Списанието

Изберете рубрика:

 

КООП навлиза активно в големите градове

Брой 11, ноември 2018

Дата: 27.11.2018 Коментари: 0
Снимки (1)
КООП навлиза активно в големите градове

Търговска верига КООП навлиза активно в големите градове - 

Бойка Добрева е в кооперативната система от 2003 г., а в Централния кооперативен съюз (ЦКС) от 2006 г. Стартира на позиция експерт в дирекция „Икономическа политика”. През годините преминава през всички нива и в момента е зам. председател на ЦКС и изпълнителен директор на „КООП Търговия и туризъм” АД. От 2014 г. дейността й е изцяло фокусирана върху развитието на кооперативната търговия.

Г-жо Добрева, преди няколко месеца отворихте първия специализиран био магазин на търговска верига КООП. Какви са вашите наблюдения за развитието на този тип магазини у нас?

Това което прави силно впечатление е, че потребителите, които посещават био магазина са много различни. От една страна, това са ученици и млади хора, които търсят качествени и здравословни храни. Факт е, че новите поколения, имат достъп до повече информация и се интересуват повече от това с какво се хранят. Това е наистина добра тенденция. Другите потребители, които са наши редовни посетители, принадлежат към групата на 35-40-годишните. Те също са млади хора в активна възраст и с динамично кариерно развитие, които разполагат с повече средства и се интересуват от новостите на пазара. Част от хората внимателно подбират храните си поради здравословни проблеми или необходимост от диетично хранене.

Кога се роди идеята за този проект?

Здравословното хранене и възпитаването на потребителите към здравословен начин на живот винаги са били в полезрението на кооперативните организации и част от нашата дейност. В стратегията за развитие до 2030 г., която приехме в началото на месец ноември, това е едно от основните направления в кооперативната търговия, които имаме амбициите да развиваме. След успешния старт на първия обект, се надяваме скоро да ви поканим на откриването на следващите био магазини от търговска верига КООП.

Има ли нещо, което отличава Био КООП от останалите магазини за здравословни храни?

Търговската площ на магазина е около 120 кв. м, а предлаганите артикули са около 3000. След отварянето на първия магазин BIOCOOP целта ни е да разширим обхвата си в София и в по-големите градове. Паралелно с това ще акцентираме върху създаването на био щандове във всички обекти от верига КООП. По-малките градове и селата също са в нашия фокус, защото търсенето на здравословни, диетични и био продукти се увеличава и в тях. Потребителите вече са готови да отделят повече средства за по-качествена храна. Забелязваме, че все по-рядко днес правим компромис с качеството на храните за сметка на цената. Е, трябва да отбележим, че има различни видове потребители, които имат различни финансови възможности. Стараем се да отговорим на потребностите на всеки от тях.

Как се развиват другите търговски обекти КООП?

Както при всички търговски вериги, броят на магазините на търговска верига КООП е динамична величина. По различни причини част от обектите преустановиха дейността си, но паралелно с това във верига се включиха и нови обекти, с което броят им се запазва около 800. В населените места, които са най-засегнати от демографския срив, населението е малко и с изключително ниска покупателна способност, магазините не могат да работят по 12 часа 7 дни в седмицата. За да продължим да обслужваме тези населени места и да осигурим на живеещи в тях стоки от първа необходимост, разработихме мобилните магазини, които ги обслужват по определен график. Разходите по тази изключително социална дейност, се поемат от кооперациите. Въпреки че търпим сериозни загуби, продължаваме да я осъществяваме, защото в тези населени места сме единствените, които доставят хранителни стоки.

Установихме, че мобилната търговия е ефективна и за големите градове. Чрез нея можем да достигнем до повече потребители и по-голям пазар, и вместо да инвестираме в изграждането на магазини, имаме възможност да пренасочим средствата към осигуряването на повече стоки.

Интересно е, че кооперативният модел на работа е преминал и оцелял през времето!

Кооперативните структури съществуват в България от 128 години. През 2006 г. отворихме първия обект от търговска верига КООП в гр. Пловдив. Днес 800, от притежаваните 3 000 магазина, са вече включени във веригата и са добре познати в цялата страна. Въпреки това продължаваме да мислим как да продължим да разширяваме обхвата на дейността си и в други сфери, например чрез откриването на търговски обекти за строителни материали, специализирани магазини и други извън търговията с бързооборотни стоки.

Как точно работят кооперациите?

Основната дейност на членуващите в ЦКС организации е търговията на дребно. Тя формира 70% от нашите стопански приходи. Всяка една от 360-те кооперации е собственик на търговския обект. Това, което ни обединява, е логото, визията на магазините, предлагането на стоки със собствена марка КООП и разбира се общата ни търговска политика.

Имаме магазини от търговска верига КООП, които работят на принципа на франчайз. Освен че трябва да отговарят на всички изисквания на веригата, в тях задължително се предлагат стоки с марката КООП. Повечето продукти от този сегмент се произвеждат от български производители, но в резултат на сътрудничеството с нашите европейски кооперативни партньори, ние внасяме директно италианска битова химия, уиски и водка от Словакия, сицилианско вино. Тези продукти формират над 10% от асортимента в магазините КООП.

Какво е вашето мнение за развитието на търговията на дребно?

Тенденцията за здравословно хранене и онлайн търговията ще продължават да се развиват. У нас онлайн търговията е все още в начален етап, а потребителите няма нагласата и сигурността, че може да пазаруват безопасни и здравословни бързооборотни стоки онлайн.

Другата интересна тенденция е връщането на специализираните и на т. нар. „удобни“ магазини. Това е нещо, което очаквахме – кварталната пекарна, месарницата до нас и т.н. Те отново се появяват в ежедневието ни, защото потребителят губи доверие в големите чуждестранни вериги и в качеството на продуктите, които те предлагат. Специализираните магазини пестят време - влизаш, купуваш, каквото ти трябва и си тръгваш. Обиколката на един голям търговски обект изисква много време. Факт е, че ставаме все по-заети и се опитваме да компенсираме липсата на време, като си осигуряваме по-качествена и здравословна храна. Ние отчитаме тези тенденции и се стремим да осигурим на потребителите това, което търсят.

А какво да очакваме от магазините КООП?

Планираме да навлезем по-активно в големите градове с по-големи търговски обекти от около 400 кв. м. Специализираните магазини също са в нашия фокус. За наша радост на българския пазар вече не винаги печели цената. Напротив – потребителите все по-често търсят качеството, въпреки малко по-високата цена, която трябва да платят за него. Магазините КООП ще отговорят на потребностите на своите клиенти.