Списанието

Изберете рубрика:

 

Извънредното положение показа гъвкавост и адаптивност на търговците от кварталните магазини

Брой 4, април 2020

Дата: 29.04.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Извънредното положение показа гъвкавост и адаптивност на търговците от кварталните магазини
 
Лазар Младенов, Търговски директор „Градус“ и Гергана Лукова, Маркетинг директор „Градус“
 
Спад или ръст в продажбите отчитате от началото на пандемията у нас? 
Предвид извънредните обстоятелства нито месец март, нито текущият април, могат да бъдат основа за някакви прогнози. Очевидно е, че потребителските нагласи се променят и хората пазаруват по различен начин. Но ще трябва време, за да можем да направим по-точен анализ.
 
Как се справяте чисто логистично в условията на извънредно положение, наложено от правителството?
Придвижването на регионалните ни мениджъри и търговски представители се осъществява в съответствие с наложените от правителството правила (попълнена декларация и служебна бележка, издадена от работодателя). Забавянето на изградените КПП води до съкращаването на времето, с което разполагат, но все пак и според вътрешните ни правила подобни пътувания към момента следва да бъдат добре прецизирани и разредени.
 
С бума на масовото пазаруване от първите седмици, къде според вас се генерират повече продажби – в модерна търговия, в обектите от тип традиционна търговия (малки магазини) или онлайн магазините?
В първите дни от извънредното положение доста осезаемо се усети липсата на достатъчно лични предпазни средства в аптечната мрежа. Това със сигурност подтикна хората да се обърнат най-вече към възможността за онлайн пазаруване и ограничаване на преките контакти. Първоначално масовото пазаруване бе съсредоточено в големите търговски вериги и предизвика дълги опашки от чакащи пред тях клиенти. Това на следващ етап пренасочи търговията към обектите от традиционната търговия и бяха предпочетени малките квартални магазини.
 
Наблюдават се и интересни промени и в самите магазини. Малки квартални зарзаватчийници добавиха в магазините си хладилна витрина с яйца, кори за баница и няколко вида млечни продукти.
 
В магазините на “Аванти” (чийто основен фокус е продажбата на алкохол, сладки и солени изделия – бел.ред.) вече може са се купи хляб, спагети, ориз, лютеница, олио и брашно, като асортиментът се увеличава и променя непрекъснато. Предвид изискванията да се влиза по 2-3 в магазин и по-дългото изчакване пред магазините, това улеснява потребителите и им спестява чакането пред още един магазин и същевременно показва гъвкавост и адаптивност на търговците от кварталните магазини.
 
Какви са плановете ви за комуникация на вашите брандове? Ще лансирате ли в тези 3 месеца нови брандове, или кампании и как ще ги комуникирате?
Още преди въвеждането на извънредното положение работихме по няколко нови продукта. При някои от тях сме на етап дизайн на опаковка, при други – все още работим по самия продукт. В тази ситуация, разбира се, нещата се случват по-бавно, но не сме се отказали от плановете да предложим нови неща на нашите клиенти.
 
Очаквате ли спад на пазара на хранителни продукти като цяло и във вашите категории в частност и кога най-рано според вас може да се очаква възстановяване?
Както вече казахме, наблюдават се промени в потребителското поведение. Хората обмислят покупките си по-внимателно. От една страна заради ограниченията за излизане и промяна в ритъма и начина на пазаруване, от друга – заради усещането за несигурност и притеснения за бъдещето. Със сигурност ще има спад в някои категории хранителни стоки и повишено търсене – в други. Всичко зависи от това колко дълго ще продължи карантината, какви ще са икономическите последици за пазара на труда, затова и прогнозите са трудни и в повечето случаи краткосрочни.