като увеличат посещаемостта в магазините", Емил Стефанов, изпълнителен директор на „Билла България“ и „Билла Румъния“

Г-н Стефанов, тази есен „Билла България” празнува деветия си рожден ден. Лесен или труден беше пътят, който извървяхте за това време?

Търговията с бързооборотни стоки е бизнес, в който трябва да се доказваш ежедневно и в този смисъл „лесно няма”. В нашия бранш клиентите очакват винаги най-доброто качество, на най-добрите цени, с най-доброто обслужване, при това на най-удобното за тях местоположение. Намирането на точните баланси и определянето на приоритети в развитието е истинско предизвикателство. Още повече, когато това трябва да стане в условията на изключително динамична среда. Пазарът в България не е улегнал, а тепърва се преструктурира. Както знаете, у нас все още доминират малките магазинчета и откритите пазари. Модерните вериги заемат около 35% от пазара, като всяка година идват и ще продължават да идват нови играчи. Затова, ако първоначално бяхме в ролята на пионери и трябваше да „запознаваме” по най-бърз и ефективен начин българските потребители с модерния начин на пазаруване, сега сме изправени пред предизвикателството да защитим лидерската си позиция на пазара.

Вие сте в „Билла България” от седем години. Кой е най-яркият ви спомен от този период?

Откриването на всеки нов магазин е един незабравим спомен за мен. В него се въплъщават усилията на многоброен екип професионалисти от различни области, представляващи всички отдели в нашата фирма. Всяко ново откриване е свидетелство за добрия синхрон и качеството на работата в „Билла България” ЕООД. Радостните реакции и поздравленията на хората също са много приятна форма на признание за нашата работа.

Как съчетавате двете си длъжности – изпълнителен директор на „Билла България” и на „Билла Румъния”?

Пътувам между двете страни интензивно и естествено разчитам на високия професионализъм на колегите си. За съжаление ми остава по-малко време за семейството.

С какви предизвикателства се сблъсквате в Румъния?

Пазарът в Румъния е по-зрял, конкуренцията е по-силна, а територията е обширна. Иначе установената култура на потребление в двете страни е сходна.

Какви са плановете ви за понататъшно развитие в България?

До края на годината ще открием още магазини и общият им брой ще възлезе на 65. През следващата година ще продължим активната си експанзия като открием още поне 20 магазина.

Напоследък откривате по-малки по площ супермаркети (в „Дружба“ 2, „Билла Ялта”). Планирате ли да въведете по-малък формат, тип „удобен магазин”?

Нашият формат е ясен и това е “супермаркет”. В рамките на този формат имаме различни варианти магазини според размера на търговската площ. Тя варира между 450 и 2400 кв. метра.

Rewe Group, част от която е „Билла България”, има и много други „марки” търговски обекти. Очаква ли се навлизането на някоя от тях в България?

Съвсем скоро ще отворят врати първите магазини Penny. Това са типични дискаунтъри, работещи успешно в Германия, Австрия, Чехия, Унгария и Румъния.

Имате ли намерение да откривате „Билла” като част от търговски центрове?

Вече има супермаркети “Билла”, разположени в търговски центрове във Варна, Добрич, Силистра, Сандански, в София в кв. „Дружба“. Скоро предстои откриване на наши магазини в първия мол в Габрово, както и в търговски центрове в Перник и Русе.

Какъв дял заемат вашите собствени марки в продажбите ви?

Продуктите с нашата марка Clever заемат около 9% от общите ни продажби, което определя собствената ни марка като изключително добре позната на българските потребители.

Какво очаквате да се промени на пазара на бързооборотни стоки в близко бъдеще?

Очаквам делът на веригите за „модерна търговия” да нарасне за сметка на малките магазинчета и откритите пазари, и естествено „Билла” да затвърди лидерската си позиция в сегмента на супермаркетите.

Наблюдавате ли промяна в поведението на потребителите заради кризата и каква е тя?

Няма да издам голяма тайна като кажа, че стойността на средната покупка намалява. Добрите търговци успяват да компенсират това като увеличат посещаемостта в магазините. По принцип в „Билла” няма практика да се коментират общи въпроси и тенденции на пазара, защото това не е основния предмет на нашата дейност. Ние естествено следим ежедневно промените в структурата на нашите продажби по основните стокови групи, но тази информация не е публична и има конфиденциален характер.

Каква е вашата рецепта за противодействие на финансовата криза?

На финансова криза може да се противодейства с национална програма или сериозно координирани международни мерки. Ние можем само да се адаптираме към условията на пазара. Затова „Билла”, отчитайки по-силната чувствителност към цените, предлага на своите клиенти четири различни начина да спестяват пари, докато пазаруват. Това са: класическите промоции/акции - продукти с голяма отстъпка, която в определени случаи надвишава 50% за кратък (едноседмичен) период от време; продуктите от собствена марка Clever, които предлагат изключително добро съотношение цена-качество; промоции от програмата „Билла Плюс”, при които се дава изгодна единична цена при покупка на няколко бройки от даден продукт, атрактивна цена при покупка на комбинация от продукти, специален подарък или гратисно количество и програмата „Билла Карта”, която е и по-нова. При нея собствениците на клубната карта получават точки при покупката на определени продукти. На края на всеки месец точките се трансформират в левове, които могат да се използват за плащане в „Билла”. Скромен опит за подпомагане на националната икономика, работеща в условията на криза, е акцията, която планираме за началото на ноември. Под мотото “Да живее България” в продължение на една седмица ще промотираме само български продукти. Надявам се, че стимулирайки тяхното потребление, ще помогнем на българските производители.

Въпросите зададе Христина Димитрова