Списанието

Изберете рубрика:

 

Наличието на стратегия и визия за развитие на бранда на доставчика е от ключово значение за нас

Брой 4, април 2018

Дата: 13.04.2018 Коментари: 0
Снимки (1)
Христо Атанасов, Оперативен директор на "БИЛЛА България

Агресивната експанзия на „БИЛЛА България”през последните години прави впечатление на всички участници на пазара. За някои фактът, че четири търговски обекти на веригата функционират един до друг в разстояние от 1 км, също е необясним. Очевидно страхът от „самоизяждане” не е повод за притеснение и не може да спре търговецът да се разраства. Какви са амбициите на ритейлърът и докъде планира да стигне, разговаряме с Христо Атанасов, оперативен директор на „БИЛЛА България”.

 

Имате вече 120 магазина. Амбицията ви беше да стигнете до 150 през следващите няколко години. Актуално ли е все още това ваше желания?

Да, актуална е амбицията ни, дори работим и да са повече. 150 е минимума, към който се стремим. Имаме план за следващите години по отношение на експанзията ни и в кои градове искаме да присъстваме. Това разбира се ще бъде динамичен процес, т.е. ще отваряме, но и ще затваряме магазини, които не показват нужните резултати. Но те ще са много малко. Поне по 8 магазина годишно имаме планове да правим като органична експанзия. Те ще са в големите градове – София, Пловдив, Варна, Бургас, както и в част от бившите окръжни градове.

Това, което мога да кажа със сигурност е, че до края на годината ще открием между 8 и 10 супермаркети. И ще продължаваме да държим на нашия принцип да бъдем удобен магазин за ежедневна покупка, гарантиращ качествено обслужване и свежест.

Смятате ли, че малкият ни пазарът вече е достатъчно пренаситен с търговски обекти?

Не, не смятам. Да, има математически модели, които изчисляват на каква гъстота от населението с определена покупателна сила, колко квадратни метра търговски площи трябва да има. Но у нас има няколко фактора, които са много важни. Първо делът на модерната търговия все още е с най-ниските проценти от развитите страни. Второ откритите пазари продължават да са много актуални. Трето – всякакви малки магазини, които се опитват да предлагат уникални услуги (пекарна, месарница, млекарница) са много добра идея, но според мен няма как да издържат във времето, защото законодателството на европейския съюз, свързано с осигуряване безопасността на храните, става все по-стриктно. Рано или късно държавата ще наложи правила и тогава на тези търговски обекти ще им бъде много трудно да ги спазват, заради ограничените ресурси, с които разполагат. Ние във веригите спазваме тези правила на 120%, защото сме винаги във фокуса на контролните органи и общественото внимание.

Надявам се, също така, съвсем скоро държавата да влезе отново в ролята си и да следи за спазване на всичко, което е създала като законодателство, свързано с пазара на труда, данъчното облагане и т.н. Тоест да вземе мерки срещу сивия сектор и тогава неминуемо ще има преразпределение на пазара.

Какво ви прави впечатление в развитието на пазара на бързооборотни стоки през последните години?

Много открояваща се тенденция, която все повече навлиза, но пък е и много далече от западните пазари, е да се търсят био продукти. Това е един тренд, който завладя и нашата страна. Нароиха се много производители и вносители на такива продукти, но все още пазарът им е много нишов. Според мен, те едва ли генерират повече от 5% от продажбите на търговците.

Здравословното хранене, като идея и начин на живот, също е много актуално в момента.

Другото, което ми прави впечатление е, че хората все повече се ориентират и търсят баланса между цената и качеството. Ако допреди 10 години цената беше най-важната, то днес не е така. Преди години веригите бяха яхнали вълната на ниската цена и търсеха такава от доставчиците. Това доведе до един кръговрат, защото те пък от своя страна трябваше да отговорят на очакванията и да намалят цената чрез намаляване на качеството, грамажа и т.н. За радост това вече отмина и пазарът го преживя.

Днес хората са все по-информирани, четат етикетите, интересуват се какво купуват.

Променя ли се българският потребител и как?

Как се променя българският потребител, може да се види по промяната в асортимента на BILLA. Хлябът, плодовете и зеленчуците, топлата точка – всички тези продукти са подбрани в унисон с търсенето на потребителите.

Тази година ще наблегнем върху здравословното хранене и образоването какво означава да се храниш по този начин. И новата ни стикер кампания, насочена към по-малките деца и бусът, който тръгва по училищата, за да обяснява на подрастващите коя храна е полезна, как правилно да се приготвя и как трябва да се консумира, са част от тази инициатива. Например, вече предлагаме хляб без ГМО. Стартираме и кампания за намаляване на съдържанието на пестицидите в плодовете и зеленчуците, съвместно с производителите, които са част от нашите „Билла градини”. Те ще бъдат обучени как правилно да отглеждат реколтата.

Каква е средната стойност на покупките в BILLA и в тази връзка променя ли се този параметър през годините?

