Списанието

Изберете рубрика:

 

За нас българският пазар е важен и с голям потенциал

Брой 7, септември 2009

Дата: 01.09.2009 Коментари: 0
Снимки (1)
РАДУ МУНТЕАН | генерален мениджър на Overseas Group

"Обмисляме и възможността за инвестиция в производствени мощности, ако пазарът покаже такава необходимост", Раду Мунтеан, генерален мениджър на Overseas Group

Г-н Мунтеан, какво е специфичното за компанията, която представлявате – Overseas Group Impex SRL и за продуктите, които тя произвежда?

Overseas Group е част от група компании със смесен капитал и белгийско – румънско участие, с бизнес за над 100 млн. евро на румънския пазар. Заедно с развитата търговска дейност, компанията притежава две от най-модерните предприятия за производство на брашно и хлебни изделия в Източна Европа. В тези предприятия са вложени големи инвестиции за въвеждане на най-нови технологии, например оборудвани са с машини на швейцарската фирма Buhler за производство на пшенично и царевично брашно и една от най-модерните линии за производство на макаронени изделия. Капацитетът за производство на брашно е над 20 000 тона месечно, а капацитетът за производство на паста продукти надвишава 2000 тона месечно. Нашата компания е вертикално изградена, т.е. притежаваме предприятия и дистрибуторска мрежа. Контролираме цялата верига при производството на брашна, хлебни изделия и макаронени продукти – от качеството на суровината, през крайния продукт, до дистрибуцията на пазара и подреждането на рафта в магазина. Продуктовото ни портфолио е фокусирано върху две основни марки Baneasa и La Grande Famiglia – марки, които предлагат разнообразна гама продукти – пшенично брашно, царевично брашно, макаронени изделия и консервирани зеленчуци, риба, гъби, домати, готови храни, сосове за макарони и др.

Какво прави Overseas лидер в производството на макаронени изделия на румънския пазар и на този в Молдова?

Към този момент компанията е признат лидер едновременно по обем и стойност на пазара на паста продукти и брашна. Когато говорим за нашето производство, основните ни предимства са използването на модерните технологии и високите ни критерии за качество. Нашите фабрики са сертифицирани по ISO и НАССР и актуализирани съгласно всички европейски норми за хигиена и безопасност на храните. Що се отнася до продуктите, които дистрибутираме, предимството ни е в договарянето на големи количества, което ни позволява да предлагаме конкурентни търговски условия и цени.

Защо Overseas реши да навлезе на българския пазар?

За нас това е един важен пазар с голям потенциал. Още повече, че България е подходяща от гледна точка на географското й разположение – близо до Букурещ, където се намират нашите фабрики. Търговията на дребно във вашата страна е много динамична, непрекъснато се променя, става все по-модерна, което създава условия за увеличаване на разпространението на продуктите и ги прави достъпни за по-широк кръг потребители. Друга причина за навлизането ни на българския пазар е, че в производството на макаронени изделия в България през последните години не са правени инвестиции за въвеждане на нови технологии. Качеството на нашите продукти е определено по-високо от това на сходни продукти, които се предлагат на местния пазар. Нашите макаронени изделия имат много приятен цвят и вкус, запазват първоначалната си форма при варене и притежават редица други предимства. Те са на нивото на тези, които се внасят от Италия и Гърция. Много е важно, че цената е съобразена с икономическите условия и покупателната сила на местния пазар. Накратко, нашата стратегия е да запълним една пазарна ниша, а именно да убедим потребителите на местни паста продукти, че могат да получат по-добро качество при сходна цена и едновременно с това да предложим на любителите на вносна паста същото качество на подобра цена.

А какви са плановете ви за нашия пазар?

Целта на Overseas е да бъде на една от първите две-три позиции за всички продукти, които ще предложим на българския пазар. Но ако говорим за пазара на макаронени изделия, основната ни цел е да станем лидер. Притежаваме всичко, което необходимо за да го постигнем производствени стабилен финансов ресурс. Искаме да се развиваме бързо наложим хранителните продукти с марката La Grande Famiglia, а може би и други наши марки. Продуктите ни ще бъдат мащабно дистрибутирани и ще могат да се намерят в голям брой от търговските обекти за продажба на дребно и, надявам се, в по-голямата част от международните търговски вериги. Нашият 15-годишен опит с всички международни вериги, които присъстват в Румъния, ни дава основание да бъдем оптимисти по отношение на сътрудничеството ни с тях и в България. В тази връзка наскоро открихме офис в София, защото искаме да участваме в бизнеса директно, да бъдем близо до нашите потребители и дистрибутори, да разберем особеностите на местния пазар и бързо, и ефективно да се адаптираме към динамиката му. Нашият екип в България се управлява от г-н Пенко Въргулев, който има дългогодишен професионален опит в търговията на национално и международно ниво. Обмисляме и възможността за инвестиция в производствени мощности, ако пазарът покаже такава необходимост.

