Списанието

Изберете рубрика:

 

Десет години сме новатори в бранша

Брой 11, ноември 2020

Дата: 03.12.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Десет години сме новатори в бранша

 

1,12 млрд. лв. е съвкупният ефект от дейността на „Лидл България” върху българската икономика. Това сочи докладът на Института за пазарна икономика (ИПИ), представящ оценка за социално-икономическото въздействие от дейността на компанията върху икономиката на страната за 2019 г. Освен с чисто икономическите показатели, търговската верига се гордее с иновациите, които през годините е внедрила на българския пазар. През 2020 г. „Лидл България” празнува 10 години от стъпването си у нас.
 
Интервю с Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на „Лидл България”
 
Г-жо Драгийска, Lidl празнува 10 години на българския пазар. Още с откриването на първите магазини интересът към тях беше много голям. На какво, според вас, се дължи този феномен? (моля, тук да споменете броя магазини, открити до момента)
 
Lidl беше последната от големите вериги, която стъпи на българския пазар и ние трябваше да успеем да се наложим в условия на голяма конкуренция. Подготвяхме се 3 години, за да можем на 25 ноември 2010 година да отворим едновременно 14 магазина в 11 града – невиждана до момента практика. Усилията на екипа, който тогава наброяваше 300 души бяха наистина неимоверни, но резултатите си струваха. Oще от първия ден всичко заработи, сякаш е работило години наред – това за нас беше голямо постижение, което ни показа най-важното нещо - че моделът на Lidl ще работи на българския пазар. 
 
Имаше ли необходимост от адаптация към българския пазар през годините или моделът се прие радушно от българския потребител?
 
Избрахме да открием магазините с атрактивни промоционални цени, за да привлечем максимално количество клиенти, които да влязат при нас и да се убедят лично в качеството на стоките, които предлагаме. Бяхме уверени, че няма как да не го оценят, но процесът по изграждане на доверие беше дълъг. Все пак една от отличителните черти на нашия бизнес модел са собствените марки, а преди 10 години самата идея за собствени марки не беше позната на българския пазар така, както е днес. За нас беше важно да докажем на потребителите, че качеството и цената са съвместими понятия и те могат да ги открият именно в нашите собствени марки. Това обаче изискваше да обясним какво стои зад нашия модел, как се гарантира високото качество, как се постигат ниските цени. Защото нашият бизнес е такъв – явяваме се на изпит пред клиентите ежедневно.
Това предопредели ролята ни на новатори в бранша не само като продукти, но и в редица други аспекти на бизнеса. Тук визирам продуктовите иновации на серията колбаси Clean Label с чисти рецепти и без изкуствени овкусители, оцветители и консерванти, на премахване на механично обезкостеното месо от колбасите собствена марка във всички ценови сегменти. Lidl бе първата хранителна верига с телевизионна реклама – днес нашия сектор трайно е сред топ рекламодателите в страната. Бяхме новатори и в нехранителния асортимент като показахме на клиентите, че модата може да влезе в супермаркета, където се предлага висококачествен текстил с модерен дизайн за цялото семейство. Примерите за иновативност са десетки, но за нас най-важен е цялостният резултат – мисля, че успяхме да преведем на достъпен потребителски език бизнес модела на Lidl – модел, стъпващ на убеждението, че високото качество може и трябва да бъде масово достъпно, и да спечелим не само тяхното доверие, но и да ги превърнем в истински почитатели на бранда. 
 
Темата за българските продукти стана много актуална напоследък. Какви инициативи предприехте вие, за да отговорите на очакванията?
 
В „Лидл България” работата с българските производители никога не е била въпрос на кампания или модерен тренд - напротив. За нас работата с български производители е ключов елемент от дългосрочната ни стратегия за развитие и ние работим активно с тях от стъпването ни на българския пазар досега. За тези 10 години изградихме устойчиви дългосрочни партньорства с десетки български компании, като към момента българските доставчици, с които работим са над 260. Ако продължим темата за иновативността – ние бяхме първата верига, която още преди 3 години пусна цялостен асортимент от български продукти в продуктовата линия „Родна стряха“, която към момента включва 90 продукта от български производители и портфолиото постоянно расте. За българските производители предоставяме различни възможности за реализация – от една страна в търговската ни мрежа в страната като производители на наши собствени марки или с техните търговски брандове, а от друга – реализация в европейската мрежа на Lidl.
Стартирахме износа на български продукти през 2012 г., когато сме изнесли само в една държава. За тези осем години ръстът ни е ежегоден – само за миналата година чрез Lidl български продукти са достигнали до 23 европейски държави, а реализираният оборот надхвърли 40 млн. лв. За първите девет месеца на 2020 г., въпреки всички трудности, отново бележим ръст от 12% в стойността на реализирания износ. 
 
През какви етапи преминаха българските производители през годините, за да съумеят да отговорят на вашите изисквания към тях?
 
Успехът на Lidl на всеки локален пазар е тясно свързан с възможността да изгради работещи дългосрочни партньорства с максимален брой местни производители. Това означава, освен ди им осигурим възможности за реализация на техните продукти, да им предоставим и цялостна подкрепа и ноу-хау за разрастване, модернизиране и сертифициране на производствата им. Ние изключително държим да имаме стриктен контрол върху качеството през целия цикъл – от избора на суровини до зареждането на продуктите на регалите – и имаме ясни критерии как това да се случва.
През годините сме доказали многократно, че така им помагаме дългосрочно да повишат конкурентоспособността си и да се реализират на външните пазари. Цифрите недвусмислено показват, че се справяме, защото само за последните 5 години приходите на 25-те най-големи наши български партньори са се увеличили с над 77%, а заетите в тях - с 20%. Но всички тези резултати са продукт на едно съвместно партньорство, защото със своя професионализъм и отдаденост, нашите български партньори са допринесли значително за тези успехи.
 
