Списанието

Изберете рубрика:

 

Безалкохолните напитки - една от категориите с най-голям ръст

Брой 5, май 2022

Дата: 27.05.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Безалкохолните напитки - една от категориите с най-голям ръст

През изминалата година една от категориите с най-голям ръст в сектора на бързооборотните стоки са безалкохолните напитки (вода, газирани напитки, плодови сокове, енергийни напитки, студен чай и зеленчукови сокове), които увеличават дванадесетмесечните си продажбите в обем с 6,7% и 20,2% в стойност към март 2022 година, показват данните на „NielsenIQ България“. Данните са за развитието при газираните напитки, плодови сокове и студен чай.

 

 

 

 

Газираните напитки бележат ръст от 7 % в стойност

Пазарът на газирани напитки бележи ръст от 7 % в стойност и спад от 1% на продажбите в обем през последната година към месец март 2022 година.

Малките и средни хранителни магазини под 40 кв.м са водещ канал на продажби с дял от 36% в стойност, където се наблюдава спад от 7 % на продажби в обем. Най-голям е спадът на продажбите в  Търговски вериги 40-100 кв.м., 8% в обем. Търговските вериги над 300 кв.м. и Неоганизирана търговия над 100 кв.м. са следващите по важност канали, които бележат най-значителен ръст на продажбите в стойност с 12% и 13%.

Сред най-предпочитаните вкусове от потребителите са „Кола“, „Портокал“ и „Лимонада“. Газираните напитки с вкус „Кола“ реализират 40% от продажбите в обем за последните две години.

 

Водещите типове разфасовки на пазара са тези от 2 и от 1 до 2 литра. Основният вид на опаковките са пластмасовите и стъклени бутилки, като от началото на годината има спад на продажбите на кенове спрямо същия период миналата година към март 2022 година.

Наблюдава се ръст при продуктите с органичен произход и нови продукти на пазара през последната година.

Топ 5 брандове по продажби в стойност, подредени по азбучен ред, са Coca-Cola, Derby, Fanta, Pepsi Cola, Schweppes.

 

Плодовите сокове бележат ръст от 16% в стойност

Напитките със съдържание на плод под 50% държат 51% от продажбите в стойност за изминалата година и са с ръст от 15% на продажбите в обем за сметка на спад при нектарите. Най-честият избор на потребителите са разфасовките от 1 и 2 литра.

Предпочитаните вкусове са традиционно „Портокал“, „Праскова“, „Вишна“, „Ябълка“ и „Кайсия“. Сред плодовите напитки набират популярност лимонадите. Най-търсеният вкус ,,Портокал‘‘ е с повишаване на продажбите с 10% в обем и стойност през последната година.

Топ 5 брандове по продажби в стойност, подредени по азбучен ред, са: BBB, Cappy, Granini, Prisun, Queens.

 

 

 

Студеният чай бележи ръст от 16% в стойност

Пазарът на студен чай бележи ръст от 16% в стойност и 12% продажби в обем през последната година към месец март 2022 година. Търговските вериги над 300 кв.м са каналът с най-голям ръст през последната година, продажбите в обем се покачват с 34%, а в стойност с 41%. За продажбите в стойност с 29% дял допринася канал Малки и средни хранителни магазини, където се забелязва ръст от 5 % в стойност през последната година. Единственият канал, при който има спад на продажбите в обем с 3% са Търговски вериги 40-100 кв.м.

Сред любимите вкусове на потребителите са „Праскова“, „Горски плодове“, „Праскова и хибискус“. Най-голям ръст на продажбите в обем се отчита при вкус ,,Манго и ананас“ с 22% спрямо предходната година.

Основният тип разфасовка са бутилките, пластмасови или стъклени, с дял 95% от продажбите в обем. Кеновете реализират едва 4% от продажбите през изминалата година и тяхната важност намалява с 45% спрямо предходната година. При разфасовките водещи са тези от 1,5 и 0,5 литра.

Топ 5 брандове по продажби в стойност, подредени по азбучен ред, са: Fuze Tea, Nestea, San Benedetto, Victoria, Xixo.

*Паспорт на данните

Категории: „Газирани напитки“, „Плодови сокове“ и „Студен чай“

Период: Април 2021- март 2022 (MAT TY) спрямо април 2020 – март 2021 (MAT LY)

Пазар: Тотал България включващ канали на търговия: Търговски вериги над 300 кв.м, Търговски вериги 100-300 кв.м, Търговски вериги 40-100 кв.м., Неорганизирана търговия над 100 кв.м, Неорганизирана търговия 40-100 кв.м., Средни и малки хранителни магазини под 40 кв.м. и Импулсен канал (удобни магазини, павилиони