Кой ще е първият продукт, който ще представите на българските потребители?

Продуктите, на които ще заложим в началото, са тези, в чието производство сме специализирани – макаронените изделия. Това са продуктите с марка La Grande Famiglia във вариант и разфасовки, специално създадени за българския пазар. Те всъщност вече се разпространяват в търговската мрежа на България повече от две години. Това беше период, в който ние проучвахме пазара, запознавахме се с местните специфични нужди и изграждахме стратегически план за дългосрочно развитие. Това, което предстои да се случи в България, представлява професионален подход към пазара, внимателно сегментиране на всеки канал за разпространение и междувременно изграждане на марката – марка, която съвсем скоро ще има решаваща дума именно в областта на хранителните продукти в България. Следвайки тази стратегия ние ще предложим на българския потребител част от продуктите, които произвеждаме – пшенично брашно, царевично брашно, грис, и др., а също и продукти, които дистрибутираме – например консервирани храни.

Освен вашите собствени марки, вие произвеждате и марки за търговски вериги. Каква беше основната причина, за да започнете този вид бизнес?

Решението да навлезем в сегмента „Собствена марка” беше взето преди много години. Overseas Group беше на практика сред първите компании, производители на “собствена марка” в Румъния и със сигурност първата компания, стартирала производството на “собствена марка” за веригите супермаркети в областта на мелничарството, хлебопроизводството и производството на паста изделия. Това е начин да се използват производствените мощности, да се оптимизират разходите – производствени и логистични и да се изградят силни бизнес взаимоотношения с дистрибуторите. Има също и стратегически причини – това е възможност да се присъства във всички пазарни сегменти. В допълнение има и маркетингови мотиви, защото една от основните ни цели е да следим отблизо нуждите на всички видове потребители. Така че натрупаното ноу-хау от производство и продажба на собствени марки е много ценен ресурс и това допринася за нашия последователен успех.

С кои търговски вериги работите?

В Румъния си сътрудничим при изключително добри условия с всички търговски вериги. Бих искал да спомена в тази връзка Metro, Real, Carrefour, Kaufland, Cora, Auchan, Billa, Selgros, Plus, Penny Market, Profi, Del Haize и т.н., партньори, на които доставяме месечно почти 1000 тона макаронени изделия от марките на Overseas Group. За много от тях произвеждаме продукти “собствена марка”, което засилва нашето партньорство. В момента произвеждаме повече от 500 тона макаронени изделия “собствена марка” на месец за веригите супермаркети. В България вече осъществихме контакт с по-голяма част от търговските вериги и представихме нашите планове и намерения. Сега сме в процес на разговори с всички тези потенциални партньори. Уверен съм, че съвсем скоро нашите продукти ще бъдат по рафтовете на супермаркетите. Бих искал да спомена, че навлизането на нашите продукти на българския пазар ще бъде подкрепено с много силни и ефективни промоционални кампании, предназначени да привличат вниманието на потребителите и да стимулират тяхното решение за покупка. Радвам се да обявя, че вече имаме установено бизнес сътрудничество с търговската верига „Фантастико” в София и бих искал да се възползвам от възможността да им благодаря, че ни гласуват доверие и ни предоставят възможност да докажем нашия потенциал. Уверен съм, че в скоро време и международните търговски вериги ще приемат нашите предложения за сътрудничество. А на традиционния пазар вече присъстваме с нашите макаронени изделия в повече от 3000 търговски обекта, чрез дистрибуторската мрежа и логистичната база на нашите партньори „СОЛАРИС 999” ЕООД, със седалище и централен склад в Пловдив и други четири регионални складови бази в София, Бургас, Варна и Хасково. През септември и октомври месец ще предложим на нашите настоящи и бъдещи клиенти силна маркетингова кампания, целяща повишаване на дистрибуцията и позициониране на продуктите на пазара, предлагайки специфични стимули за потребителите и персонала на магазините, както и за собствениците на търговски обекти.

Планирате ли да произвеждате собствени марки за търговските вериги в България?

Това е част от нашата стратегия за пазара в България. Сегментът „Собствена марка” е много интересен за нас и вярваме, че можем да бъдем изключително конкурентни по отношение на качеството и разходите за доставка, както за продуктите, които произвеждаме, така и за тези, които дистрибутираме. Фактът, че имаме големи сезонни договори с нашите доставчици и следователно закупуваме значителни количества от тях, ни дава основание да вярваме, че можем да предлагаме конкурентни условия, дори и за категорията „Консервирани храни”, сегмент, в който сме много активни. Постепенно ще предложим на веригите супермаркети в България много широка гама от продукти “собствена марка”. И съм сигурен, че ще стартираме доставки на подобен тип продукти съвсем скоро.

Въпросите зададоха Христина Димитрова и Катя Джатова