Списанието

Изберете рубрика:

 

Ориентираме се към нови пазари и хоризонти, но пазим и традициите

Брой 12, декември 2019

Дата: 07.01.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Ориентираме се към нови пазари и хоризонти, но пазим и традициите

През 2019 г. „Победа” АД отбеляза 90 години от своето създаване. За пазара, потребителите и съхраняването на традициите си говорим с Михаил Чоролеев, изпълнителен директор на компанията

Г-н Чоролеев, как се чувствате като човек, който е начело на компания с почти 100-годишна история?

Сериозна отговорност и ангажимент е да стоиш начело на компания с толкова дългогодишна история. Всички от нашия екип ясно осъзнаваме, че сме наследници на традиции, които трябва да съхраним грижливо и да ги предадем на следващите поколения. Именно това ни отличава като утвърдена и стабилна компания от една изгряваща.

Върнете ни 90 години назад и ни разкажете как стартира „Победа”?

В началото на миналия век, един виден предприемач за онова време – Аврам Чальовски, открива търговско-индустриална къща за захарни изделия и халва в София. Това е била и първата работилница за тахан халва в столицата. Бизнесът му постепенно се разраства и предприемаческия му дух го отвежда в Бургас. Регионът по онова време е бил в подем – градът се е разраствал, търговията е процъфтявала. Чальовски купува земя и няколко сладкарски работилници и започва производство на халва и бисквити. Така поставя началото на фабриката, чийто наследник днес е „Победа”. Формално предприятието е било регистрирано през 1929 г. По-късно през годините фабриката е преминала през всички етапи на индустриално развитие на страната. Национализирана в края на 40-те години на миналия век, компанията получава името „Победа”. През 60-те и 70-те години на ХХ век са създадени и едни от най-старите рецепти и продукти, които пазим и до днес. През годините са произвеждани почти видове захарни изделия – бисквити, халва, локум, фин млечен шоколад, шоколадови бонбони, карамелажни бонбони, дражета, лимонови резанки, тунквани вафли, растителни масла и др. Историята ни преминава през множество трансформации през годините, но едно нещо винаги е било начело в приоритетите да създаваме продукти, които носят емоция и формират вкусове.

Кои са били първите продукти и марки, излезли от завода?

Първите продукти са били модерни и непознати за времето си. При старта на производството в Бургас са се произвеждали тахан халва, щанцови бисквити и изделия с истински фин млечен шоколад. Някои от рецептите са били внесени от чужбина и са били в основата на новите тенденции на пазара по онова време.

Коя е най-старата ви марка и колко години се предлага на пазара?

Най-старата рецепта, която пазим и до днес е на обикновените бисквити от 1965 г., които днес се предлагат на пазара под бранд „Изгрев”. Най-старата ни марка обаче е „Черноморец”. Легендарните бонбони са създадени в края на 60-те години на ХХ век, а разпознаваемия им вкус пазим като рецепта и до днес.

Трудно ли се поддържа името „Победа” в съзнанието на българския потребител толкова много години?

Марките на „Победа” са от много години на пазара и са утвърдени и добре познати. Българският потребител е свикнал да консумира нашите продукти, те са част от ежедневието му. Това е предимство за нас – едно предприятие с история има опита и знанието да поддържа добре марките си. От друга страна зад продуктите ни стои трудът на няколко поколения работници и служители, а това е огромен ангажимент към нас в условията толкова конкурентна пазарна среда.

Как се е развила компанията от гледна точка на бизнес развитието й?

Фабриката ни е възникнала като малко предприятие с регионално значение. Вероятно мотивацията на основателите е била в това, че исторически по онова време регионът е бил благоприятен за търговия и населението е нараствало с постоянни темпове. След национализацията „Победа” става държавно предприятие, част от „Обединение Българска захар – София” и продължава работа под съвсем различен модел на управление. През тези години е имало редица структурни реформи в организацията на фабриката. Тогава са били създадени едни от най-емблематичните за онова време продукти на „Победа” – луксозните бонбони „Русалка”, „Пламък” и „Перла”, бонбони „Бургас”, бисквити „Калина”, „Несебър” и много други, които вече не са част от асортимента ни, но все още будят спомени и емоция в нашите потребители. След приватизацията в края на 90-те години компанията се върна към нормалния път на развитие в условията на пазарни отношения. Това предполагаше бързо приспособяване към изискванията на потребителите в новото време. В наши дни инвестициите в компанията до голяма степен се определят от пазара и не са самоцел. Стремим се да инвестираме в производствени мощности, постоянно да разширяваме възможностите на компанията. Ориентираме се към нови пазари и хоризонти, но в същото време пазим традициите и се стремим да оправдаваме доверието на милионите потребители на нашите изделия. През последните десет години ежегодно компанията инвестира значителни суми в бизнес развитие – инвестиции в нови линии и производствени мощности. Подменихме изцяло няколко линии за вафли и бисквити, което спомогна за реализирането на много нови успешни проекти.

Според вас всяка една голяма компания, каквато е и „Победа”, влияе ли върху развитието на пазара и традициите? Какво сте направили вие в тази посока?

Всяка една компания, която има продукти на лидерски позиции през годините, формира вкуса на поколенията. Това е характерно за голяма част от нашите брандове. Цели поколения са израснали с нашите продукти и са ги превърнали в бенчмарк. Горди сме с нашите бисквити „Закуска”, „Анелия”, „Изгрев”, бонбони „Черноморец” и бисквити с фъстъчен крем „Навона”. Техните дългогодишни и лоялни потребители са им отредили челни позиции във всяка категория. В този план несъмнено сме повлияли на пазара, тъй като през годините сме създали еталони. И неслучайно през последните години се създадоха копия на нашите най-успешни продукти, чиито производители активно пожелаха да намерят място на пазара с визуални и вкусови сходства. Потребителите обаче познават добре оригиналните вкусове и качество на нашите продукти и дадоха своята оценка.

Какви са плановете за бъдещото развитие на компанията?

През следващата година предстоят инвестиции за няколко милиона евро, насочени основно към оптимизация в производството на бисквити и развитие на направлението на бонбони. Имаме стартирани проекти във всички основни продуктови направления. Готвим изненади за нашите потребители, клиенти и партньори. Поставяме акцент върху развитието на износа и имаме амбициозната задача да пренесем на външните пазари авторитета и името, които сме завоювали на българския пазар. Основният фокус и отговорност за нас обаче остават българските потребители. Като традиционен производител ще продължаваме да се стремим да удовлетворяваме техния вкус с нови и атрактивни предложения и през новата година.