Списанието

Изберете рубрика:

 

Излизането от кризата е бавен процес

Брой 6, юли / август 2009

Дата: 01.07.2009 Коментари: 0
Снимки (1)
Адмир Дуракович, управител на “Кавен Орбико”

"Нашето портфолио е доста балансирано и в случай на спад в една от дивизиите, в другите или запазваме същите нива, или имаме ръст", Адмир Дуракович, управител на “Кавен Орбико”

Господин Дуракович, бихте ли се представили с няколко думи пред нашите читатели?

На 32 години съм, роден съм в Босна и Херцеговина, в Сараево. Там завърших Икономическия университет със специалност маркетинг. След като завърших работих в няколко различни фирми, но в последните осем години съм в Orbico Group. Започнах в Босна като търговски представител, след това станах местен супервайзор за P&G и после sales manager на същата дивизия. Бях и заместник на изпълнителния директор на клона на Орбико в Сараево. След което през юли 2006 дойдох в България, за започването на дистрибуция на цигари и създаването на Philip Morris дивизия в “Кавен Орбико”. През 2006 ние спечелихме търг за дистрибуция на Philip Morris и аз бях лидер на проекта от страна на дистрибутора и заедно с представителството на Philip Morris, направимe организацията, наехме хора и стартирахме дистрибуцията за България. Работих по този проект около шест месеца и когато мандатът на предишния управител на “Кавен Орбико”, Юре Трешан, изтече, аз заех неговата позиция.

Бихте ли разказали малко повече за компанията в международен план?

Първият опит за дистрибуция на бързооборотни стоки започва преди около 30 години в Хърватска, тогавашна Югославия от Бранко Роглич, собственик на Orbico Group. Той беше една от ключовите фигури в компанията Croatia Baterije в Загреб, която произвеждаше батерии Varta и фенерчета. През 1990 се основава Orbico Slovenia като една от първите частни компании на територията на бивша Югославия. През 1991 компанията започва дистрибуция на продуктите на P&G в страната, която през 1993 става ексклузивна. През 1992 Orbico Slovenia започва дистрибуцията на батерии Varta. Същата година се основава и хърватският клон на компанията в Сплит. През 1997 е основана Orbico Bosnia and Herzegovina, а през 2004 е открита “Кавен Орбико България”. През 2007 година се започна интеграция на “ КI Logistics”, които до тогава бяха логистичен партньор на “Кавен Орбико България” заедно с още няколко компании. От 2004 имаме клон в Македония, а от миналата година съществува и Orbico Сърбия и Orbico Косово, а най-новият ни проект – Orbico Moldova работи от четири-пет месеца като ексклузивен дистрибутор на P&G за страната. Като територия в момента покриваме бивша Югославия, без черна Гора, България и Молдова, като стратегическата ни цел е да навлезем и в Румъния. Нашите най-важни партньори в международен план са Procter&Gamble, Philip Morris, Mars, Shell Lubricants, Kraft Foods International, Johnson Wax, General Electric, Bolton Manitoba, Mattel, Fructal, козметичните компании P&G Prestige, Inter Parfums, Elizabeth Arden и Coty. Това е, общо взето, представянето на компанията в международен план. Миналата година имахме рекорден оборот от 690 млн. евро, като за тази година целта ни са той да достигне около 840 млн. евро и дори да ги надхвърли.

Как очаквате това да стане в ситуация на рецесия?

Ще стане. Благодарение на органичен ръст с много от нашите сегашни доставчици и с нови договорни споразумения на настоящите и нови пазари.

