Списанието

Изберете рубрика:

 

Има силно търсене и от чужди пазари – 68% е ръстът на брашното, което изнасяме

Брой 4, април 2020

Дата: 29.04.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Има силно търсене и от чужди пазари – 68% е ръстът на брашното, което изнасяме
 
Илия Великов, Управляващ директор „ГудМилс“ България и Румъния
 
Г-н Великов, спад или ръст в продажбите отчитате от началото на пандемията у нас? 
Брашното е една от стоките от първа необходимост и като такава, в период на криза, отчитаме голям ръст в продажбите. Отчитаме 100% увеличение на продажбите на брашното ни за домашно потребление в сравнение с един нормален месец март. Също така наблюдаваме засилено търсене и от други пазари – 68% е ръстът на брашното, което изнасяме. Въпреки, частично затворените пекарни, баничарници, хотели и ресторанти, не отбелязваме спад в продуктите ни за професионалните канали, а напротив и там има малък ръст към момента. При продължение на ограниченията, определено, можем да наблюдаваме спад в този канал.
 
Има и проблем с доставките на суровини и от какво естество са най-често тези проблеми?
„ГудМилс България“ може да разчита на надеждни партньори в българския селскостопански сектор за доставка на местно зърно. Ние получаваме 98% от зърното си от местни зърнопроизводители. Нивата на запасите в нашите собствени силози за зърно са достатъчни за няколко месеца дори и без попълване.
 
Как се справяте чисто логистично в условията на извънредно положение, наложено от правителството? 
Доставката на зърно и дистрибуцията на брашното се извършват почти изключително от камиони, което също гарантира висока устойчивост при криза. Единствено има забавяне при доставките в чужбина, но това е съвсем нормално, тъй като преминаването на границите в момента е доста времеемко, но не и невъзможно. „ГудМилс България“ работи с няколко логистични компании точно с цел да се подсигури необходимия транспорт и да няма забавяне на доставки.
 
Може ли да се очакват проблеми с наличности, предвид факта, че повечето хора най-вероятно ще изберат да приготвят козунаци в домашни условия?
Няма условия за сериозни проблеми с наличностите на брашно “София Мел”. Както споменах, компанията има достатъчно суровина, работи 24/7 на пълен капацитет и отговаря на заявките на всички партньори. Липса на брашно в различни обекти е възможно, поради трудността да се предвиди какво количество ще е необходимо до следващата доставка до обекта, но единични случаи не определят цялостната картина. 
 
С бума на масовото пазаруване от първите седмици, къде според вас се генерират повече продажби – в модерна търговия, в обектите от тип традиционна търговия (малки магазини) или онлайн магазините? 
Първоначалната реакция на населението беше да се презапаси и съответно избраха големите магазини. Това е съвсем нормално, тъй като те имат повече стока в количество и разнообразие и това беше предпоставката модерната търговия да надделее над традиционната.
 
Факт е, че малките магазини физически не могат да поддържат голям асортимент и количества и това накара хората да направят първоначалното запасяване със стока от модерната търговия. В последствие избраха малките магазини, заради по-малкото контакти и по-бързото обслужване. Определено и двата канала са с ръст в тази ситуация.
 
Относно онлайн магазините, българите все още не са свикнали с покупка на хранителни стоки онлайн, но за да се избегнат контакти с хора, се вижда един доста голям ръст и в онлайн търговията. Ние също предлагаме био брашното ни онлайн и отбелязахме около 300% ръст в заявките през сайта ни.
 
Какви са плановете ви за комуникация на вашите брандове? Ще лансирате ли в тези 3 месеца нови брандове, или кампании и как ще ги комуникирате?
В ситуация като тази, всяка една компания се замисля върху медийните си планове и какви инвестиции да предприеме в тази посока. Да, брашното ни се продава и бизнесът ни не е засегнат сега, но една марка се гради с години. За нейната разпознаваемост и лоялността на потребителите се работи постоянно. Поради тази причина, ние ще продължим с комуникацията на марката ни, новите ни продукти и промоции с добавена стойност към потребителите на “София Мел”.
 
Постоянно проучваме пазара и нуждите на потребителите и преди месец лансирахме нов продукт, който следва вълната на здравословното хранене и желанието да приготвиш нещо вкусно у дома – микс брашно от лимец и пшеница.
 
Очаквате ли спад на пазара на хранителни продукти като цяло и във вашата категория в частност и кога най-рано според вас може да се очаква възстановяване? 
В извънредни ситуации е трудно да се прогнозира и планира. Като оптимистични сценарии очакваме хората да продължат да пекат с тази честота дори и след кризата и отново да се върнат към приготвяне на храна и печива у дома, споделени с любимите хора. Ясно е за всички участници в бизнеса, че карантина от месец – месец и половина ще се отрази на цялата икономика, но се надяваме и разчитаме на всички мерки, които правителството ще предприеме, да имат ефект и да смекчат негативните фактори на ситуацията така, че спадът на пазара на храна след това да бъде поносим и да задържи компаниите на повърхността.