Списанието

Изберете рубрика:

 

Нараства интересът към здравословните плодово-млечни десерти и напитки

Брой 7, юли 2022

Дата: 05.08.2022 Коментари: 0
Снимки (1)
Нараства интересът към здравословните плодово-млечни десерти и напитки

Размерът на световния пазар на овкусено кисело мляко беше оценен на 34,8 милиарда щатски долара през 2019 г. и се очаква да се разшири със среден годишен темп на ръст от 6,9% от 2020-2027, според данни на Grand View Research. Промяната на хранителните навици и повишаването на здравната осведоменост сред потребителите, нарастващият разполагаем доход на потребителите, увеличаващата се популярност на готовите за консумация храни по света са някои от важните фактори, движещи растежа на пазара.

Промяната в диетичните навици на потребителите повлиява на ръста на категорията и прави плодовото и другите видове овкусено мляко популярен хранителен продукт през последните няколко години. В резултат на иновациите в предлагането на продукти, конвенционалното кисело мляко все повече се измества от овкусените или плодовите кисели млека.

С широкото приемане от страна на потребителите на продуктите с ароматизирано кисело мляко поради наличието на здравословни ползи като протеини, съдържание без захар и наличието на тези продукти в магазините, пазарът се очаква да расте и да насърчи международните играчи да разширят своята потребителска база. Търсенето на естествено обогатено кисело мляко с аромат на пресни плодове е много голямо, особено на горски плодове като ягоди, боровинки и малини. Вкусове като манго, шоколад и кафе също привличат огромно внимание сред потребителите. В Западна Европа страни като Франция, Германия и Обединеното кралство са изправени пред голямо търсене на кисело мляко. Продуктът се припознава като добър източник на протеини и калций и сега се предлага в различни вкусове. Ванилията е световно известен аромат и се очаква да нарасне значително през прогнозния период.

Освен това ресторантите, магазините за млечни продукти привличат вниманието на потребителите към ароматизираното кисело мляко, представяйки го като алтернатива на майонезата и сладоледа. Онлайн отстъпките, предлагани за продуктите с ароматизирано кисело мляко от електронните търговци на храни, могат да стимулират търсенето на продукта в близко бъдеще. Най-добрите играчи на пазара за ароматизирани кисели млека като Danone, Nestle и General Mills се фокусират върху разширяването на каналите си за дистрибуция според търсенето в развиващите се региони. Това от своя страна стимулира растежа на пазара. Например Danone инвестира в индийската марка Epigamia Yogurt; това партньорство представлява сериозна конкуренция за местни играчи като Amul и Mother Dairy. Тъй като водещите играчи представляват основен пазарен дял, за малките млечни фирми е трудно да се конкурират с тях.

По вкус пазарът на ароматизирано кисело мляко се разделя на ягодово, боровинково, ванилово, прасковено и др. Ягодата представлява най-големият пазарен дял от 33,0% през 2019 г. Тя е един от основните вкусове в този сегмент, който движи пазара. Киселите млека с вкус на горски плодове стават все по-популярни сред потребителите поради наличието на естествени антиоксиданти.

Иновациите в предлагането на продукти като кисело мляко на растителна основа придобиват все по-голяма популярност сред потребителите, като по този начин стимулират търсенето в сегмента. Вкусът на ягода е най-бързо развиващият се сегмент на пазара за ароматизирано кисело мляко и се очаква да стане свидетел на значителен ръст от над 7,6% среден годишен темп на ръст през прогнозния период. Все по-големият фокус върху здравето, диетичните навици и лесната достъпност в магазините са сред основните фактори, движещи сегмента.

Тенденциите на пазара на плодово-млечни напитки и десерти у нас научаваме от производителите на продукти от тази категория.

„Класическите вкусове ягода и горски плодове са най-предпочитани“

 

Васил Димов, Управител, „Фреш Директ“ ООД

Кои вкусове са най-предпочитани от потребителите при плодово-млечните напитки и десерти?

Класическите плодови вкусове, като ягода и горски плодове, са най-предпочитани, но се наблюдава и засилване на интереса към нови по-екзотични вкусове и смели комбинации – кокос, манго и маракуя, ягода и бъз.

