Списанието

Изберете рубрика:

 

Искаме клиентите ни да се чувстват добре

Брой 4, май 2009

Дата: 01.05.2009 Коментари: 0
Снимки (3)
Жига Дебеляк | председател на управителния съвет на „Меркатор“

"Гъвкавостта към вечно променящите се и все по-взискателни потребители е едно от ключовите ни предимства", Жига Дебеляк, председател на управителния съвет на „Меркатор“

Какво е характерно за развитието на „Меркатор”?

„Меркатор” има дългогодишна традиция в основния си бизнес – търговия на дребно и едро с бързооборотни стоки. Тази година празнуваме нашия 60-годишен юбилей. Имаме много наблюдения от какво се нуждае клиентът, пазарите и задълбочен ноу-хау в нашата сфера в целия регион. В момента имаме повече от 1400 магазина, почти 22 000 служители, а в последните години приходите ни достигнаха 2.7 млрд. евро. Освен с търговия с бързооборотни стоки, се занимаваме и с търговия на спортни стоки, дрехи и техническо оборудване.

В кои страни присъства компанията?

В момента работим в пет страни на Западните Балкани. Освен в Словения, присъстваме и в Хърватска, Сърбия, Босна и Херцеговина и Черна Гора. Искаме да разширим дейността си и на българския пазар, в който виждаме голям потенциал за развитие на търговията. Освен в България, тази година искаме да навлезем и в Албания, а в следващите две години планираме присъствие и в Македония и Косово. По този начин ще покрием всички държави в Югоизточна Европа.

Какъв е форматът на обектите на “Меркатор”?

“Меркатор” има различни формати на обектите си - големи хипермаркети с над 10 000 кв. м., супермаркети, удобни магазини и минимаркети от 100 кв. м. Зависи от характеристиките и специфичните нужди на местните пазари. Ние имаме много богат опит в управлението на разнообразно портфолио от формати. Смятаме, че това е важно предимство за нашия регион. В България решихме да се насочим главно към големите хипермаркети и cash&carry, поне в първата фаза от дейността си. По-късно смятаме да се насочим и към по-малки формати.

Какво е предимството ви пред конкуренцията?

Нашата философия е да предлагаме на клиентите си широка гама от висококачествени продукти на много конкурентни цени. На всички пазари, в които присъстваме по-голямата част от предлаганите стоки са от местни производители, което също е важна част от нашата стратегия. Искаме да приспособим максимално продуктите, които предлагаме, към местните предпочитания, вкусове и изисквания на нашите клиенти. В същото време искаме да предложим изгодни условия и на партньорите си. Предлаганите от нас търговски услуги са на високо ниво, а в магазините ни има приятна атмосфера. Искаме всички да се чувстват добре, когато пазаруват при нас.

Защо решихте да инвестирате в България? Какви са плановете ви за развитие и къде ще отваряте магазини?

България е важна част от Югоизточна Европа и представлява стратегически район за нас. Страната се развива много бързо. Като част от ЕС е привлекателна за инвестиции и има потенциал за дългосрочен ръст. Тази година планираме да отворим първия си хипермаркет в търговски комплекс в Стара Загора, а през следващите две години да открием още девет хипермаркета и cash&carry и в други големи български градове.

Имате ли собствени марки? Какъв процент от продажбите си очаквате да постигнете чрез тях?

Да, имаме собствени марки и те са важна част от асортимента ни на всички пазари. В момента имаме 10 марки и почти 3000 различни продукта под тяхно име. Те формират между 10 и 15% от продажбите ни, като целим през следващите години цифрата да достигне 20%.

Какви промени очаквате в сектора на търговията на дребно в близко бъдеще?

Настоящата финансова криза променя нуждите и навиците на потребителите. Това е нещо, което всеки търговец трябва да има предвид. Потребителите станаха по-рационални и чувствителни на тема цени, а и структурата на разходите им се променя. Затова ние постоянно променяме асортимента и услугите, които предлагаме, в зависимост от тези фактори. Гъвкавостта към вечно променящите се и все по-взискателни потребители е едно от ключовите ни предимства. Ние сме убедени, че ще съумеем да създадем подходящ и привлекателен асортимент и за българските си клиенти.

Каква е рецептата ви срещу кризата?

Фокусиране върху основния бизнес, адаптиране на предлагания асортимент към нуждите на клиентите, рационализиране на бизнеса – това са мерки, които “Меркатор” приложи, за да се справи с финансовата и икономическата криза. Ако кажем, че няма да бъдем засегнати от нея, ще излъжем. Ние обаче вярваме, че сме в много добро състояние и че всяка криза предлага и нови възможности. Ще се постараем максимално да се възползваме от тях. Настоящата икономическа ситуация изисква много усилия от страна на нашите служители, но с 60-годишните си традиции и опит, “Меркатор” успява да оцелява и в трудни времена и да се развива на международно ниво.

Въпросите зададе Виктор Даковски