Пандемията с COVID-19 промени пазарната среда. Какво направихте вие, за да осигурите безопасна среда за клиентите в търговските обекти?
 
Пандемията завари всички ни неподготвени за случващото се, а нашият сектор беше от тези, които попаднаха на първа линия и трябваше изключително бързо в движение да променяме процеси и дейности, за да успеем да бъдем максимално адекватни на ситуацията. Първата ни грижа естествено беше безопасността – както на нашия екип, така и на клиентите, затова и огромните ни усилия се фокусираха в тази посока – да осигурим максимална защита с хигиенни мерки, работещи процедури и пропускателни режими.
Извън това като допълнителна мярка успяхме в много кратки срокове да осигурим плексигласови прегради за всички каси във всичките ни магазини в страната,  не беше  лесно и тук не става дума само за сразходите, които по последни разчети са над 2 млн. лева, а и за огромните усулия инвестирани в условия на една такава извънредна обстановка. Едновременно с предпазните мерки трябваше да прекроим всеки един процес и да направим така, че логистиката и доставката на стоки да не пострада, да не липсват стоки от първа необходимост и мисля, че се справихме повече от отлично като тук визирам всички колеги в сектора, и не позволихме празни рафтове, както това се случи в много други страни.
Не на последно място трябваше да намерим начин да дадем увереност на нашите служители, че компанията твърдо стои зад тях и гарантира на тях и семействата им сигурност в тези несигурни времена.  Втората вълна на пандемията, в центъра на която се намираме в момента, ни завари вече подготвени – така че изпълняваме с ясен протокол всички най-високи мерки за безопасност и хигиена и мисля, че неслучайно получихме международно признание за това – „Лидл България” е първата хранителна верига у нас, която получи сертификат Covid Shield – най-високо ниво „Отлично”, от представителите на TÜV AUSTRIA за страната. Той гарантира, че компанията е предприела и продължава да прилага всички необходими мерки за осигуряване на безопасна среда за своите служители и клиенти.
 
Пандемията промени ли кошницата на купувачите? Наблюдава ли се разместване в продажбите на различните стокови групи, както и промяна в стойността на касовия бон?
 
Пандемията за жалост промени всички аспекти от живота ни, в това число и начина ни на пазаруване. Тревожността за утрешния ден съвсем естествено се отразява и върху избора ни за какво и как да похарчим парите си – хората видимо предпочитат да купуват предимно стоки от първа необходимост и ограничиха търсенето на по-луксозни или екзотични артикули.
След първоначалната истерия по презапасяване, нещата бързо се нормализираха. Една част от хората се стремят да пазаруват по-рядко, но в по-големи количества, въпреки че немалък процент от клиентите запазиха обичайния си ритъм. И в тази сложна обстановка фокусирахме усилията си в това да бъдем максимално полезни за нашите клиенти и внимателно съобразяваме зареждането си спрямо техните очаквания – разработихме нови продукти - само за първите 3 месеца от началото на кризата вкарахме 92 нови български продукта и продължаваме да добавяме още нови към нашия асортимент, инициирахме допълнителни промоционални активности с продукти, имащи за цел да подпомогнат и облекчат семейните бюджет, като например периодичн опредлагане на по-широка гама от продукти с XXL опаковки и други.
 
Наскоро представихте приложението Lidl Plus. Разкажете малко повече за него – какви възможности предлага на потребителите и какво показват данните за ползването му до момента?
 
Нашия подход се отличава освен с прецизност и внимание към детайла и с това, че се стремим с всичко, което правим да даваме добавена стойност за клиентите си. Затова нарекохме Lidl Plus нашият дигитален подарък за тях по случай 10-годишнината ни, защото това е още една възможност да оптимизират бюджетите си и до облекчат домакинствата си, което считаме за наша отговорност в тези трудни за всички ни времена.
Това става по лесен и достъпен начин – приложението предлага нови отстъпки и промоции, допълнително над всички седмични такива, които традиционно предлагаме и по този начин в комбинация от всички тях всеки клиент би могъл да направи разнообразно пазаруване на по-добри цени – това е най-общо философията на Lidl Plus. Целта ни е да развиваме приложението във времето, като го адаптираме към навиците за пазаруване на всеки отделен потребител, така че да бъде оптимално полезно и релевантно за него.
Резултатите още в първите седмици, след като го лансирахме на пазара показват, че сме на прав път и сме успели да отговорим на очакванията на нашите клиенти, защото от началото до момента  приложението стана най-сваляното и в двата водещи онлайн магазина за мобилни апликации. До момента продължава да бъде най-предпочитаното приложение от българите, ползващи и Android, и iOS устройства. 
 
Иновация, качество, цена, сигурност – коя дума от изброените описва най-добре „Лидл България”?
 
Четирите, свързани в едно изречение: Иновативността е част от ДНК-то на Lidl като компания, благодарение на иновативни подходи, решения и технологии ние се стремим и успяваме да предложим на нашите клиенти сигурността, че при нас ще открият това, което им трябва винаги с постоянно качество и на оптимална цена.