Има ли ръст в категорията и как се отрази пандемията на потреблението на продуктите от нея?

Пандемията не се отрази особено на продажбите на плодово-млечните напитки и десерти. Наблюдава се стабилност на потреблението в категорията, като цяло.

Има ли сезонност в потреблението на плодово-млечни напитки и десерти?

Няма категорично изявена сезонност в потреблението на продуктите от тази категория. През по-топлите месеци се наблюдава известно засилване на потреблението, когато се търсят алтернативи за разхлаждане, леки хапвания и десерти. През хладните месеци този интерес естествено намалява, но се компенсира от предлагането на нови, сезонни и празнични вкусове, като ябълки и канела, сливи, круши, които задържат интереса към категорията.

Какви са новите тенденции в тази категория? 

Тенденцията за търсене на продукти с чисти съставки или т.н. продукти с clean label е ясна, устойчива и се засилва все повече. Пандемията, несъмнено, също допринесе за това, като засили още повече чувствителността на потребителите към добавките и консервантите в храните. 

Повишен е и интересът към функционалните млечно-плодови десерти и напитки с по-малко или никаква захар, с повече протеини и по-малко мазнини, с пробиотици. Забелязва се, че потребителите на продуктови категории като скир или високопротеинови плодови извари са по-лоялни към марките в нея заради конкретните продуктови характеристики, които удовлетворяват търсенето им. Въпреки, че функцията е водеща, вкусът и разнообразието остават много важни за избора на конкретен продукт или марка и не се прави компромис с тях. 

 


 

„Пролетно-летният сезон е най-силен за плодовите млека”

 

 

Веселин Кръстев, собственик на „Елви“ ООД

Кои вкусове са най-предпочитани от потребителите при плодово-млечните напитки и десерти? 

Елви ООД предлага четири вида, като смятаме, че произвеждаме най-търсените вкусове плодово-млечни десерти. Ако трябва да ги степенуваме по марка „Боженци“, най-предпочитани са Ягода и Горски плодове, след това Малина и Кайсия.

Има ли ръст в категорията и как се отрази пандемията на потреблението на продуктите от нея?

Отбелязваме ръст при млечните десерти „Боженци“, но не го отдаваме на пандемията.

Има ли сезонност в потреблението на плодово-млечни напитки и десерти?

Консумацията на продуктите от категорията е най-голяма през пролетно-летният период. 

Какви са новите тенденции в тази категория? 

Засега се придържаме към традиционно установените вкусове, но не спираме да работим за разширяване на продуктовото ни портфолио.

 

4% от българите консумират плодово кисело мляко или плодово млечна напитка

 

Припомняме, че според данни от специално подготвено проучване на JTN , направено през юли 2021 г. плодово кисело мляко консумират поне веднъж седмично 14% от потребителите в България, а плодова млечна напитка пък поне веднъж в седмицата пият 13 на сто от хората у нас. На този фон, общо 32% не употребяват плодово кисело мляко, като основно това са хора над 40-годишна възраст. Плодови млечни напитки пък не пият 39 на сто от потребителите като това са най-често жени, и хора над 50-годишна възраст.

Анкетата на маркетинговата агенция установява, че всеки ден плодово кисело мляко или плодова млечна напитка пият 4% от българите. Готов айрян или студено кафе (охладен кафе микс в бутилка или кен) отново на всекидневна база консумират 8% от потребителите. Газирана безалкохолна напитка пият 18%, а негазирана - 17 на сто. Натурален сок всеки ден пият 9%, безалкохолна бира - 3 на сто, а безалкохолен радлер - 2%. 

Лятото, което всяка година изненадва с все по-високи температури логично увеличава консумацията на всякакъв вид разхлаждащи напитки. Що се отнася до сезонността на тези продукти, JTN установява, че тя е сравнително ниска. Оказва се, че само през летните месеци плодови кисели млека, както и плодови млечни напитки се консумират от 6 на сто от потребителите. Готовият айрян привлича 7% от хората през лятото, а студеното кафе и кафе миксове в бутилки или кенове - 9 на сто.