През последните години при нас този показател е стабилен. Трябва да подчертая, че ние сме ориентирани предимно към предлагането на хранителни продукти. Това ни различава от някои от конкурентите ни, които правят голяма част от оборота си през нехранителни стоки. Тенденцията, която наблюдаваме е за постоянен ръст в средната стойност на покупките на нашите клеинти през последните години.

Според вас българският потребител пристрастен ли е към промоциите?

Да. Категорично. И това го доказват цифрите. Промоделът на всяка една ритейл компания, която в момента оперира на българския пазар, с годините расте. Това не е здравословно за бизнеса, тъй като изисква огромни инвестиции от страна на веригите в името на каузата да предложат най-доброто на клиентите си. И това изкуствено съревнование между нас търговците допълнително нагнетява ситуацията. От друга страна и доставчикът не може до безкрай да дава отстъпки. Никой не знае докога ще продължи това явление, но на този малък и стагниран наш пазар, ситуацията в момента е такава. За да обрисувам по-ясно за какво говоря, ще дам следния пример – оборотът, който промоционалните активности генерират в Германия е до 10% от общия оборот, а у нас има седмици, в които той може да достигне до 40 – 50%.

Какво е вашето мнение за обвиненията, че големите международни вериги изнасят капитала си навън и по този начин ощетяват родната икономика?

Най-добрият начин да отговоря на тези твърдения е с факти – веригите са най-големите работодатели, те са и най-големите данъкоплатци. Според данни на НСИ благодарение на нас през 2015 г. в държавния бюджет са влезли 1,4 млрд. лева от ДДС. Ние сме едни и от най-големите инвеститори в България.

В „БИЛЛА България” работят 4500 служители, осигурени така както го изисква законът. Това важи и за останалите колеги. Всеки един от нас инвестира огромни средства, за да отвори един магазин. За тази цел наемаме работна ръка, която да го построи, след това служители, които да работят в него, в този магазин се продават продукти, които в голямата си част, в случая на BILLA 90%, се купуват от български производители и т.н. Така че смятам, че тези твърдения за безпочвени.

Има ли положително развитие в отношенията между търговците и доставчиците?

За мен лично отношенията винаги са били и винаги ще останат бизнес отношения. Какво означава това? Означава, че независимо дали производителят или вносителят е българска компания или не, независимо дали стоката, която предлага е актуална в момента или не, независимо какви цени е сложил на тези продукти, всичко опира до бизнес. Няма емоция и няма предпочитания. Отношенията са абсолютно нормални с тези хора, които искат да правят бизнес и да се развиват. И разбират бизнеса като бизнес. Ако имат визия за бъдещeто си, то тогава няма да имат никакви проблеми с нас. Другото важно нещо е наличието на стратегия и визия за развитие на бранда. Когато доставчикът работи в тази посока, тогава ние сме сигурни, че можем да разчитаме на развитие на отношенията ни в дългосрочен план.

Някои доставчици все още се страхуват да работят с големите вериги, за да не ги фалират. Какъв е вашият коментар по този въпрос?

Тези, които са се променили в положителна посока и имат визия за развитие, няма защо да изпитват подобни страхове. Искат да наложат бранда си, предлагат качество, инвестират в машини, производствени мощности, обучение на персонала, ноу-хау, суровини – браво на тях! С тях ще работим през следващите години. Но тези, които си мислят, че могат да станат милионери за един ден и веригите са трамплинът това да се случи, уверявам ги – това е невъзможно.

Много се говори за проблемите на доставчиците в работата им с търговците. А какви са проблемите на търговците в работата им с доставчиците?

Сигурността е най-големият проблем, т.е. постоянното осигуряване на качество, капаците, доставки, грамаж. Въпреки че все по-рядко се забелязва, все още има доставчици, които се опитват да злоупотребяват с грамажа.

Но осигуряването на постоянно качество е по-големият проблем. Друг такъв е капацитетът. Т.е. когато продуктът се пусне в акция да може да се гарантира, че ще се осигури очакваното качество в цялото необходимо количество.

Какъв е оборотът на „БИЛЛА България” за изминалата година?

Финансовите ни резултати ще бъдат официално обявени някъде към средата на април и затова в момента не мога да посоча конкретни цифри. Очакваме показателите да са позитивни, каквито са през последните три години. За 2016 отчетохме двуцифрен ръст спрямо 2015 г., така постигнахме най-висок растеж сред останалите шест държави в Централна и Източна Европа, в които присъства ритейл марката BILLA. За тази година очакваният ръст е близо 9%

Къде ще бъдат поставени акцентите в развитието на „БИЛЛА България” през следващите няколко години?

Ще продължим с експанзията. Разширяването на мрежата от магазини е ключова цел пред нашата компания и целият ни екип работи активно, за да я постигне. Фокусът ще е поставен върху четирите най-големи града в страната – София, Пловдив, Варна, Бургас. Ще работим активно и върху увеличаване на асортимента ни от здравословни и свежи храни.