Нека поговорим малко и за бизнеса на “Кавен Орбико България”

Компанията започва дейността си през 2003 година. През миналата година имахме оборот от 250 млн. евро, а за тази година сме си поставили за цел да имаме оборот от около 300 млн. евро. Общата ни складова площ е около 17 000 кв.м., имаме 500 автомобила и микробуса, близо 14 000 клиенти и малко над 1000 служители. в България наши партньори са P&G, Philip Morris, Mars, SC Johnson, Shell Масла, Bolton Manitoba и сме логистични партньори на Kraft, Wrigley и Intersnack. Партнираме си и с мобилния оператор Globul, на когото сме ексклузивен дистрибутор на ваучерите за зареждане на предплатените карти. През 2003 година започнахме като дистрибутор на продуктите на Varta, a през следващата станахме партньор на P&G. През 2005 включихме марките продукти за коса Wella и Londa, които са част от P&G в глобален мащаб и станахме дистрибутори и на SCJohnson и Mars. През 2006 добавихме към портфолиото си Gillette и Philip Morris. С включването на продуктите на Gillette, се отказахме от разпространението на батериите Varta, тъй като част от портфолиото на Gillette включва Braun и батериите Duracell, което би създало сблъсък на интереси. През 2007 година един от най-важните ни проекти беше интеграцията на логистичния ни партньор КI Logistics. През същата година започнахме да разпространяваме и маслата на Shell. Това беше пилотен проект, в който те прехвърлиха бизнеса си на един макро-дистрибутор и понеже беше успешен ход, в момента те прилагат този бизнес модел и в други страни. След успеха постигнат тук в България, Orbico Group стана регионален партньор на Shell в още няколко страни. С интеграцията на КI Logistics, поехме логистиката на Wrigley и Intersnack. През 2008 продължихме с развитието на инфраструктурата си. За нуждите на Kraft построихме първата част от логистичната ни база в Елин Пелин и стартирахме логистично обслужване през юли 2008. в началото на настоящата година започнахме и изграждането на фаза 2 от базата – температурно контролиран склад с капацитет от 3700 палетоместа.

Какви са плановете ви за тази година?

Целта ни е да сключим договори с три нови партньора, да имаме оборот от 300 млн. евро и да продължим с развитието на логистичните ни възможности. За момента купуваме две логистични бази – във варна и Бургас. Подписали сме предварителни договори, за Бургас предстои да подпишем и нотариален акт. Също ще запазим фокуса върху контролирането на ежедневните ни разходи, развитието и обучението на персонала и поддържане на най-добри условия за обслужване на нашите партньори и клиенти.

Тези бази са изградени специално за вас или купувате вече готови и разработени бази?

В Бургас бяхме под наем в тази база и тя много ни хареса, защото изцяло отговаря на нуждите ни и има потенциал за развитие. във варна купихме обект, готов на 60% и до края на годината предстои да го завършим. в центъра ни в Елин Пелин става въпрос за голям обект с около 52 дка земя. Целият проект трябва да се случи на три фази. Фаза 1 е вече завършена и тя е за нуждите на Kraft. Тя има 7 500 палето-места и е комбиниран склад като една част е така наречения „сух склад”, а другата част е склад с контролирана температура за складиране на кафе и шоколад с co-packing център. Фаза 2 вече се строи и очакваме до 15 октомври да получим Акт 15 за завършен строителен обект. до края на юли предстои да подпишем предварителен договор за собствеността върху целия този обект – земята и Фаза 1 и Фаза 2, като Фаза 3 в момента е на ниво проект. Тя ще е най-голяма и площта й ще бъде някъде около 30 дка. Ще има около 36 000 палето-места, като от тях почти 30 000 ще бъдат изцяло автоматизирани. След покупката на комплекса от двете фази и прилежащата земя, ще решим как да подходим към третата фаза.

Вие споменахте, че за тази година планирате три нови партньорства. Бихте ли разкрили някакви подробности?

Вече подписахме договор с Bolton Manitoba за марките им WC Net, WC Net Energy, SMAC и т.н. От февруари месец имаме и договор за партньорство с мобилния оператор “Глобул” за ексклузивна дистрибуция в цялата страна на ваучерите за зареждане на предплатените им карти. Предлагаме и предплатените им пакети, но на не-ексклузивна база. Третият партньор, те са по-скоро два партньора от Сърбия, са производителят на храни, сухи супи, подправки и консерви Centroproizvod и Delta.

“Делта”, собственикът на верига “Пикадили”?

