Списанието

Изберете рубрика:

 

Насърчаваме екипа ни да търси нови пътища за развитие на бизнеса

Брой 8, октомври 2009

Дата: 01.10.2009 Коментари: 0
Снимки (2)
ЙОРГЕН БУЛ РАСМУСЕН | президент и изпълнителен директор на „Карлсберг Груп”

В края на месец август в България беше на посещение г-н Йорген Бул Расмусен, президент и изпълнителен директор на „Карлсберг Груп”. Целта на визитата бе да се запознае с местния пазар и да види отблизо тенденциите за развитие на сектора.

Г-н Расмусен, как започна кариерата ви в „Карлсберг Груп”?

В компанията работя от 2006 година. В периода 1993 - 2006 година живеех във Великобритания, където заемах главни мениджърски позиции в компаниите „Дюрасел” и „Жилет”. Започнах работа за „Карлсберг” в централата в Копенхаген. От 2007 година заемам длъжността генерален мениджър на „Карлсберг Груп”, така че аз ръководех компанията, когато тя преживя прехода при придобиването на половината от пивоварната Scottish & Newcastle през 2008 година. Днес „Карлсберг” е вече международна компания и нашата амбиция е да създадем една световна и бързо развиваща се пивоварна индустрия. Сега, когато правя ретроспекция на професионалната си кариера, осъзнавам, че това е едно изключително приключение за мен, защото имам една от най-вълнуващите професии в пивоварния сектор!

Според вас има ли разлика между пазарите на бира в Източна и Западна Европа и какви са тенденциите за тяхното развитие?

В тенденциите на развитие двата пазара се различават съвсем слабо, но общото за тях е, че се интересуват от качествени продукти и видове напитки, които се консумират при различни поводи. И двата пазара са изградили силни връзки с добре познати и предпочитани от консуматорите марки, но отчитат и готовност за възприемане на нови иновационни продукти. Ето защо нашата компания взе решение в бъдеще да се фокусира върху използването на иновациите.

Смятате ли, че тенденцията за здравословно хранене и здравословен начин на живот се отрази върху пазара на пиво?

Да, според мен е така. Проучванията сочат, че потреблението на „по-леки” марки пива се е повишило. Но трябва също така да се отбележи, че в нашия бранш различните поводи изискват консумация на различни видове бира. Например, потребителите ни наистина се наслаждават на пивото Tuborg Christmas Brew, т.е. тъмно пиво, което се предпочита през студените зимни месеци. В България също предлагаме на консуматорите местна марка тъмно пиво - „Шуменско червено”.

Днес изискванията и нуждите на консуматорите се променят много бързо. Как „Карлсберг Груп” успява да отговори на тези изисквания?

Ние силно вярваме, че потребителите са в основата на всяко решение, което взимаме. Следим внимателно развитието на потребителските навици и тяхното поведение, и се опитваме да предвидим предпочитанията им. Ангажираме се да осигурим правилните продукти в подходящите опаковки, по правилния път и на подходящата цена. Това е и една от основните цели на нашия екип да предвиждаме развитието на нуждите на потребителите и активно да предприемаме всички необходими стъпки, за да ги удовлетворяваме. Явно развиваме успешно тази дейност, защото резултатите, които постигаме свидетелстват за това.

Наскоро посетихте България. Какво е впечатлението ви от местния пазар?

Българският пазар се развива наистина много бързо. Впечатлен съм от напредъка му през последните няколко години. Очевидно всичко се е променило, след като толкова много международни пивоварни компании навлязоха на местния пазар. Това разбира се дава отражение на традиционните търговски канали и на навиците за пазаруване. Изумително е да се види разнообразието от местни и лицензирани марки бира и широкият набор от маркетингови дейности и стратегии, които се прилагат. Разбира се, тази тенденция ще продължи и аз съм много доволен, че „Карлсберг България” е eдна от водещите компании в бранша.

Каква е стратегията на „Карлсберг Груп” за българския пазар? Планирате ли да предложите на българските потребители други продукти от вашето портфолио, например безалкохолни напитки?

