Списанието

Изберете рубрика:

 

Собствените марки са печеливша концепция, защото търговците познават нуждите на своите клиенти

Брой 1 / 2, януари / февруари 2019

Дата: 12.02.2019 Коментари: 0
Снимки (1)
Собствените марки са печеливша концепция, защото търговците познават нуждите на своите клиенти

Privete Label Manifacturers Associaton (PLMA) е асоциацията на производителите на собствени марки. Тя е неправителствена организация, създадена през 1979 г., с основна цел да промотира собствените марки. Това е единствената по рода си организация, която представлява интересите на повече от 4400 компании от цял свят, които членуват в нея. Сред членовете има както международни корпорации, така и малки семейни компании. Техните продукти включват храни, напитки, снаксове, здравословни продукти и козметика, продукти за почистване на дома, продукти от типа „направи си сам“, както и изделия за всякакви дейности на открито по време на почивка. Някои от производителите са фокусирани само и единствено върху производството на собствени марки. Други са добре познати производители на популярни брандове, които в същото време правят и продукти с частен етикет за някоя търговка верига. PLMA организира първото си изложение в САЩ през 1980 г., в Европа – през 1986 г., а в Азия – през 1994 г. Днес асоциацията предлага услуги на своите членове в повече от 70 страни. В допълнение към двете годишни търговски изложения в Амстердам и Чикаго, PLMA организира и конференции, програми за обучение, маркетингови проучвания и изследвания и др.

Господин Шаров, собствените марки увеличиха значително своята полярност през последните няколко години в световен мащаб. Може ли да кажем, че развитието на брандираните продукти, такива, каквито ги познаваме днес, са изложени на риск?

Не вярвам, че развитието на двата типа продукти е обвързано. Собствените марки увеличаха своята популярност, защото търговците разширяват своя продуктов асортимент, създават интересни и грабващи окото опаковки и се ангажират със следването на високи стандарти за качество. Проблемът, с който А брандовете се сблъскват е съвсем отделен и няма връзка с частните етикети. В много от случаите брандираните продукти разчитат на остарели продуктови концепции и пренебрегват важни потребителски тенденции като органично, натурално и свежо. Търговските вериги са много по-внимателни към интересите на потребителите, следят на какво се спират те и съответно това прави техните собствени марки печеливши.

Как собствените марки промениха начина, по който потребителите мислят и избират?

Потребителското поведение и отношение към собствените марки драматично се подобри през последните 15 години в резултат на по-добри продуктови концепции, по-високи стандарти за качество, по-вълнуващи опаковки и по-агресивни реклама и промоционални активности.

Какво според вас представляват собствените марки – евтини продукти с ниско качество, разнообразие от продукти с различно качество или маркетингова стратегия на търговците, чрез която да спечелят предимство пред продуктите на своите доставчици?

Собствените марки варират според различните търговци, особено предвид факта, че мениджърите на тези вериги оценяват своята аудитория и предлагат продукти, които задоволяват конкретните й нужди. В миналото това означаваше да се предлагат ниски цени и посредствено качество. Сега вече това остава много назад и е пределно ясно за всички, че ниските цени и качество не привличат лоялна маса клиенти. Днешните потребители искат да пазаруват продукти с добро качество и от богат асортимент на разумни цени.

Кои са най-новите тенденции около собствените марки, които наблюдавате?

Най-новите тенденции покриват много различни продуктови категории. Като цяло потребителите искат по-сериозен акцент върху свежите и пресни храни, както и върху натуралните съставки. Купувачите очакват също и етикетите да бъдат лесно написани, за да може респективно да бъдат лесно разбрани. Може би по-важно е това, което те не искат – не искат да прекарват дълги часове в кухнята, готвейки конкретно ястие. Те искат храни, които са лесни за приготвяне. В някои случаи това означава храни, които се приготвят в микровълнови фурни или най-малкото готови храни, които изискват само претопляне или такива, които са готови направо за сервиране.

Вашата асоциация организира най-голямото изложение за собствени марки World of Private Label. Кажете ни защо е важно производителите и търговците да участват в този формат?

Собствените марки означават партньорство между търговските вериги и производителите. Важно е да се види кои са най-новите продуктови концепции на пазара, кои са най-добрите доставчици, какви са последните тенденции. Не можеш да намериш отговорите на тези въпроси, седейки над бюрото в офиса по цял ден. Търговското изложение на PLMA беше организирано именно с тази цел – да помогне както на ритейлърите, така и на компаниите производители да разберат индустрията, за която работят.

Участват ли в изложението компании от България и какъв е техният брой?

Всяка година от България участват около 30 компании, а ако говорим за представителите на държавите от Централна и Източна Европа, техният брой достига 377.

Как прогнозирате, че ще се развие пазарът на собствени марки?

Ако погледнем докладите и анализите на водещите консултантски компании, очаква се делът на собствените марки да нарасне значително през следващите 3-5 години. Това, разбира се, ще варира в зависимост от конкретната държава, но ръстът на частния етикет се базира най-вече на демографските, социални и икономически тенденции, които протичат в цяла Европа.