Да, техният основен бизнес са супермаркети и хипермаркети, но освен това произвеждат и хранителни стоки. С тях развиваме регионално партньорство и сме техен дистрибутор за региона. Освен тези партньорства, имаме предварителен договор да започнем дистрибуция и на селективна козметика, но тъй като все още не сме подписали крайните споразумения предпочитам да не разкривам повече подробности. Сделката е финализирана, но докато не е формализирана, не искам да давам официална информация.

А с какви обичайни проблеми се сблъсквате в България?

Аз много пъти съм говорил за тях. Миналата година едни от най-големите проблеми за нас бяха покачващите се цени на горивата, липсата на персонал и постоянното увеличаване на разхода за професионалисти и квалифициранаработна ръка, липса на качествени логистични площи. През тази година, в интерес на истината, вече се усеща спадът в производството и съответно в логистичните дейности. От гледна точка на самата дистрибуция, се вижда един феномен на паралелния внос на стоки в България. в околните страни има девалвация на валутите и тези стоки може да се купуват на по-ниски цени и да се внасят тук.

Вие можете ли да противодействате по някакъв начин?

Не. В условията на свободен европейски пазар всеки търговец има правото да отиде в Румъния например, да купи някаква стока и да я внесе тук и обратно. Такъв внос има и от Турция дори, въпреки че тя не е в ЕС. Иначе основните страни, от които се случва такъв внос в момента са Полша и Румъния. Бих казал, че това е един от основните проблеми, които възникват сега. Ние можем да противодействаме на това, предлагайки по-качествена услуга и по този начин да се доближим още повече до нашите клиенти, но, в крайна сметка, с тези търговци, за които цената е определящ фактор, на нас ни е малко по-трудно.

Вие очертахте доста амбициозни планове за тази година. Как смятате да ги осъществите в ситуацията на криза?

Ние вече имаме растеж спрямо миналата година. Всъщност, нашето портфолио е доста балансирано и в случай на спад в една от дивизиите, в другите или запазваме същите нива, или имаме ръст. Засега, за първата половина на тази година имаме общ растеж от 18%. През април отбелязахме рекорден ръст.

Предприемате ли някакви специални мерки във връзка с кризата?

Разбира се. Независимо дали има криза или не, ние много старателно разглеждаме дейността си, защото в сектора на бързооборотните стоки маржовете са много малки и трябва да сме много внимателни и много ефективни, за да имаме печалба. Още преди кризата да започне в България, ние я очаквахме, защото страната е част от света и нямаше как кризата да заобиколи този пазар. Когато усетихме, че тя предстои, ние разработихме план за действие, за да сме подготвени за евентуални проблеми и да действаме проактивно. взехме мерки за оптимизиране на бизнес процесите, намаляване на разходите и така нататък, така че за момента няма никакво сътресение при нас.

Търговските вериги в чужбина, където конкуренцията за всеки клиент е много жестока, се опитват постоянно да свалят цените и да упражняват натиск върху доставчиците си. Вие сблъсквали ли сте се с подобен случай тук?

Не. Поне за наши продукти не е имало такъв случай. Нашите продукти са по-скоро от тези от първа необходимост и част от тях са на определена цена, която няма как да бъде променяна.

Кога ще свърши тази криза?

Много е трудно да се каже. дори при дискусии с банки, те не са единни в мнението си. Някои са оптимистични, други са доста консервативни и песимистични. Има прогнози, които дори казват, че пикът на безработицата предстои през 2011 година. въпреки че в световен мащаб има индикации, че вече се вижда светлина в края на тунела, но това е все пак бавен процес. Но е хубаво, че се появяват индикации, че ситуацията започва да се стабилизира. От гледна точка на отношенията с банките, се вижда, че вече не е както преди шест месеца когато те бяха категорични и нямаше почти никакво кредитиране. Сега нещата са малко по-благоприятни, но условията, които банките поставят за финансиране, са много по-стриктни и управлението на риска е много затегнато. Нещата се разглеждат много по-внимателно, но от друга страна и цената на капитала е много по-висока. Обаче е хубаво, че нивото на EURIBOR е ниско и това се отразява позитивно на фирмите като цяло.

Въпросите зададе Христина Димитрова