От местните марки пиво успяхме да се изградим подходящо портфолио от продукти, които са добре балансирани и диференцирани и, освен това, се дистрибутират в национален мащаб. На практика на българския пазар приложихме една новаторска маркетингова политика, като се възползваме от международния опит на „Карлсберг” и местния национален опит. Винаги подкрепяме българския екип от мениджъри, уважаваме техните решения и ги насърчаваме да търсят нови перспективи и пътища за развитие на бизнеса. С радост наблюдаваме положителните резултати в ръста на продажбите и дистрибуцията през годината. Уверявам ви, че следим отблизо развитието на българския пазар на безалкохолни напитки и ще реагираме веднага щом усетим възможност за стартиране на дългосрочен и устойчив бизнес модел.

Смятате ли, че има нещо, което отличава българския от световния пазар на бира?

Българският пазар е с традиции в пивопроизводството. Например, нашата марка „Шуменско” е със 127-годишна история. Оцеляването й през всичките тези години на различни политически и икономически промени е в резултат на много упорит труд и изграждане на силна стойност на марката.

Портфолиото на „Карлсберг Груп” в България различава ли се от това на другите страни?

В портфолиото на „Карлсберг България” имаме сериозно присъствие на две местни марки - „Шуменско” и „Пиринско”. „Шуменско” се разпознава много лесно от потребителите и е сред най-успешните местни марки пиво. Много се гордеем с факта, че в България произвеждаме марките „Туборг” и „Холстен”, които са с високо качество и отговарят на производствените стандарти на „Карлсберг”. Предлагаме на българските потребители и едни от най-добрите вносни марки - Carlsberg и Budweiser Budvar. В портфолиото ни са включени качествени пива, което заедно с експертните оценки на нашите специалисти ще предостави на компанията „Карлсберг Груп” една дългосрочна перспектива за развитие на местния пазар.

Според вас повишаването на консумацията на местни марки бира гаранция ли е за развитие на пазара?

През последните седем години сме последователни и фокусирани в развитието и инвестициите в местни марки пива. Вярваме в тяхната сила и съществена роля в портфолиото на компанията. Според мен променящите се потребности на консуматорите и увеличаването на покупателната им способност ще ни предостави възможност да развием „премиум” марките на „Карлсберг” и също да наблегнем върху лицензираните марки.

От гледна точка на вашия дългогодишен опит, кой е най-успешният път за реализация на този вид продукти на пазара – хипермаркетите, супермаркетите или традиционните квартални магазини?

Всеки пазар има свои специфични пътища за развитие. Увеличаването на модерните търговски канали е тенденция, която е видима и в България. Ние като компания се основаваме на дистрибуторската ни стратегия – да предоставяме на нашите потребители взаимно изгодни и благоприятни условия, които са съобразени с местната търговска среда, т.е. предлагаме различни продукти и опаковки за различните търговски канали.

България е страна с традиции в пивопроизводството. Опитахте ли българска бира и какво е мнението ви за нея?

Качеството на българското пиво е наистина високо. Опитах „Шуменско” и „Пиринско” и съм много впечатлен от вкуса и аромата.

Въпросите зададе Катя Джатова

Датската пивоварна „Карлсберг” и холандската „Хайнекен” купуват през 2008 година британската пивоварна Scottish&Newcastle за 7,8 млрд. британски лири. По този начин двете компании си поделят европейския бизнес на Scottish&Newcastle, като „Хайнекен” поема пивоварния бизнес във Великобритания, Финландия, Португалия и Белгия, а „Карлсберг” си осигурява контрол върху пазарите във Франция и Гърция. Особеното на тази сделка е, че тя е най-голямата в пивоварния бизнес и че Scottish&Newcastle и „Карлсберг” държат равни дялове (50 на 50) от базирания в Русия „Болтик бевъриджис холдинг”, който управлява 18 завода - 10 в Русия, 3 в Украйна, 4 в Балтийските страни и един в Казахстан. Някои експерти считат, че така „Карлсберг” е станал едноличен лидер на пазара на бира в Русия с дял от 38%.